ماسک و مجسمه در مالی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
| خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
امیربهرام عرب احمدی | امیربهرام عرب احمدی | ||
[[رده:هنرهای نمایشی]] | |||
نسخهٔ کنونی تا ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۵۴

ساخت انواع و اقسام ماسکها و مجسمههای کوچک و بزرگ، از گذشتههای دور تاکنون در قبایل مالی رواج داشته و هنرمندان کشور در خلق این پدیدههای هنری زیبا به اشکال متفاوت، تبحر و مهارت زیادی دارند. مجسمهها و ماسکهای مالیایی که از سنگ، چوب و گِل تهیه میشوند، از دیرباز دارای تقدس و جایگاه مذهبی خاصی بودند و در مراسم و مناسبتها، واسطهای بین خداوند بزرگ و انسانها در نظر گرفته میشدند.
مردم قبایل مختلف مالی در مورد این اشیای هنری، بر این باورند که ماسک و مجسمههایی که در مراسم استفاده میشود، واجد نیرویی شگرفاند و میتوانند در زندگی انسان تأثیرگذار باشند. با ورود اسلام و گرایش مردم به دین مبین اسلام، جایگاه و تقدس مذهبی این اشیا، بهتدریج کمرنگ و کمرنگتر شد.
درحال حاضر، انواع و اقسام ماسکها و مجسمهها که بخشی از سنتها و آداب و رسوم این کشور را در بردارند، بیشتر با انگیزه فروش به گردشگران خارجی و بهویژه اروپاییها ساخته میشوند و گروهی از مردم شهر و روستا که با ابزارهایی ساده این اشیای هنری را در منازل و کارگاههای خود میسازند، از این راه ارتزاق میکنند.
مشهورترین مجسمهای که هماکنون در مالی ساخته میشود و بهلحاظ نوع ساخت شهرت بسیاری دارد، مجسمهای موسوم به سیوار است. سیوار را از چوبی خاص میسازند و بر روی آن کندهکاری میکنند که نمایانگر بز کوهی است. رؤسای قبایل و سالخوردگان روستاها برای این مجسمه احترام خاصی قائل هستند[۱].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از www.mali.com
منبع اصلی
عرباحمدی، امیربهرام (1392). جامعه و فرهنگ مالی. ناظر علمی ابوالحسن شریف محمدی. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص268-269.
نویسنده مقاله
امیربهرام عرب احمدی