صنعت گردشگری فرانسه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۴ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۱۵ توسط 127.0.0.1 (بحث) (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)

صنعت توریسم فرانسه

صنعت گردشگري يا توريسم روز به روز بيشتر جاي خود را بين مردم باز مي كند به طوري كه بعضي از كشورهاي دنيا قسمتي از درآمد ساليانه خود را مديون اين صنعت هستند. کشورهای پیشرفته در این صنعت با برداشتن گامهای فراتر از زمان به دنبال ایجاد برنامه هایی هستند تا با برگزاری فستیوال های چند منظوره با ارتقا صنعت توریسم خود با تاریخی کردن اماکن و مناسبت ها ، موقعیت اقتصادی بهتری برای خود خلق نمایند. مهم نيست شما دنبال چه چيزي بگرديد ، مطمئناً هدفتان را در فرانسه پيدا خواهيد كرد. ميليون ها گردشگراز سرتاسر جهان هر ساله به كشور فرانسه سفر مي كنند. پيست هاي اسكي آلپ ، سواحل مناسب براي موج سواري، مهماني هاي بزرگ در پاريس ، يا نوشيدني هاي درجه يك از دلايل سفر گردشگران به اين كشور است. در سال 2008 كشور فرانسه 79 ميليون و در سال 2009 فرانسه 74 ميليون بازديد كننده داشت و به همين دليل رتبه اول را در فهرست پربازديد ترين مقاصد گردشگري جهان و رتبه ي سوم پردرآمدترين كشورهاي جهان از لحاظ صنعت گردشگري را بدست آورد. شهر پاريس نيز بعنوان يكي از زيباترين شهرهاي جهان، مقصد اصلي بخش اعظم گردشگران فرانسه است. اين شهر يکي از شهرهاي پيشروي جهان در زمينه‌هاي اقتصاد، فرهنگ، هنر، سياست، تحصيل، تفريحات و علم بوده و در کنار «لندن»، «توکيو» و «نيويورک»، از ابرشهرهاي جهان محسوب مي‌شود. پاريس ميزبان تعدادي از مهمترين سازمان‌هاي بين‌المللي همچون سازمان «يونسکو»، «سازمان همکاري اقتصادي و توسعه» و «اتاق بازرگاني بين‌المللي» است. بناها و موزه های مشهور پاریس در بین پربازدید کننده ترین آثار توریستی جهان جای دارند. پاریس با دارا بودن بیش از ۳۰ میلیون توریست در سال در صدر پر بازدیدترین شهرهای جهان قرار دارد. موزه لوور در پاریس سالیانه هشت میلیون توریست را به خود جذب میکند که به همین دلیل به عنوان پر بیننده ترین موزه جهان شناخته میشود. کلیسای نوتردام با ۱۳ میلیون و کلیسای سکره کر با ۱۲ میلیون بازدید سالیانه توسط توریست ها از دیگر قطب های جذب توریست در پاریس هستند. برج ایفل نیز به عنوان مشهورترین اثر شهری پاریس سالانه به طور متوسط ۶٫۵ میلیون بازدید کننده دارد. این برج از زمان شروع به کار تاکنون بیش از ۲۳۰ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرده است. دیزنی لند پاریس که پربیننده ترین اثر توریستی قاره اروپا محسوب میشود نیز در پاریس قرار داشته و سالانه بیش از ۱۴٫۵ میلیون بازدیدکننده دارد. پاریس با دارا بودن بیش از ۱۵۰ موزه سالانه میلیونها توریست خارجی را به سمت این موزه ها جذب می کند. در این میان موزه لوور که به عنوان مشهورترین و بزرگترین موزه جهان شناخته می شود میزبان تعدادی از مشهورترین آثار تاریخی و هنری چهان است.[42]

چرا فرانسه بیشترین جهانگرد را در جهان دارد؟

طبیعی است که شکل معماری در کشور فرانسه به ویژه شهر پاریس موجب شده بسیاری از مردم جهان دوست داشته باشند که کشور فرانسه و شهر پاریس را ببینند. اما یک دلیل دیگر هم برای هجوم جهانگردان به پاریس وجود دارد و آن هم این است که فرانسوی ها می دانند که چگونه جهانگردان را به سوی کشورشان جلب کنند.  كشور فرانسه سالها است که بيشترين تعداد گردشگران جهان را به خود جذب مى كند. در خيابان هاى شهرهاى مختلف فرانسه به خصوص پاريس همه نوع زبانى شنيده مى شود. براى اين جمعيت انبوه همه جا تابلوهاى راهنمايى وجود دارد تا مسير خود را به راحتى پيدا كنند . در متروهاى پاريس كه اينك به خاطر وسعت و ميزان گسترش و جمعيتى كه به آن وارد مى شود، تبديل به شهرى زيرزمينى شده است، سيستم اطلاع رسانى به نحوى است كه هر كسى بتواند مسير حركت، ايستگاه هاى مختلف و ايستگاه مقصدش را از طريق علائم و تابلوهاى مختلف شناسايى كند. اين موضوع از اين جهت اهميت دارد كه نرخ تاكسى ها در اين كشور بسيار گران است و در نتيجه اكثر مسافران ناچارند از وسايل نقليه عمومى استفاده كنند. به خاطر ترافيك سنگين در شهرهاى بزرگ و بخصوص پاريس ، حركت اتوبوس ها در شهرها به كندى صورت مى گيرد و بنابراين مترو در جابه جايى مسافران اهميت زيادى دارد. منتها جهانگردان از تسهيلات خاصى برخوردارند. آنها مى توانند از همه نقاط ديدنى شهر بازديد كنند. اين اتوبوس ها از مسيرهايى حركت مى كنند كه بتوانند مسافران را با سرعت بيشترى به مقصد برسانند و هفت دقيقه در اين مكان ها توقف مى كنند. جهانگردان در صورت تمايل مى توانند مدت بيشترى در مكان مورد علاقه شان باقى بمانند و مطمئن اند كه هر هفت دقيقه به هفت دقيقه اتوبوس جهانگردى به آن مكان مى آيد. در شهرهايى مانند پاريس كه رودخانه از ميان آنها عبور مى كند قايق هاى بزرگى وجود دارد كه مسافران را جابه جا مى كنند. هر مسافرى مى تواند در ايستگاه هاى مختلف پياده شود و از اثر مورد نظرش ديدن كند و باز هم مطمئن باشد كه قايق ديگرى درزمان تعيين شده در اين ايستگاه توقف مى كند و وى مى تواند از طريق قايق به بازديدش ادامه دهد. وجود راهنما در اين قايق ها به جهانگردان كمك مى كند تا اطلاعات مورد نيازشان را درباره هر نقطه از شهر دريافت كنند. در جاده هاى فرانسه در ورودى هر شهر تابلوهايى همانند تابلوهاى راهنمايى و رانندگى نصب شده كه اثر تاريخى جالب هر شهر روى آن كشيده شده و جهانگردان در صورت تمايل مى توانند به آن شهر وارد شوند و از آثار ديدنى آن بازديد كنند. مسافران از طريق اينترنت هم به راحتى مى توانند براى مقصد مورد نظرشان بليت رزرو كنند. دفاتر توريستى در فرانسه حكم يكى از اركان هر شهر را دارد. به عبارتى همان گونه كه هر شهرى كليسا، كتابخانه و مغازه دارد، دفتر توريستى هم دارد. اين دفاتر همه نوع اطلاعات، نقشه و بروشور را در اختيار جهانگردان قرار مى دهند. در شهرهاى بسيار كوچك كه دفاتر توريستى وجود ندارد، انجمن هاى محلى تشكيل شده كه كمك هايى را دريافت مى كنند و اطلاعاتى را درباره مكان هاى ديدنى شهر به صورت چاپ شده و شفاهى در اختيار مسافران قرار مى دهند. نكته جالب اينجاست که در كشور فرانسه  علاوه بر دولت خود مردم محلى نسبت به توريسم حساس اند و به صورت خودجوش نيز كارهاى زيادى براى نشان دادن و ارائه اطلاعات درباره اماكن ديدنى شهرشان انجام مى دهند. در شهرهاى فرانسه ساختمان ها اهميت زيادى دارند و یکی از جاذبه های توریستی این کشور هستند. آنها طورى ساخته مى شوند كه دست كم۲۰۰ سال عمر كنند. هيچ كس به راحتى نمى تواند آنها را خراب كند و ساختمانى به جاى آنها بسازد. شهردارى بشدت مراقب است كه افرادى كه در هر خانه قديمى ساكن مى شوند، بى مورد ديوارى را خراب نكنند. حتى قوانين سفت و سختى وجود دارد كه براساس آن نوع مصالحى كه قرار است به وسيله مالك خانه براى بازسازى به كار رود و حتى رنگ ساختمان متناسب با دوره تاريخى اى باشد كه ساختمان در آن ساخته شده. اين دقت شكل دلپذير و آرامش بخشى به شهرهاى اين كشور داده است. در كشور فرانسه علاوه بر اين كه قيمت ها مشخص است، از خارجى ها بابت خريد كالا، ماليات كسر نمى شود و آنها مى توانند پول ماليات را هنگام خروج از كشور از دفاترى در فرودگاه ها دريافت كنند. در كشور فرانسه، همه از جمله فروشندگان دائم به جهانگردان لبخند مى زنند و با آنها برخورد بسيار خوبى دارند. در مدارس به بچه ها آموزش داده مى شود كه در بدو ورود به هر مكان سلام كنند. هنگام پرسيدن سؤال، صبح بخير و عصر بخير بگويند. هنگام تقاضاى چيزى لطفاً بگويند و سپس تشكر كنند. آنها مى آموزند كه با ديگران برخوردى مناسب داشته باشند و اين تنها منحصر به جهانگردان نيست ، ولى همين نحوه برخورد به جهانگردان نيز آرامش مى دهد. در اين كشور از منابع خدادادى هم استفاده خوبى براى جلب جهانگرد مى شود. به عنوان مثال سواحل اين كشور به ميزان زيادى سنگفرش شده اند. در كنار آنها نيمكت هايى كار گذاشته شده است كه مردم روى آنها مى نشينند و دريا را تماشا مى كنند. همچنين كشتى هاى كوچك و زيبا مردم را از بندرى به بندر ديگر منتقل مى كنند. همين باعث مى شود در فصل هاى سرد سال هم جهانگردان از سواحل زيباى دريا استفاده كنند.[43]

طرح های اجرایی فرانسه برای افزایش توریست

نابسامانی در اقتصاد جهانی و بحران اقتصادی که گریبانگیر اگثر کشورهای توریست فرست جهان شده است در کنار افزايش ارزش يورو نسبت به پوند و دلار امریکا، عدم توانايي کشورهای اروپایی به عنوان مقصدهای سنتی سفر در رقابت با جاذبه‌هاي جديد و ارزان قيمت صنعت گردشگري همچون مصر، ترکيه و کشورهاي منطقه شرقي درياي مديترانه، از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش تقاضا برای سفر به مناطق توریستی سنتی جهان بوده است. به گزارش ورلد توريسم، در آستانه سال نو ميلادي 2012 مقامات شهرداري پاريس برنامه‌هاي زيادي را براي افزايش گردشگران اين شهر به مرحله اجرا گذاشته‌اند كه براساس يكي از آنها، گدايان حق ورود در مناطق گردشگري پاريس را ندارند تا گردشگران بدون نگراني از خالي‌شدن جيب‌هايشان بتوانند هم از نقاط ديدني پاريس ديدن کرده و کيف‌هايشان را نيز پر از سوغاتي‌هاي فرانسوي کنند.

توریسم غذا: فرانسه به منظور بازيافتن جايگاه گذشته خود در دومين رديف جدول کشورهاي توريستي جهان کمپين ويژه بازاريابي توريسم راه اندازی کرد .اين کمپين به منظور جذب درآمدهاي خارجي بيشتر از محل سفر توريست هاي خارجي و تشويق آن ها به خريد و خرج کردن پول در فرانسه از سوي وزارت تجارت اين کشور طراحي و سازماندهي شده است.کمپين جديد توريسم فرانسه که با هدف ارتقاي سطح ديدار و سفر به فرانسه و افزايش امکانات بالقوه آن در اين زمينه براي اوقات تعطيل سازماندهي شده با تاکيد ويژه بر غذا و سبک زندگي و مدهاي روز زندگي تمامي خدمات و ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي اين کشور را به گونه اي مرتبط با هم به جهانيان معرفي مي کند. درهمين راستا وب سايت جديد و نيز فرم هاي درخواست از طريق تلفن همراه طراحي شده است که به توريست ها امکان مي دهد به تناسب نيازها و علايق خود بتوانند از برنامه ها و امکانات موجود توريستي فرانسه استفاده کنند ودرواقع خود طراح برنامه سفر خود به اين کشور باشند. اين سايت که توسط اداره توريسم فرانسه اداره مي شود نسخه آزمايشي خود را به زبان فرانسه و انگليسي راه اندازي کرده است.

توریسم درمانی:شهروندان فرانسه علاوه بر فرهنگ، تاريخ و... به نظام بهداشت عمومي کشورشان مفتخرند و معتقدند از اين نظر يکي از بهترين‌ها در جهان هستند. به گفته سازمان بهداشت جهاني، اين کشور يکي از بهترين مراکز درمان بيماري‌هاست. مراکز درماني بسيار پيشرفته و بهره‌گيري از کادر کارآمد و مجرب باعث شده شهروندان کشورهاي مختلف جهان براي درمان بيماري‌ها به اين کشور اروپايي سفر کنند. نظام سلامت فرانسه با ارائه خدمات سطح بالا و ارزان، شهروندان و بيماران را به استفاده از خدمات درماني اين كشور ترغيب مي‌کند. در مقايسه با ديگر کشورها، هزينه استفاده از مراکز درماني در فرانسه بسيار پايين است. در سال 2004، نظام سلامت فرانسه اصلاح شد. اين تغييرات کمک کرد تا پزشکان 75 درصد بيشتر به مبتلايان بيمارهاي عفوني و صعب العلاج خدمات ارزان قيمت بدهند و گردشگران بيشتري براي درمان به اين کشور سفر کنند. سازمان بهداشت جهاني اعلام کرده امکانات و پزشکان بخش اورژانس و پرستاري بيمارستان‌ها و مراکز درماني فرانسه در اروپا بي‌نظير است. کارشناسان معتقدند افراد مبتلا به سرطان‌هاي نادر، بيماري‌هاي قلب و عروق و نارسايي کليه براي درمان بايد به فرانسه سفر کنند.

توریسم جنگ : فرانسه به عنوان  مقصد درجه يک جهاني ، درتلاش است که از گنجينه‌هاي خود در سايت‌هاي جنگي و خاطرات و بقاياي به جا مانده از جنگ‌هاي جهاني از جمله موزه جنگ و گورستان‌هاي جنگي به عنوان جاذبه‌هاي کليدي در جذب توريست استفاده کند. برگزاری نخستين کنفرانس ملي توريسم جنگ و افتتاح یک موزه جديد با عنوان موزه جنگ فرانسه توسط رئیس جمهور فرانسه از اقداماتی است که در این زمینه انجام شده  است. "سرژ بارسليني" مدير آرشيو در وزارت دفاع فرانسه درهمين زمينه مي گويد: «اين نوعي توريسم خاطرات، توريسم زيارتي و توريسم بزرگداشت و يادمان هاست. در سال 2011 تمام 155 موزه، سايت و يادمان‌هاي تاريخي جنگ در فرانسه بيش از 6.2 ميليون نفر توريست را به خود جذب کردند که درآمدي بالغ بر 45 ميليون يورو داشت. نکته جالب آن که بيش از 45 درصد از بازديد کنندگان از کشورهاي خارجي به ويژه بريتانيا بودند.» توريسم جنگ در مقياس وسيع‌تر و خارج از فرانسه نيز به گونه‌اي سريع در سال‌هاي اخير رشد داشته است و تورهاي شخصي خاطرات جنگ در کشورهاي مختلف اروپايي برگزار مي‌شود. طبق همين گزارش به نقل از مقامات فعال در حوزه توريسم جنگ علاقه به اين نوع توريسم به طور دائم از سال 1996 که تلاش هاي گسترده اي دراين زمينه آغاز شده بود، روبه افزايش بوده است. نکته جالب تر آن که علاقه بازديد کنندگان جوان به اين تورها بسيار بيشتر از ميزان پيش بيني ها بوده وميانگين سني بازديد کنندگان عمدتا از 40 تا50 ساله است.