فرقه های مختلف بودایی در چین: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
| خط ۹: | خط ۹: | ||
== منبع اصلی == | == منبع اصلی == | ||
<sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [ | <sub><big>سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ [[چین]]. تهران: [https://alhoda.ir/ موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی].</big></sub> | ||
== نویسنده مقاله == | == نویسنده مقاله == | ||
علی محمد سابقی | علی محمد سابقی | ||
[[رده:نمادها ،سنت ها و آئین های مذهبی سایر ادیان]] | [[رده:نمادها ،سنت ها و آئین های مذهبی سایر ادیان]] | ||
نسخهٔ کنونی تا ۲ دسامبر ۲۰۲۵، ساعت ۰۷:۵۱

در عصر سلسلههای جنوبی و شمالی(589-420 میلادی)، در آیین بودا یک جدایی جغرافیایی به وجود آمد(آیین یی (Yi) در جنوب و چان(Chan) در شمال). از آنجا که آیین بودا از راههای مختلفی وارد چین شده بود، و به دلیل اختلافات فرهنگی این مناطق، در جنوب چین بیشتر بر تئوری و تحلیل اعتقادات بودایی تأکید میشد، در حالی که در شمال اغلب روی ریاضت کشی و مراقبهی فکری این آیین اصرار به عمل میآمد. به هرحال، سبکهای متفاوت آموزشی جنوب و شمال هر دو برای تأثیر گذاری روی یکدیگر تلاش میکردند، و مبنای اختلافهای آنها دقیقاً روشن و معین نبود. پس از اتحاد مجدد سرزمین چین تحت حاکمیت سلسلهی سووی(Sui)(618-581 میلادی)، اختلافات فرقههای مختلف بودایی جنوب و شمال به تدریج از میان رفت. منشأ تمامی فرقههای گوناگون که توسط راهبان در دوران حاکمیت سلسلههای جنوب و شمال پایه گذاری شده بودند، و یا آنهایی که در سلسلههای بعدی به وجود آمدند، اعتقادات بودایی هندی بود[i].
نیز نگاه کنید به
پاورقی
[i] - براساس خبر منتشره در روزنامه مردم مورخ 7 ژوئن2005، به نقل از آمار منتشره از سوی انجمن بوداییان چین، درحال حاضر در این کشور بیش از 34مرکز آوزش علوم بودایی، ده هزار معبد و 200هزار راهب و راهبه در حال فعالیت هستند.
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی