قوانین و مقررات اجتماعی سیرالئون: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۱: | خط ۱: | ||
قوانین و مقررات موجود در کشور | [[قوانین و مقررات اجتماعی سیرالئون|قوانین و مقررات موجود در کشور سیرالئون]] به دو بخش تقسیم میشود: | ||
*قوانین و مقررات جدید؛ | *قوانین و مقررات جدید؛ | ||
*قوانین و مقررات عرفی و سنتی. | *قوانین و مقررات عرفی و سنتی. | ||
ریشه و سابقه قوانین و مقررات عرفی جامعه به ادوار کهن این کشور بازمی گردد که بهصورت سلسله وار و نسل به نسل انتقال یافته و کلیه افراد متعلق به گروهها و اقوام قبایل کشور قلبا خود را ملزم به رعایت این قوانین میدانند بدون اینکه زور و اجباری بر آنان تحمیل گردد. قوانین و مقررات جدید نیز از زمان ورود استعمار و تشکیل کشوری به سبک نوین تدوین و تنظیم گردیده و مورد تأیید قانون اساسی کشور قرار گرفته است. هرچند دولتها از بدو استقلال [[سیرالئون]] هیچگونه دخالتی در انجام مقررات و قوانین عرفی جوامع درون قبیلگی کشور نداشتهاند ولی کلیه افراد جامعه ملزم به رعایت قوانین و مقررات مصوب دولت میباشند. این در حالی است که برخی از مقررات دولتی چندان سنخیتی با قوانین عرفی قبایل کشور نداشته و گاه در تضاد و تخالف با قوانین سنتی جامعه بهشمار میروند. تنظیم حفظ تعادل در رعایت مقررات و قوانین دولتی و عرفی از اصول مهم حاکم بر جامعه است و گاه برهم خوردن این تعادل ظریف مشکلات اجتماعی بزرگی را در سطح برخی جوامع شهری و روستایی بهوجود آورده است<ref>Marda, M, Bangura, J (2010). Sierra leone beyond the lome peace accord: palgrave mc Milan, p.139</ref>. | ریشه و سابقه [[قوانین و مقررات اجتماعی سیرالئون|قوانین و مقررات]] عرفی [[جامعه و نظام اجتماعی سیرالئون|جامعه]] به ادوار کهن این کشور بازمی گردد که بهصورت سلسله وار و نسل به نسل انتقال یافته و کلیه افراد متعلق به گروهها و اقوام [[اقوام و قبایل سیرالئون|قبایل]] کشور قلبا خود را ملزم به رعایت این قوانین میدانند بدون اینکه زور و اجباری بر آنان تحمیل گردد. [[قوانین و مقررات اجتماعی سیرالئون|قوانین و مقررات]] جدید نیز از زمان ورود استعمار و تشکیل کشوری به سبک نوین تدوین و تنظیم گردیده و مورد تأیید [[قانون اساسی سیرالئون|قانون اساسی]] کشور قرار گرفته است. هرچند دولتها از بدو استقلال [[سیرالئون]] هیچگونه دخالتی در انجام مقررات و قوانین عرفی جوامع درون قبیلگی کشور نداشتهاند ولی کلیه افراد [[جامعه و نظام اجتماعی سیرالئون|جامعه]] ملزم به رعایت [[قوانین و مقررات اجتماعی سیرالئون|قوانین و مقررات]] مصوب دولت میباشند. این در حالی است که برخی از مقررات دولتی چندان سنخیتی با قوانین عرفی قبایل کشور نداشته و گاه در تضاد و تخالف با قوانین سنتی جامعه بهشمار میروند. تنظیم حفظ تعادل در رعایت مقررات و قوانین دولتی و عرفی از اصول مهم حاکم بر جامعه است و گاه برهم خوردن این تعادل ظریف مشکلات اجتماعی بزرگی را در سطح برخی جوامع شهری و روستایی بهوجود آورده است<ref>Marda, M, Bangura, J (2010). Sierra leone beyond the lome peace accord: palgrave mc Milan, p.139</ref>. | ||
== نیز نگاه کنید به == | == نیز نگاه کنید به == | ||
[[جامعه و نظام اجتماعی سیرالئون]] | |||
== کتابشناسی == | == کتابشناسی == | ||
نسخهٔ کنونی تا ۳۰ اکتبر ۲۰۲۵، ساعت ۱۷:۱۴
قوانین و مقررات موجود در کشور سیرالئون به دو بخش تقسیم میشود:
- قوانین و مقررات جدید؛
- قوانین و مقررات عرفی و سنتی.
ریشه و سابقه قوانین و مقررات عرفی جامعه به ادوار کهن این کشور بازمی گردد که بهصورت سلسله وار و نسل به نسل انتقال یافته و کلیه افراد متعلق به گروهها و اقوام قبایل کشور قلبا خود را ملزم به رعایت این قوانین میدانند بدون اینکه زور و اجباری بر آنان تحمیل گردد. قوانین و مقررات جدید نیز از زمان ورود استعمار و تشکیل کشوری به سبک نوین تدوین و تنظیم گردیده و مورد تأیید قانون اساسی کشور قرار گرفته است. هرچند دولتها از بدو استقلال سیرالئون هیچگونه دخالتی در انجام مقررات و قوانین عرفی جوامع درون قبیلگی کشور نداشتهاند ولی کلیه افراد جامعه ملزم به رعایت قوانین و مقررات مصوب دولت میباشند. این در حالی است که برخی از مقررات دولتی چندان سنخیتی با قوانین عرفی قبایل کشور نداشته و گاه در تضاد و تخالف با قوانین سنتی جامعه بهشمار میروند. تنظیم حفظ تعادل در رعایت مقررات و قوانین دولتی و عرفی از اصول مهم حاکم بر جامعه است و گاه برهم خوردن این تعادل ظریف مشکلات اجتماعی بزرگی را در سطح برخی جوامع شهری و روستایی بهوجود آورده است[۱].
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ Marda, M, Bangura, J (2010). Sierra leone beyond the lome peace accord: palgrave mc Milan, p.139
منبع اصلی
عرب احمدی، امیر بهرام(1390). جامعه و فرهنگ سیرالئون. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)
نویسنده مقاله
امیربهرام عرب احمدی