اسلام و مسلمانان سوریه
نظام سیاسی و به تبع آن، ساختار اجتماعی سوریه، مانند ترکیه کنونی، مبتنی بر فرهنگ اسلام سکولار است. چهرهی عمومی اسلام هم، مانند اغلب کشورهای عربی، اسلام خلافتی است و نه امامتی؛ با اکثریتی تابع فقه حنفی و پس از آن شافعی.
از نظر تاریخی، گفتمان اسلامی در سوریه، همچنان اموی و توجه و احترام به صحابه است و سیره اهل بیت (ع)، در فقه و سیاست، با این که مورد احترام هستند، به جز در میان اقلیتی از شیعیان؛ اعم از اثنی عشری، طایفه علوی و اسماعیلیه، در حاشیه است.
به طور کلی، مسلمانان سنی، اکثریت قاطع این کشور ؛ یعنی 85 درصد از کل جمعیت سوریه را تشکیل میدهند و از قومیتهای مختلف هستند. اکثرشان بومی سوریه اند؛ اما در میان ایشان، تعداد قابل توجهی از کردهای سنی ، ترکمن/ترکمان، چرکس و همچنین پناهندگانی که به این کشور وارد شده اند؛ مانند عراقیها و فلسطینیها نیز وجود دارند.
جمعیت علاقهمندان به اهل بیت، متشکل از علویان با 7 درصد و پس از آنها، شیعیان اسماعیلیان؛ با 1 درصد و سپس شیعیان اثنی عشری قرار دارند؛ لازم به دکر است که هرچند که علویان خود را اثنی عشری میدانند؛ اما با ساختار مذهبی شیعه دوازده امامی مرسوم، تفائتهای عمدهای دارند.
برخی از فرقه های صوفیه از جمله نقشبندیه، قادریه، رفاعیه، شاذلیه و... در کشور فعال هستند و با این که اکثراً سنی هستند، گرایشات شدیدتری نسبت به اهل بیت دارند.
در این میان، دروزیها که شاخهای از اسماعیلیه محسوب میشوند، 3 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند؛ ام به طور سنتی، مسلمان محسوب نمیشوند.
ایزدیان نیز که پیشتر مطالبی درباره ایشان بیان شد، بخشی از جمعیت سوریه در حاشیه هستند که علیرغم التقاط با فرهنگ اسلامی، قطعاً مسلمان نیستند.
سازمان امور اسلامی در این کشور توسط وزارت اوقاف اداره میشود.