دیپلماسی اقتصادی در تاجیکستان
به لحاظ اقتصادی، روند رو به رشد نفوذ چین در منطقه آسیای مرکزی و تاجیکستان قابل توجه میباشد. در زیر دیپلماسی اقتصادی کشور تاجیکستان با کشورهای روسیه، ازبکستان، افغانستان و جمهوری اسلامی ایران بررسی شده است.
روسیه
هرچند که نفوذ سنتی روسیه در آسیای مرکزی و تاجیکستان، نسبت به گذشته کاهش یافته است، اما این کشور به علت درگیریهای قومی و مذهبی و ضعف ساختارهای سیاسی و اجتماعی نمیتواند به راحتی از حوزه نفوذ روسیه خارج گردد. روسیه نقش ممتازی در جمهوریهای استقلالیافته از شوروی سابق و مخصوصاً تاجیکستان دارد. تاجیکستان نیز مثل دیگر جمهوریهای آسیای مرکزی سه هفته قبل از فروپاشی رسمی شوروی به عضویت کشورهای مستقل مشترک المنافع که در دسامبر سال 1991 م تأسیس شده بود درآمد.
عامل وجود اقلیت روس، پیگیری منافع اقتصادی، نیاز به مواد اولیه چون پنبه و اروانیوم و واقع شدن در مسیر سنتی ارتباط با افغانستان و همچنین روابط نزدیک و پیوندهای ذاتی مردم تاجیک با ایران، تاجیکستان را به منطقهای استراتژیک برای روسیه مبدل ساخته است[۱].
ازبکستان
ازبکستان نیز منافع دیرین و سنتی در تاجیکستان دارد. وجود تعداد زیادی ازبک در نواحی شمالی تاجیکستان (عمدتأ در خجند) و بالعکس سکونت جمعیت عظیمی از تاجیکان در از بکستان(عمدتاً در شهرهای سمرقند و بخارا) روابط متقابل این دو کشور از جهات مختلف تحت تأثیر قرار میدهد. از طرفی این امر، مراودات طبیعی و عادی مردم دو کشور را به دنبال دارد. منافع اقتصادی مشترک نیز در این راستا قابل توجه است.
افغانستان
در اوایل سال 1990 میلادی دولت کمونیستی دوشنبه و دولت کمونیستی کابل روابط اقتصادی و مبادله محصل و انتشارات داشتند. در طول جنگ داخلی تاجیکستان، طرفداران شوروی سابق ادعا کردند که مخالفین بشدت متکی بر مجاهدین افغان هستند. لیکن بسیاری از ناظران بیطرف نقش افغانها را به عنوان یک ترفند تبلیغاتی رد کردند.
جمهوری اسلامی ایران
کشور جمهوری اسلامی ایران نیز جایگاه ویژه ای در سیاست گذاری خارجی دولت تاجیکستان دارد. تاجیکستان تنها کشوری است که اکثریت فارس زبان دارد. در میان جمهوریهای آسیای میانه که همگی ترک زبان هستند، تنها تاجیکستان از این ویژگی برخوردار است. ملی گرایان تاجیک خود را متعلق به فرهنگ و تمدن ایران زمین میدانند و اسلامگرایان نیز دولت اسلامی ایران را به عنوان الگوی حاکمیت دینی در عصر حاضر میشناسند.
جمهوری اسلامی ایران، اولین کشوری است که سفارت خویش را در تاجیکستان دایر کرده و در طول دوره استقلال همکاری نزدیکی در بخشهای مختلف با این کشور داشته است. در مجموع و در ارزیابی روابط خارجی دولت تاجیکستان میتوان گفت که همکاریهای منطقهای، حفظ مناسبات سنتی با روسیه، نزدیکی به ج.ا.ایران و افزایش مبادلات سودآور با کشورهای غربی و چین، جزء اولویتهای اصلی دولت تاجیکستان محسوب میشوند. بطور کلی روابط دو کشور را میتوان به چهار دوره تقسیم کرد. دوره اول مقارن با اوایل استقلال در سال 1991 که تاجیکها در اوان آشنایی با دنیای خارج سرشار از شوق و احساس نسبت به ایران و ایرانی بودند، در این دوره آمد و رفتها و ارتباطات گسترده مردمی بین دو کشور بویژه در زمینههای فرهنگی چشمگیر بود. دوره دوم، دوران جنگهای داخلی (1997-1992) قلمداد میشود که تلاش کشورمان بر پایان بخشیدن به درگیریها و مهار بحران متمرکز بود. دوره سوم (2000-1997) دوره برقراری آشتی ملی و تثبیت صلح در تاجیکستان بود که نقش ایران در این مرحله مهم بود. دوره چهارم (از 2000 تا کنون) دوره شروع جدی و شکوفایی روابط اقتصادی میباشد که با اجرای پروژههای اساسی مانند حفر و احداث تونل استقلال و آغاز عملیات ساخت سد و نیروگاه سنگتوده 2 و فعالیت شرکتها، تجار و سرمایه گذاران ایرانی در تاجیکستان همراه بوده است. در این راستا مساعدتهای جمهوری اسلامی ایران در ابعاد مختلف به تقویت روابط و توسعه مناسبات در تمامی عرصهها منجر شده است[۲].
نیز نگاه کنید به
سیاست و حکومت تاجیکستان؛ روابط خارجی تاجیکستان؛ روابط خارجی تاجیکستان با کشورهای همسایه؛ روابط خارجی تاجیکستان با کشورهای جهان
کتابشناسی
- ↑ اطهری، اسدالله(1373)، تاجیکستان؛ نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصلنامه مرکز مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، ص. 240
- ↑ برگرفته از http://iranembassytj.com/fa/a/ravabet.html
منبع اصلی
زهریی، حسن(1391). جامعه و فرهنگ تاجیکستان. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی (در دست انتشار).
نویسنده مقاله
حسن زهریی