مطبوعات در روسیه: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «امروزه در فدراسیون روسیه 40223 انتشارات دوره ای که شامل : 23446 روزنامه، 13849 مجله ، 2920 سالنامه ، بولتن خبری و نشریات به ثبت رسیده است. روزنامه "زداروویا در سنت پترزبورگ ،"سپورت ویکلی" در آکاترین بورگ ، "فیشکو" در کالینینگراد از دیگر نمونه های آن می...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
امروزه در فدراسیون [[روسیه]] 40223 انتشارات دوره ای که شامل : 23446 روزنامه، 13849 مجله ، 2920 سالنامه ، بولتن خبری و نشریات به ثبت رسیده است. روزنامه "زداروویا | امروزه در فدراسیون [[روسیه]] 40223 انتشارات دوره ای که شامل: 23446 روزنامه، 13849 مجله ، 2920 سالنامه ، بولتن خبری و نشریات به ثبت رسیده است. روزنامه "زداروویا در سنت پترزبورگ ،"سپورت ویکلی" در آکاترین بورگ ، "فیشکو" در کالینینگراد از دیگر نمونه های آن می باشد . در حال حاضر ما شاهد رشد بازار روزنامه های رایگان در سرتاسر [[روسیه]] هستیم. نکته قابل توجه این است که با وجود بحران اقتصادی در سال 2009 تعداد مخاطبان روزنامه های پولی مانند "راسیسکایا گازیتا" در مناطق [[روسیه]] کاهش پیدا نکرد. علت این امر اهمیت معلومات ملی – اقتصادی این روزنامه دولتی برای ساکنان مناطق مختلف [[روسیه]] بود. از آنجا ک اینترنت هنوز در بسیاری از مناطق [[روسیه]] غیر قابل دسترس است مهمترین منبع کسب اطلاعات تلویزیون و مطبوعات است . در خواست برای کسب روزنامه "RG" (مخفف راسیسکایا گازیتا) در خارج از کشور نیز زیاد شده است . از سال 2007 این روزنامه ابتدا در 4 کشور ایالات متحده امریکا ، بریتانیا ، هند و بلغارستان در پروژه ای تحت عنوان [[روسیه]] فراتر از تیترها منتشر شد. در سال 2009 در برزیل و فرانسه و در سال 2010 این روزنامه در 2 کشور ایتالیا آرژانتین اغاز به چاپ کرد. در سال 2009 ، روزنامه "کامسامولسکایا پراودا" چاپ مطالب فشرده خود را در [[چین]] آغاز کرد . چاپ آن به صورت برگه های A3 سیاه و سفید است و در حال حاضر در 260 مغازه و 13 شهر بزرگ [[چین]] در حال فروش است . همچنین در 45 کشور جهان در قاره های آسیا ، اروپا ، امریکا و افریقا امکان خرید آن وجود دارد . امروزه با ورود اینترنت به مرزهای [[روسیه]] مطبوعات آغاز به افتتاح سایت مخصوص به خود کرده اند. در سال 2009 بسیاری از روزنامه های بزرگ امریکا و بریتانیا چاپ روزنامه ها و مجلات خود را به صورت کاغذی متوقف و به انتشار آن از طریق اینترنت روی آوردند. روزنامه روزانه "گازیتا" "Gazeta" از اول آپریل 2010 چاپ روزنامه خود را متوقف و به طور کل به نشر آن از طریق سایت خود www.gzt.ra روی اورد. و اما در میان مجلات [[روسیه]] ، مجلات به اصطلاح «براق» که از سال 1883 انتشار یافته اند پر طرفدارترین مجلات به حساب می آیند . منبع اصلی درامد این مجلات بازار تبلیغات است که در سال 2009 به شدت کاهش یافت . علت اصی این امر خروج سفارش دهندگان تبلیغات خارجی از کشور می باشد . مجلات با موضوعات آشپزی، سلامت بدن و راههای سالم زیستن ، خودسازی ، راجع به ویلاها ، باغبانی و بافتنی پرطرفدارترین مجلات [[روسیه]] می باشند. | ||
روزنامه ایزوستیا در زمان اتحاد شوروی روزنامه رسمی حزب کمونیست به شمار میامد. ایزوستیا با بیش از 8 سال تجربه در | روزنامه ایزوستیا در زمان اتحاد شوروی روزنامه رسمی حزب کمونیست به شمار میامد. ایزوستیا با بیش از 8 سال تجربه در سالهای پرسترویکا و پس از فروپاشی به عنوان یک رزنامه جناح لیبرال شناخته شد . نام آن مدت مدیدی به عنوان روزنامه اول کشور و نشریه مستقل کشور همراه بود . مخاطبان این روزنامه دارای ویژگی های نشریاتی با کیفیت بالا هستند: سطح بالای سواد ، موقعیت اجتماعی بالا ، فعالان اجتماعی و مشارکت در روند سیاسی. چنین طیفی از مخاطبان سبک تحریر روزنامه را مشخص می کند . اطلاعات دقیق و تحلیل عمیق برای قشرهای جامعه. این ویژگی ها به روزنامه ایزوستیا اجازه می دهد که در بازار رقابت با نشریات جدید نفوذ و اولویت خود را همچنان حفظ کند. سرمایه اصلی این روزنامه گروه خبرنگاران حرفه ای آن است که با تغییر برنامه کاری روزانه خویش تحولی در مسائل با اهمیت اوقات سخت داده اند. به همراه طیف وسیعی از مسائل سیاسی ، موضوعات اقتصادی نیز دیده می شود به خصوص آنکه به همراه روزنامه ایزوستیا روزنامه "ایزوستیا فینانسی"(1) اقتصادی نیز چاپ می شود . اگر چه محتوای روزنامه به لحاظ موضوعات فرهنگی ، اجتماعی ، علمی و ورزشی بسیار کم است اما این موضوعات از نظر عمق افشاگری و توجه به حوادث مهم برای کل کشور با دیگر روزنامه ها برابری می کند. شکار گروههای صنعتی و مالی برای کسب «سلاح اطلاعاتی» در مبارزه با جاه طلبی و فشارهای مالی باعث جدایی گروه خبرنگاران روزنامه ایزوستیا شد . گروهی از آنها در بخش قدیمی روزنامه باقی مانده و بقیه "نووایا ایزوستیا" را تاسیس نمودند . | ||
از دیگر روزنامه های روسیه می توان "نی -زاویسیما" و "کامرسانت" اشاره کرد . هر دو این روزنامه ها در سال 1997 در بازار سهام دارای وضعیت نسبت ثابتی بودند اما تعداد مخاطبان آنها رو به کاهش است. روزنامه های پیشرو را می توان به لحاظ جانبداری آنها نیز گروه بندی کرد. اگر نشریات حزبی و روزنامه های با جریان های ایدئولوژی خاص را در نظر بگیریم ، به سختی می توان برای روزنامه های جهان شمول و موضوعی پیروی از ایده خاصی را پیدا کرد . این ایده بستگی به شرایط صاحبان رسانه های گروهی دارد که از آنها برای حمایت از منافع سیاسی خویش استفاده می کنند . بااین وجود بادر نظر گرفتن بعضی از معیارها تعدادی از آنها را می توان در طبقه بندی خاص قرار داد. روزنامه " | از دیگر روزنامه های [[روسیه]] می توان "نی -زاویسیما" و "کامرسانت" اشاره کرد . هر دو این روزنامه ها در سال 1997 در بازار سهام دارای وضعیت نسبت ثابتی بودند اما تعداد مخاطبان آنها رو به کاهش است. روزنامه های پیشرو را می توان به لحاظ جانبداری آنها نیز گروه بندی کرد. اگر نشریات حزبی و روزنامه های با جریان های ایدئولوژی خاص را در نظر بگیریم ، به سختی می توان برای روزنامه های جهان شمول و موضوعی پیروی از ایده خاصی را پیدا کرد. این ایده بستگی به شرایط صاحبان رسانه های گروهی دارد که از آنها برای حمایت از منافع سیاسی خویش استفاده می کنند . بااین وجود بادر نظر گرفتن بعضی از معیارها تعدادی از آنها را می توان در طبقه بندی خاص قرار داد. روزنامه "نزاویسیمایا گازتا" همه روزه غیر از یکشنبه ها در 8 صفحه با تیراژ 39740 نسخه تقریبا در 60 شهر [[روسیه]] و نیز در اوکراین و در آذربایجان چاپ می شود. در حال حاضر رستم نرزیکولوف مدیر عامل و خانم تاتیانا کوشکاروا سردبیر روزنامه می باشند. موسسه "نزاویسیمایا گازتا"شرکت سهامی خاص است که 80% سهام متعلق به بوریس برزوفسکی و 20% به کارکنان دبیرخانه تعلق دارد. | ||
روزنامه "کمرسانت"در مسکو و در 13 شهر | روزنامه "کمرسانت"در مسکو و در 13 شهر دیگر [[روسیه]] چاپ می شود. در [[روسیه]]، کشورهای مشترک المنافع، فرانسه، آلمان توزیع می گردد. تیراژ 360 هزار نسخه. ا.واسیلیف مدیر عامل و دبیر سرپرست دبیرخانه واحد است. شرکت سهامی خاص "کمرسانت. بنگاه انتشاراتی" تاسیس کننده و ناشر روزنامه می باشد. پاکت عمده سهام"کمرسانت"در تابستان 2002 توسط گیا جورابچیان مدیر بنیاد "آمریکان کاپیتال" خریداری شد. هفته نامه "لیتراتورنایا گازتا" از 22 آوریل 1929 منتشر می شود. در سال 1947 از نشریه خالص مربوط به امور ادبیات به نشریه ادبی و سیاسی-اجتماعی مبدل شد. برای محافل وسیع روشنفکران اختصاص یافته است. از 1 ژانویه 1967 هفته ای یک بار در روزهای چهارشنبه در 16 صفحه به چاپ می رسد. تیراژ 78 هزار نسخه. مدیر عامل سوبولف آلکسی، سردبیر پولاکوف یوری (از 19 آوریل 2001). بصورت اشتراک و تک فروشی در [[روسیه]]، کشورهای مشترک المنافع و در کشورهای خارجی و نیز در هواپیماهای شرکت های مسافربری "ائروفلوت" ، "ترانس ائرو"، "بریتیش ایر ویز"، "فین ایر"، "[[ژاپن]] ایر لاینز" توزیع می شود. از مشترکین روزنامه دفتر ریاست جمهوری، دومای دولتی، شورای فدراسیون و کلیه وزارتخانه ها، شرکت ها و اشخاص خصوصی. | ||
روزنامه " | روزنامه "نوایا گازتا" (روزنامه نو) ( روزنامه سابق "نوویه ایزوستیا") 20 فوریه 2003 ایگور گولمبیوفسکی بنا به تصمیم اولگ میتوول رئیس هئیت مدیره شرکت سهامی "گروه اطلاعاتی و انتشاراتی "نوویه ایزوستیا"از مقام مدیر عامل برکنار شده است اما وی تا کنون در مقام سردبیر روزنامه باقی مانده است. اولگ میتوول، نماینده دومای دولتی و صاحب کارخانجات تولیدی در صنایع شیمیائی ظاهرا کنترل 76 درصد سهام روزنامه را در دست دارد (24 درصد سهام متعلق به کارکنان دبیرخانه روزنامه است). وی در این خصوص اظهار داشت که تصمیم فوق با توجه به اختلافات میان صاحبان سهام توسط جلسه سهامداران اتخاذ گردید. با این حال بسیاری از ناظران بر آن عقیده هستند که موضوع اصلی در رابطه با اختلافات بین میتوول و بوریس برزوفسکی که صاحب واقعی 76% سهام است بروز کرده است. | ||
روزنامه " | روزنامه "روسیسکایا گازتا" نشریه روزانه رسمی دولتی. موسس هئیت دولت فدراسیون [[روسیه]] است. مطابق قوانین فدرال روزنامه "روسیسکایا گازتا" جایگاه ناشر رسمی اسناد و مدارک دولتی را دارد: قوانین فدرال مربوط به قانون اساسی، فرامین رئیس جمهوری، تصویب نامه و دستور هئیت دولت فدرال [[روسیه]]، تصمیمات دادگاه قانون اساسی فدراسیون [[روسیه]]، اسناد و مدارک دوما و سازمان های دولتی، تصویبنامه ها و مقررات مربوط به قوانین، دستور العمل، مجموعه های مقررات و اساسنامه ها... | ||
در | در این ارتباط نسخه روزنامه با متن سند دولتی درج شده خود یک سند رسمی می شود. گذشته از این "روسیسکایا گازتا" یک نشریه سیاسی-اجتماعی دارای ضمایمی تحت عنوان " روسیسکایا بیزنس گازتا"، "سایوز" و "اوتودروم" است. | ||
تاثر قاطع بحران مالی – اقتصادی جهانی بر روی بازار مطبوعات روسیه در سال 2009 منجر به کاهش خریداران و مخاطبان آن گردید. شهروندان روسیه فقیرتر و در انتخاب خود منطقی تر شدند. آنها از سبد مصرفی خود آنچه را که بدون آن می توانستند حیات خود را ادامه دهند حذف کردند . از جمله مواد غیر ضروری روزنامه ها و مخصوصاً گرانترین آنها روزنامه های به اصطلاح | تاثر قاطع بحران مالی – اقتصادی جهانی بر روی بازار مطبوعات [[روسیه]] در سال 2009 منجر به کاهش خریداران و مخاطبان آن گردید. شهروندان [[روسیه]] فقیرتر و در انتخاب خود منطقی تر شدند. آنها از سبد مصرفی خود آنچه را که بدون آن می توانستند حیات خود را ادامه دهند حذف کردند . از جمله مواد غیر ضروری روزنامه ها و مخصوصاً گرانترین آنها روزنامه های به اصطلاح «براق» و با کاغذ روغنی بودند . کاهش قدرت خرید و درآمدهای تبلیغاتی و نبود حمایت دولتی باعث افت شدید سهام روزنامه ها شد. افزایش هزینه چاپ مجله ها و روزنامه ها ، هزینه توزیع ، کاهش درآمد تبلیغاتی و حجم چاپ در سال 2009 ، روزنامه ها مجبور به کاهش پرسنل خود به میزان 30% شدند . همزمان با آن حقوق ثابت شد و یا کاهش پیدا کرد. در بحران اقتصادی روزنامه های [[روسیه]] از اولین رسانه هایی بودند که از خود عکس العمل نشان دادند. پاییز 2008 بسته شدن گروهی نشریات ناکارآمد ، تعلیق حمایت های مالی از پروژه های جدید ، افزایش قیمت فروش و کاهش صرف هزینه برای چاپ و خدمات آغاز شد. | ||
== کتابشناسی == | |||
== نیز نگاه کنید به == | |||
* [[رسانهها و وسائل ارتباط جمعی روسیه]] | |||
* [[پیشینه رسانه های روسیه]] |
نسخهٔ ۹ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۲۵
امروزه در فدراسیون روسیه 40223 انتشارات دوره ای که شامل: 23446 روزنامه، 13849 مجله ، 2920 سالنامه ، بولتن خبری و نشریات به ثبت رسیده است. روزنامه "زداروویا در سنت پترزبورگ ،"سپورت ویکلی" در آکاترین بورگ ، "فیشکو" در کالینینگراد از دیگر نمونه های آن می باشد . در حال حاضر ما شاهد رشد بازار روزنامه های رایگان در سرتاسر روسیه هستیم. نکته قابل توجه این است که با وجود بحران اقتصادی در سال 2009 تعداد مخاطبان روزنامه های پولی مانند "راسیسکایا گازیتا" در مناطق روسیه کاهش پیدا نکرد. علت این امر اهمیت معلومات ملی – اقتصادی این روزنامه دولتی برای ساکنان مناطق مختلف روسیه بود. از آنجا ک اینترنت هنوز در بسیاری از مناطق روسیه غیر قابل دسترس است مهمترین منبع کسب اطلاعات تلویزیون و مطبوعات است . در خواست برای کسب روزنامه "RG" (مخفف راسیسکایا گازیتا) در خارج از کشور نیز زیاد شده است . از سال 2007 این روزنامه ابتدا در 4 کشور ایالات متحده امریکا ، بریتانیا ، هند و بلغارستان در پروژه ای تحت عنوان روسیه فراتر از تیترها منتشر شد. در سال 2009 در برزیل و فرانسه و در سال 2010 این روزنامه در 2 کشور ایتالیا آرژانتین اغاز به چاپ کرد. در سال 2009 ، روزنامه "کامسامولسکایا پراودا" چاپ مطالب فشرده خود را در چین آغاز کرد . چاپ آن به صورت برگه های A3 سیاه و سفید است و در حال حاضر در 260 مغازه و 13 شهر بزرگ چین در حال فروش است . همچنین در 45 کشور جهان در قاره های آسیا ، اروپا ، امریکا و افریقا امکان خرید آن وجود دارد . امروزه با ورود اینترنت به مرزهای روسیه مطبوعات آغاز به افتتاح سایت مخصوص به خود کرده اند. در سال 2009 بسیاری از روزنامه های بزرگ امریکا و بریتانیا چاپ روزنامه ها و مجلات خود را به صورت کاغذی متوقف و به انتشار آن از طریق اینترنت روی آوردند. روزنامه روزانه "گازیتا" "Gazeta" از اول آپریل 2010 چاپ روزنامه خود را متوقف و به طور کل به نشر آن از طریق سایت خود www.gzt.ra روی اورد. و اما در میان مجلات روسیه ، مجلات به اصطلاح «براق» که از سال 1883 انتشار یافته اند پر طرفدارترین مجلات به حساب می آیند . منبع اصلی درامد این مجلات بازار تبلیغات است که در سال 2009 به شدت کاهش یافت . علت اصی این امر خروج سفارش دهندگان تبلیغات خارجی از کشور می باشد . مجلات با موضوعات آشپزی، سلامت بدن و راههای سالم زیستن ، خودسازی ، راجع به ویلاها ، باغبانی و بافتنی پرطرفدارترین مجلات روسیه می باشند.
روزنامه ایزوستیا در زمان اتحاد شوروی روزنامه رسمی حزب کمونیست به شمار میامد. ایزوستیا با بیش از 8 سال تجربه در سالهای پرسترویکا و پس از فروپاشی به عنوان یک رزنامه جناح لیبرال شناخته شد . نام آن مدت مدیدی به عنوان روزنامه اول کشور و نشریه مستقل کشور همراه بود . مخاطبان این روزنامه دارای ویژگی های نشریاتی با کیفیت بالا هستند: سطح بالای سواد ، موقعیت اجتماعی بالا ، فعالان اجتماعی و مشارکت در روند سیاسی. چنین طیفی از مخاطبان سبک تحریر روزنامه را مشخص می کند . اطلاعات دقیق و تحلیل عمیق برای قشرهای جامعه. این ویژگی ها به روزنامه ایزوستیا اجازه می دهد که در بازار رقابت با نشریات جدید نفوذ و اولویت خود را همچنان حفظ کند. سرمایه اصلی این روزنامه گروه خبرنگاران حرفه ای آن است که با تغییر برنامه کاری روزانه خویش تحولی در مسائل با اهمیت اوقات سخت داده اند. به همراه طیف وسیعی از مسائل سیاسی ، موضوعات اقتصادی نیز دیده می شود به خصوص آنکه به همراه روزنامه ایزوستیا روزنامه "ایزوستیا فینانسی"(1) اقتصادی نیز چاپ می شود . اگر چه محتوای روزنامه به لحاظ موضوعات فرهنگی ، اجتماعی ، علمی و ورزشی بسیار کم است اما این موضوعات از نظر عمق افشاگری و توجه به حوادث مهم برای کل کشور با دیگر روزنامه ها برابری می کند. شکار گروههای صنعتی و مالی برای کسب «سلاح اطلاعاتی» در مبارزه با جاه طلبی و فشارهای مالی باعث جدایی گروه خبرنگاران روزنامه ایزوستیا شد . گروهی از آنها در بخش قدیمی روزنامه باقی مانده و بقیه "نووایا ایزوستیا" را تاسیس نمودند .
از دیگر روزنامه های روسیه می توان "نی -زاویسیما" و "کامرسانت" اشاره کرد . هر دو این روزنامه ها در سال 1997 در بازار سهام دارای وضعیت نسبت ثابتی بودند اما تعداد مخاطبان آنها رو به کاهش است. روزنامه های پیشرو را می توان به لحاظ جانبداری آنها نیز گروه بندی کرد. اگر نشریات حزبی و روزنامه های با جریان های ایدئولوژی خاص را در نظر بگیریم ، به سختی می توان برای روزنامه های جهان شمول و موضوعی پیروی از ایده خاصی را پیدا کرد. این ایده بستگی به شرایط صاحبان رسانه های گروهی دارد که از آنها برای حمایت از منافع سیاسی خویش استفاده می کنند . بااین وجود بادر نظر گرفتن بعضی از معیارها تعدادی از آنها را می توان در طبقه بندی خاص قرار داد. روزنامه "نزاویسیمایا گازتا" همه روزه غیر از یکشنبه ها در 8 صفحه با تیراژ 39740 نسخه تقریبا در 60 شهر روسیه و نیز در اوکراین و در آذربایجان چاپ می شود. در حال حاضر رستم نرزیکولوف مدیر عامل و خانم تاتیانا کوشکاروا سردبیر روزنامه می باشند. موسسه "نزاویسیمایا گازتا"شرکت سهامی خاص است که 80% سهام متعلق به بوریس برزوفسکی و 20% به کارکنان دبیرخانه تعلق دارد.
روزنامه "کمرسانت"در مسکو و در 13 شهر دیگر روسیه چاپ می شود. در روسیه، کشورهای مشترک المنافع، فرانسه، آلمان توزیع می گردد. تیراژ 360 هزار نسخه. ا.واسیلیف مدیر عامل و دبیر سرپرست دبیرخانه واحد است. شرکت سهامی خاص "کمرسانت. بنگاه انتشاراتی" تاسیس کننده و ناشر روزنامه می باشد. پاکت عمده سهام"کمرسانت"در تابستان 2002 توسط گیا جورابچیان مدیر بنیاد "آمریکان کاپیتال" خریداری شد. هفته نامه "لیتراتورنایا گازتا" از 22 آوریل 1929 منتشر می شود. در سال 1947 از نشریه خالص مربوط به امور ادبیات به نشریه ادبی و سیاسی-اجتماعی مبدل شد. برای محافل وسیع روشنفکران اختصاص یافته است. از 1 ژانویه 1967 هفته ای یک بار در روزهای چهارشنبه در 16 صفحه به چاپ می رسد. تیراژ 78 هزار نسخه. مدیر عامل سوبولف آلکسی، سردبیر پولاکوف یوری (از 19 آوریل 2001). بصورت اشتراک و تک فروشی در روسیه، کشورهای مشترک المنافع و در کشورهای خارجی و نیز در هواپیماهای شرکت های مسافربری "ائروفلوت" ، "ترانس ائرو"، "بریتیش ایر ویز"، "فین ایر"، "ژاپن ایر لاینز" توزیع می شود. از مشترکین روزنامه دفتر ریاست جمهوری، دومای دولتی، شورای فدراسیون و کلیه وزارتخانه ها، شرکت ها و اشخاص خصوصی.
روزنامه "نوایا گازتا" (روزنامه نو) ( روزنامه سابق "نوویه ایزوستیا") 20 فوریه 2003 ایگور گولمبیوفسکی بنا به تصمیم اولگ میتوول رئیس هئیت مدیره شرکت سهامی "گروه اطلاعاتی و انتشاراتی "نوویه ایزوستیا"از مقام مدیر عامل برکنار شده است اما وی تا کنون در مقام سردبیر روزنامه باقی مانده است. اولگ میتوول، نماینده دومای دولتی و صاحب کارخانجات تولیدی در صنایع شیمیائی ظاهرا کنترل 76 درصد سهام روزنامه را در دست دارد (24 درصد سهام متعلق به کارکنان دبیرخانه روزنامه است). وی در این خصوص اظهار داشت که تصمیم فوق با توجه به اختلافات میان صاحبان سهام توسط جلسه سهامداران اتخاذ گردید. با این حال بسیاری از ناظران بر آن عقیده هستند که موضوع اصلی در رابطه با اختلافات بین میتوول و بوریس برزوفسکی که صاحب واقعی 76% سهام است بروز کرده است.
روزنامه "روسیسکایا گازتا" نشریه روزانه رسمی دولتی. موسس هئیت دولت فدراسیون روسیه است. مطابق قوانین فدرال روزنامه "روسیسکایا گازتا" جایگاه ناشر رسمی اسناد و مدارک دولتی را دارد: قوانین فدرال مربوط به قانون اساسی، فرامین رئیس جمهوری، تصویب نامه و دستور هئیت دولت فدرال روسیه، تصمیمات دادگاه قانون اساسی فدراسیون روسیه، اسناد و مدارک دوما و سازمان های دولتی، تصویبنامه ها و مقررات مربوط به قوانین، دستور العمل، مجموعه های مقررات و اساسنامه ها...
در این ارتباط نسخه روزنامه با متن سند دولتی درج شده خود یک سند رسمی می شود. گذشته از این "روسیسکایا گازتا" یک نشریه سیاسی-اجتماعی دارای ضمایمی تحت عنوان " روسیسکایا بیزنس گازتا"، "سایوز" و "اوتودروم" است.
تاثر قاطع بحران مالی – اقتصادی جهانی بر روی بازار مطبوعات روسیه در سال 2009 منجر به کاهش خریداران و مخاطبان آن گردید. شهروندان روسیه فقیرتر و در انتخاب خود منطقی تر شدند. آنها از سبد مصرفی خود آنچه را که بدون آن می توانستند حیات خود را ادامه دهند حذف کردند . از جمله مواد غیر ضروری روزنامه ها و مخصوصاً گرانترین آنها روزنامه های به اصطلاح «براق» و با کاغذ روغنی بودند . کاهش قدرت خرید و درآمدهای تبلیغاتی و نبود حمایت دولتی باعث افت شدید سهام روزنامه ها شد. افزایش هزینه چاپ مجله ها و روزنامه ها ، هزینه توزیع ، کاهش درآمد تبلیغاتی و حجم چاپ در سال 2009 ، روزنامه ها مجبور به کاهش پرسنل خود به میزان 30% شدند . همزمان با آن حقوق ثابت شد و یا کاهش پیدا کرد. در بحران اقتصادی روزنامه های روسیه از اولین رسانه هایی بودند که از خود عکس العمل نشان دادند. پاییز 2008 بسته شدن گروهی نشریات ناکارآمد ، تعلیق حمایت های مالی از پروژه های جدید ، افزایش قیمت فروش و کاهش صرف هزینه برای چاپ و خدمات آغاز شد.