صنعت گردشگری فرانسه

از دانشنامه ملل

صنعت گردشگری يا توريسم روز به روز بيشتر جای خود را بين مردم باز می‌كند به طوری كه بعضی از كشورهای دنيا قسمتی از درآمد ساليانه خود را مديون اين صنعت هستند. کشورهای پیشرفته در این صنعت با برداشتن گام‌های فراتر از زمان به دنبال ایجاد برنامه‌هایی هستند تا با برگزاری فستیوال‌های چند منظوره با ارتقا صنعت توریسم خود با تاریخی کردن اماکن و مناسبت‌ها، موقعیت اقتصادی بهتری برای خود خلق نمایند. مهم نيست شما دنبال چه چيزی بگرديد، مطمئناً هدفتان را در فرانسه پيدا خواهيد كرد. ميليون‌ها گردشگراز سرتاسر جهان هر ساله به كشور فرانسه سفر می‌كنند. پيست‌های اسكی آلپ، سواحل مناسب برای موج‌سواری، مهمانی‌های بزرگ در پاريس، يا نوشيدنی‌های درجه يک از دلايل سفر گردشگران به اين كشور است. در سال 2008 كشور فرانسه 79 ميليون و در سال 2009 فرانسه 74 ميليون بازديد كننده داشت و به همين دليل رتبه اول را در فهرست پربازديد‌ترين مقاصد گردشگری جهان و رتبه‌ی سوم پردرآمدترين كشورهای جهان از لحاظ صنعت گردشگری را بدست آورد. شهر پاريس نيز بعنوان يكی از زيباترين شهرهای جهان، مقصد اصلی بخش اعظم گردشگران فرانسه است. اين شهر يکی از شهرهای پيشروی جهان در زمينه‌های اقتصاد، فرهنگ، هنر، سياست، تحصيل، تفريحات و علم بوده و در کنار «لندن»، «توکيو» و «نيويورک»، از ابرشهرهای جهان محسوب می‌شود. پاريس ميزبان تعدادی از مهم‌ترين سازمان‌های بين‌المللی همچون سازمان «يونسکو»، «سازمان همکاری اقتصادی و توسعه» و «اتاق بازرگانی بين‌المللی» است. بناها و موزه‌های مشهور پاریس در بین پربازدید‌کننده‌ترین آثار توریستی جهان جای دارند. پاریس با دارا‌بودن بیش از ۳۰ میلیون توریست در سال در صدر پر بازدیدترین شهرهای جهان قرار دارد. موزه لوور در پاریس سالیانه هشت میلیون توریست را به خود جذب می‌کند که به همین دلیل به عنوان پربیننده‌ترین موزه جهان شناخته می‌شود. کلیسای نوتردام با ۱۳ میلیون و کلیسای سکره کر با ۱۲ میلیون بازدید سالیانه توسط توریست‌ها از دیگر قطب‌های جذب توریست در پاریس هستند. برج ایفل نیز به عنوان مشهورترین اثر شهری پاریس سالانه به طور متوسط ۶٫۵ میلیون بازدید کننده دارد. این برج از زمان شروع به کار تاکنون بیش از ۲۳۰ میلیون بازدیدکننده را به خود جذب کرده است. دیزنی لند پاریس که پربیننده‌ترین اثر توریستی قاره اروپا محسوب می‌شود نیز در پاریس قرار داشته و سالانه بیش از ۱۴٫۵ میلیون بازدیدکننده دارد. پاریس با دارا بودن بیش از ۱۵۰ موزه سالانه میلیون‌ها توریست خارجی را به سمت این موزه‌ها جذب می‌کند. در این میان موزه لوور که به عنوان مشهورترین و بزرگ‌ترین موزه جهان شناخته می‌شود میزبان تعدادی از مشهورترین آثار تاریخی و هنری چهان است.[۱]

چرا فرانسه بیشترین جهانگرد را در جهان دارد؟

طبیعی است که شکل معماری در کشور فرانسه به ویژه شهر پاریس موجب شده بسیاری از مردم جهان دوست داشته باشند که کشور فرانسه و شهر پاریس را ببینند. اما یک دلیل دیگر هم برای هجوم جهانگردان به پاریس وجود دارد و آن هم این است که فرانسوی‌ها می‌دانند که چگونه جهانگردان را به سوی کشورشان جلب کنند. كشور فرانسه سال‌ها است که بيشترين تعداد گردشگران جهان را به خود جذب مى‌كند. در خيابان‌هاى شهرهاى مختلف فرانسه به خصوص پاريس همه نوع زبانى شنيده مى‌شود. براى اين جمعيت انبوه همه جا تابلوهاى راهنمايى وجود دارد تا مسير خود را به راحتى پيدا كنند. در متروهاى پاريس كه اينک به خاطر وسعت و ميزان گسترش و جمعيتى كه به آن وارد مى‌شود، تبديل به شهرى زيرزمينى شده است، سيستم اطلاع‌رسانى به نحوى است كه هر كسى بتواند مسير حركت، ايستگاه‌هاى مختلف و ايستگاه مقصدش را از طريق علائم و تابلوهاى مختلف شناسايى كند. اين موضوع از اين جهت اهميت دارد كه نرخ تاكسى‌ها در اين كشور بسيار گران است و در نتيجه اكثر مسافران ناچارند از وسايل نقليه عمومى استفاده كنند. به خاطر ترافيک سنگين در شهرهاى بزرگ و بخصوص پاريس ، حركت اتوبوس‌ها در شهرها به كندى صورت مى‌گيرد و بنابراين مترو در جابه‌جايى مسافران اهميت زيادى دارد. منتها جهانگردان از تسهيلات خاصى برخوردارند. آنها مى‌توانند از همه نقاط ديدنى شهر بازديد كنند. اين اتوبوس‌ها از مسيرهايى حركت مى‌كنند كه بتوانند مسافران را با سرعت بيشترى به مقصد برسانند و هفت دقيقه در اين مكان‌ها توقف مى‌كنند. جهانگردان در صورت تمايل مى‌توانند مدت بيشترى در مكان مورد علاقه‌شان باقى بمانند و مطمئن‌اند كه هر هفت دقيقه به هفت دقيقه اتوبوس جهانگردى به آن مكان مى‌آيد. در شهرهايى مانند پاريس كه رودخانه از ميان آنها عبور مى‌كند قايق‌هاى بزرگى وجود دارد كه مسافران را جابه‌جا مى‌كنند. هر مسافرى مى‌تواند در ايستگاه‌هاى مختلف پياده شود و از اثر مورد نظرش ديدن كند و باز هم مطمئن باشد كه قايق ديگرى درزمان تعيين شده در اين ايستگاه توقف مى‌كند و وى مى‌تواند از طريق قايق به بازديدش ادامه دهد. وجود راهنما در اين قايق‌ها به جهانگردان كمک مى‌كند تا اطلاعات مورد نيازشان را درباره هر نقطه از شهر دريافت كنند. در جاده‌هاى فرانسه در ورودى هر شهر تابلوهايى همانند تابلوهاى راهنمايى و رانندگى نصب شده كه اثر تاريخى جالب هر شهر روى آن كشيده شده و جهانگردان در صورت تمايل مى‌توانند به آن شهر وارد شوند و از آثار ديدنى آن بازديد كنند. مسافران از طريق اينترنت هم به راحتى مى‌توانند براى مقصد مورد نظرشان بليت رزرو كنند. دفاتر توريستى در فرانسه حكم يكى از اركان هر شهر را دارد. به عبارتى همان گونه كه هر شهرى كليسا، كتابخانه و مغازه دارد، دفتر توريستى هم دارد. اين دفاتر همه نوع اطلاعات، نقشه و بروشور را در اختيار جهانگردان قرار مى‌دهند. در شهرهاى بسيار كوچک كه دفاتر توريستى وجود ندارد، انجمن‌هاى محلى تشكيل شده كه كمک‌هايى را دريافت مى‌كنند و اطلاعاتى را درباره مكان‌هاى ديدنى شهر به صورت چاپ شده و شفاهى در اختيار مسافران قرار مى‌دهند. نكته جالب اينجاست که در كشور فرانسه  علاوه بر دولت خود مردم محلى نسبت به توريسم حساس‌اند و به صورت خودجوش نيز كارهاى زيادى براى نشان دادن و ارائه اطلاعات درباره اماكن ديدنى شهرشان انجام مى‌دهند. در شهرهاى فرانسه ساختمان‌ها اهميت زيادى دارند و یکی از جاذبه‌های توریستی این کشور هستند. آنها طورى ساخته مى‌شوند كه دست كم۲۰۰ سال عمر كنند. هيچ كس به راحتى نمى‌تواند آنها را خراب كند و ساختمانى به جاى آنها بسازد. شهردارى بشدت مراقب است كه افرادى كه در هر خانه قديمى ساكن مى‌شوند، بى مورد ديوارى را خراب نكنند. حتى قوانين سفت و سختى وجود دارد كه براساس آن نوع مصالحى كه قرار است به وسيله مالک خانه براى بازسازى به كار رود و حتى رنگ ساختمان متناسب با دوره تاريخى‌اى باشد كه ساختمان در آن ساخته شده. اين دقت شكل دلپذير و آرامش بخشى به شهرهاى اين كشور داده است. در كشور فرانسه علاوه بر اين كه قيمت‌ها مشخص است، از خارجى‌ها بابت خريد كالا، ماليات كسر نمى‌شود و آنها مى‌توانند پول ماليات را هنگام خروج از كشور از دفاترى در فرودگاه‌ها دريافت كنند. در كشور فرانسه، همه از جمله فروشندگان دائم به جهانگردان لبخند مى‌زنند و با آنها برخورد بسيار خوبى دارند. در مدارس به بچه‌ها آموزش داده مى‌شود كه در بدو ورود به هر مكان سلام كنند. هنگام پرسيدن سؤال، صبح بخير و عصر بخير بگويند. هنگام تقاضاى چيزى لطفاً بگويند و سپس تشكر كنند. آنها مى‌آموزند كه با ديگران برخوردى مناسب داشته باشند و اين تنها منحصر به جهانگردان نيست ، ولى همين نحوه برخورد به جهانگردان نيز آرامش مى‌دهد. در اين كشور از منابع خدادادى هم استفاده خوبى براى جلب جهانگرد مى‌شود. به عنوان مثال سواحل اين كشور به ميزان زيادى سنگ‌فرش شده‌اند. در كنار آنها نيمكت‌هايى كار گذاشته شده است كه مردم روى آنها مى‌نشينند و دريا را تماشا مى‌كنند. همچنين كشتى‌هاى كوچک و زيبا مردم را از بندرى به بندر ديگر منتقل مى‌كنند. همين باعث مى‌شود در فصل‌هاى سرد سال هم جهانگردان از سواحل زيباى دريا استفاده كنند. [۲]

طرح‌های اجرایی فرانسه برای افزایش توریست

نابسامانی در اقتصاد جهانی و بحران اقتصادی که گریبان‌گیر اگثر کشورهای توریست فرست جهان شده است در کنار افزايش ارزش يورو نسبت به پوند و دلار امریکا، عدم توانايی کشورهای اروپایی به عنوان مقصدهای سنتی سفر در رقابت با جاذبه‌های جديد و ارزان قيمت صنعت گردشگری همچون مصر، ترکيه و کشورهای منطقه شرقی دريای مديترانه، از جمله عوامل تاثیرگذار در کاهش تقاضا برای سفر به مناطق توریستی سنتی جهان بوده است. به گزارش ورلد توريسم، در آستانه سال نو ميلادی 2012 مقامات شهرداری پاريس برنامه‌های زيادی را برای افزايش گردشگران اين شهر به مرحله اجرا گذاشته‌اند كه براساس يكی از آنها، گدايان حق ورود در مناطق گردشگری پاريس را ندارند تا گردشگران بدون نگرانی از خالی‌شدن جيب‌هايشان بتوانند هم از نقاط ديدنی پاريس ديدن کرده و کيف‌هايشان را نيز پر از سوغاتی‌های فرانسوی کنند.

توریسم غذا

فرانسه به منظور بازيافتن جايگاه گذشته خود در دومين رديف جدول کشورهای توريستی جهان کمپين ويژه بازاريابی توريسم راه‌اندازی کرد. اين کمپين به منظور جذب درآمدهای خارجی بيشتر از محل سفر توريست‌های خارجی و تشويق آن‌ها به خريد و خرج کردن پول در فرانسه از سوی وزارت تجارت اين کشور طراحی و سازماندهی شده است. کمپين جديد توريسم فرانسه که با هدف ارتقای سطح ديدار و سفر به فرانسه و افزايش امکانات بالقوه آن در اين زمينه برای اوقات تعطيل سازماندهی شده با تاکيد ويژه بر غذا و سبک زندگی و مدهای روز زندگی تمامی خدمات و ويژگی‌های فرهنگی و اجتماعی اين کشور را به گونه‌ای مرتبط با هم به جهانيان معرفی می‌کند. درهمين راستا وب‌سايت جديد و نيز فرم‌های درخواست از طريق تلفن همراه طراحی شده است که به توريست‌ها امکان می‌دهد به تناسب نيازها و علايق خود بتوانند از برنامه‌ها و امکانات موجود توريستی فرانسه استفاده کنند و در واقع خود طراح برنامه سفر خود به اين کشور باشند. اين سايت که توسط اداره توريسم فرانسه اداره می‌شود نسخه آزمايشی خود را به زبان فرانسه و انگليسی راه‌اندازی کرده است.

توریسم درمانی

شهروندان فرانسه علاوه بر فرهنگ، تاريخ و... به نظام بهداشت عمومی کشورشان مفتخرند و معتقدند از اين نظر يکی از بهترين‌ها در جهان هستند. به گفته سازمان بهداشت جهانی، اين کشور يکی از بهترين مراکز درمان بيماری‌هاست. مراکز درمانی بسيار پيشرفته و بهره‌گيری از کادر کارآمد و مجرب باعث شده شهروندان کشورهای مختلف جهان برای درمان بيماری‌ها به اين کشور اروپايی سفر کنند. نظام سلامت فرانسه با ارائه خدمات سطح بالا و ارزان، شهروندان و بيماران را به استفاده از خدمات درمانی اين كشور ترغيب می‌کند. در مقايسه با ديگر کشورها، هزينه استفاده از مراکز درمانی در فرانسه بسيار پايين است. در سال 2004، نظام سلامت فرانسه اصلاح شد. اين تغييرات کمک کرد تا پزشکان 75 درصد بيشتر به مبتلايان بيمارهای عفونی و صعب العلاج خدمات ارزان قيمت بدهند و گردشگران بيشتری برای درمان به اين کشور سفر کنند. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده امکانات و پزشکان بخش اورژانس و پرستاری بيمارستان‌ها و مراکز درمانی فرانسه در اروپا بی‌نظير است. کارشناسان معتقدند افراد مبتلا به سرطان‌های نادر، بيماری‌های قلب و عروق و نارسايی کليه برای درمان بايد به فرانسه سفر کنند.

توریسم جنگ

فرانسه به عنوان  مقصد درجه يک جهانی، درتلاش است که از گنجينه‌های خود در سايت‌های جنگی و خاطرات و بقايای به جا مانده از جنگ‌های جهانی از جمله موزه جنگ و گورستان‌های جنگی به عنوان جاذبه‌های کليدی در جذب توريست استفاده کند. برگزاری نخستين کنفرانس ملی توريسم جنگ و افتتاح یک موزه جديد با عنوان موزه جنگ فرانسه توسط رئیس جمهور فرانسه از اقداماتی است که در این زمینه انجام شده  است. "سرژ بارسلينی" مدير آرشيو در وزارت دفاع فرانسه درهمين زمينه می‌گويد:

«اين نوعی توريسم خاطرات، توريسم زيارتی و توريسم بزرگداشت و يادمان‌هاست. در سال 2011 تمام 155 موزه، سايت و يادمان‌های تاريخی جنگ در فرانسه بيش از 6.2 ميليون نفر توريست را به خود جذب کردند که درآمدی بالغ بر 45 ميليون يورو داشت. نکته جالب آن که بيش از 45 درصد از بازديد کنندگان از کشورهای خارجی به ويژه بريتانيا بودند.»

توريسم جنگ در مقياس وسيع‌تر و خارج از فرانسه نيز به گونه‌ای سريع در سال‌های اخير رشد داشته است و تورهای شخصی خاطرات جنگ در کشورهای مختلف اروپايی برگزار می‌شود. طبق همين گزارش به نقل از مقامات فعال در حوزه توريسم جنگ علاقه به اين نوع توريسم به طور دائم از سال 1996 که تلاش‌های گسترده‌ای دراين زمينه آغاز شده بود، روبه افزايش بوده است. نکته جالب‌تر آن که علاقه بازديد‌کنندگان جوان به اين تورها بسيار بيشتر از ميزان پيش بينی‌ها بوده وميانگين سنی بازديدکنندگان عمدتا از 40 تا50 ساله است[۳].

نیز نگاه کنید به

صنعت گردشگری زیمبابوه؛ صنعت گردشگری کانادا؛ صنعت گردشگری ژاپن؛ صنعت گردشگری کوبا؛ صنعت گردشگری لبنان؛ صنعت گردشگری مصر؛ صنعت گردشگری افغانستان؛ صنعت گردشگری در چین؛ صنعت گردشگری تونس؛ صنعت گردشگری روسیه؛ صنعت گردشگری سنگال؛ صنعت گردشگری آرژانتین؛ صنعت گردشگری کشور مالی؛ صنعت گردشگری سوریه؛ صنعت گردشگری سودان؛ صنعت گردشگری تایلند؛ صنعت گردشگری اسپانیا؛ صنعت گردشگری اردن؛ صنعت گردشگری ساحل عاج؛ صنعت گردشگری قطر؛ صنعت گردشگری سیرالئون؛ صنعت گردشگری اتیوپی؛ صنعت گردشگری بنگلادش

کتابشناسی

  1. برگرفته از سایت http://www.guide-chambre-hote.com/chiffres-actu/les-chiffres-cles-du-tourisme-en-france/
  2. برگرفته از سایت http://020.ir/سرزمین-های-دیگر/چرا-فرانسه-بیشترین-جهانگرد-را-در-جهان-دارد؟
  3. نعیمی گورابی، محمدحسین(1392). جامعه و فرهنگ فرانسه. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ( در دست انتشار ).