صنعت گردشگری مصر

از دانشنامه ملل
ساختمان موزه بزرگ مصر. برگرفته از سایت Linkedin، قابل بازیابی از https://www.linkedin.com/posts/rutgsobrino_homepage-activity-6785598126444179456-NN8f
موزه بزرگ مصر. برگرفته از سایت construction week online، قابل بازیابی از https://www.constructionweekonline.com/business/the-cultural-revolution-orascom-construction-reflects-on-egypts-rich-heritage

سرزمین مصر را می­‌توان به موزه­ای سرگشاده و عظیم تشبیه کرد که با داشته­‌‌های متنوع و بی‌شمار خود، انسان را به اعمال تاریخ باستان و قرون میانی و دوره جدید این کشور می‌­برد و دستاوردهای فرهنگی و تمدنی مصر را که نشانه‌­هایی هم از فرهنگ و تمدن‌های دیگر دارد، فراپیش تماشاگران و پژوهشگران می­‌گذارد. موزه بزرگ مصر با آثاری از دوره­‌های فرعونی، یونانی، رومی، قبطی، عربی و اسلامی، امروز حدود یک­سوم از آثار باستانی و تاریخی معروف جهان را در خود جای داده است.

شرم الشیخ. برگرفته از سایت get your guide، قابل بازیابی از https://www.getyourguide.com/mustafa-mosque-sharm-el-sheikh-l142761/

به جز آثار باستانی و تاریخی که همه ساله میلیون‌­ها گردشگر و باستان­‌شناس خارجی از آن دیدن می‌کنند، انواع دیگری از جاذبه­‌های گردشگری نیز در این کشور علاقه­‌مندان بسیاری را از سراسر جهان به این سرزمین کشانده است. سیاست توسعه گردشگری در سال 1992 با تأسیس سازمان کل توسعه گردشگری، طراحی و به اجرا گزارده شد. برنامه‌­های اجرایی مبتنی بر این سیاست با استفاده از تجربه­‌های داخلی و بین‌­المللی توانسته است با جذب سرمایه‌­گذاران و تأسیس مجموعه­‌های توریستی، فرودگاه‌­های مناسب، راه­‌های جدید در عمق صحرا و یا در کناره‌­های دوردست دریا، تحول چشمگیری در این حوزه پدید آورد. بر اساس سیاست‌­های مزبور، تسهیلات لازم برای برگزاری کنفرانس‌­ها و جشنواره‌­­های دولتی و غیردولتی بین‌­المللی به ویژه در قاهره و نیز مراکز توریستی، همچون شرم الشیخ فراهم آمد که با استقبال مراکز، نهادها و مؤسسات بین‌­المللی روبرو شده است. توسعه امکانات گردشگری در بیشتر مناطق و اماکن توریستی طی دو دهه پیش از انقلاب ژانویه 2011، به جذب گردشگران بسیاری از سراسر جهان به این سرزمین شده است. از جمله طرح‌­های توسعه گردشگری مصر که از سال­‌های اولیه قرن جدید اجرایی شده است، طرحی است که به موجب آن، گردشگران خارجی، واحدهای اقامتی کوچک را در مناطق جدید ایجاد و به جز مواقعی که خود از آنها استفاده می­‌کنند، به صورت اجاره در اختیار دیگر گردشگران قرار می­‌گیرد.

ساحل شرم الشیخ. برگرفته از سایت heaven-liveaboard، قابل بازیابی از https://heaven-liveaboard.com/2023/11/22/egypts-unique-tourist-destinations-in-the-spotlight-of-international-media/

براساس گزارش­‌های موجود، 90% از پروژه­های گردشگری توسط سرمایه­‌گذاران مصری (دولتی و غیردولتی) و 10% از آن را سرمایه‌گذاران عرب به انجام رسانده‌­اند. اقدامات مربوط به توسعه و تجهیز اماکن تاریخی و توریستی علاوه بر افزایش میزان گردشگران ورودی، کسب جوایز بین­‌المللی را نیز به ارمغان آورده است که از جمله می­‌توان به دریافت جایزه بهترین عنصر جذب گردشگری در سال 2007 برای هرم­‌های سه‌­گانه جیزه در نزدیکی قاهره از مؤسسه بین‌­المللی جوایز جهانی سفر اشاره کرد.

براساس گزارش سازمان مرکزی آمار مصر، تعداد گردشگران ورودی به مصر در سال 2013، مجموعا 9/464/000 نفر بوده است که از این تعداد، 1/761/000 نفر را گردشگران عرب، 6/976/000 نفر را اروپاییان، 240/000 نفر را گردشگران آمریکایی و 487/000 نفر را سایر گردشگران از کشورهای دیگر تشکیل داده‌­اند که البته نسبت به آمار سال 2012 که به 11/532/000 نفر رسیده بود، کاهش نشان می­‌دهد.

براساس گزارش سازمان مذکور، تعداد گردشگران ورودی مصر در ژانویه 2014 مجموعا 642/197 نفر بوده است که از این تعداد 15.9% عرب، 76.6% اروپایی، 2.6% آمریکایی و 4.9% را گردشگران سایر کشورهای جهان تشکیل داده‌­اند.[۱][۲]

نیز نگاه کنید به

صنعت گردشگری زیمبابوه؛ صنعت گردشگری کانادا؛ صنعت گردشگری ژاپن؛ صنعت گردشگری کوبا؛ صنعت گردشگری لبنان؛ صنعت گردشگری افغانستان؛ صنعت گردشگری در چین؛ صنعت گردشگری تونس؛ صنعت گردشگری روسیه؛ صنعت گردشگری سنگال؛ صنعت گردشگری آرژانتین؛ صنعت گردشگری کشور مالی؛ صنعت گردشگری سوریه؛ صنعت گردشگری سودان؛ صنعت گردشگری تایلند؛ صنعت گردشگری اوکراین؛ صنعت گردشگری اسپانیا؛ صنعت گردشگری اردن؛ صنعت گردشگری ساحل عاج؛ صنعت گردشگری قطر؛ صنعت گردشگری سیرالئون؛ صنعت گردشگری اتیوپی؛ صنعت گردشگری بنگلادش

کتابشناسی

  1. بازیابی شده در 2014 از https://www.capmas.gov.eg.
  2. صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص216-218.