پيشـینه تاریخـی هـنرهـای زیبـا در سـودان
پیشـینه ی تاریخـی هـنرهـای زیبـا در سـودان
در سال 1942م. (1321هـ.ش) مدرسه طرّاحی در دانشکده «گوردون»[iv] تأسیس گردید و در همان سال، مؤسسه آموزشی«بختالرّضا» به دانشکده هنرهای زیبا تبدیل شد. پس از سال ها، مدرسه طرّاحی از دانشکده «گوردون» به مؤسسه فنّی و مهندسی دانشگاه علوم و فناوری سودان منتقل شد و در سال 1951م. (1330هـ.ش) به دانشکده هنرهای زیبا تغییر نام یافت.
در سال 1964م. (1343هـ.ش) مدرسه طرّاحی به «دانشکده هنرهای زیبا و تطبیقی» تغییر نام یافت.
امروزه، «دانشکده هنرهای زیبا و تطبیقی» دارای ده گروه تخصّصی در رشته های مجسّمه سازی، طرّاحی و چاپ منسوجات، طرّاحی، سفالگری، خط و تزئینات اسلامی، طرّاحی صنعتی، گرافیک، طرّاحی داخلی، چاپ و صحافی و نقّاشی است. این دانشكده با حدود نیم قرن سابقه، تنها مؤسسه رسمی و آكادمیك هنری در سودان است.
پس از استقلال سودان ـ در سال 1956م. (1335هـ.ش)، هنرمندان اعزامیبه اروپا، برای انتقال اندوختههای علمی و تجربیات، به میهن خویش بازگشتند و با فعالیت در عرصههای آموزشی، به گسترش هنرهای معاصر کمک کردند.
هنرهای زیبای معاصر سودان، دارای صبغههای اسلامی، عربی و آفریقایی است و مکتبی نو و منحصر به فرد را به جهانیان معرفی می کند. این هنر با در اختیار داشتن تکنیک ها و روشهای اختصاصی، پیشکسوتان و دوستداران هنر را در سراسر جهان مجذوب می کند.
نخستین بارقه هنرهای تجسّمی معاصر سودان، پیدایش هنر نقّاشی قهوهخانهای است که در آغاز دهه ی سوم قرن بیستم میلادی، همراه با ظهور پیشگامان مرحله ی پیش از آموزش آکادمیک، پدیدار شده است. هنرمندان این عرصه، نقشِ هسته اولیه هنرهای تجسّمی را در سودان ایفا کردهاند و در آغاز پیدایش تابلوی هنری به مفهوم غربی آن، در آفرینش و تهیّه آثار هنری با بهرهگیری از مواد خام و وسایل و ابزار هنری جدید، نقشی اساسی داشتهاند. آنان، به تأثیرات نور، سایه، زاویه ی دید، پرسپکتیو و حجمدهی به شکل ها در نقّاشیهای خود پرداختهاند[۱].
پاورقی
[iv] «جامعة غُردون التّذکاریة»(Gordon Memorial College) ، دانشگاه خارطوم فعلی
کتابشناسی
- ↑ معماریان، مریم، امیدی، مصطفی (1394). جامعه و فرهنگ سودان. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص.311-312.