ساختار و سیاست های آموزشی کوبا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۳ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۲۱ توسط 127.0.0.1 (بحث) (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)

دولت کوبا با مشارکت و حمایت سازمان‌های اجتماعی و نه دولتی، مسئول سازمان دادن و شکلدهی یک سیستم آموزش ملی به قصد

ا ۳۵۳


ر ۳۵۴

تعلیم دادن نسل جدید در یک فرایند تحصیلی آموزشی منسجم، سیستماتیک، مشارکتی با الگوی توسعه پایدار می‌باشد. سیستمیکه با یک کلیات پیوسته دارای این ویژگی‌هاست:

اصل ویژگی کلان آموزش با شاخصه برابری؛ این که آموزش به‌عنوان یک حق، بدون تمایز سنی، جنسی، نژادی، مذهبی و مکان زندگی در نظر گرفته شده است.

اصل تحصیل و کار همزمان؛ در نظام آموزشی کوبا ادغام تحصیل با کار به اندیشه‌های خوزه مارتی برمی‌گردد.کسی‌که نه تنها از آموزش دادن علم دفاع می‌کند بلکه آن را برای آمریکای لاتینی‌ها ضروری می‌دانست.

اصل مشارکت دموکراتیک همه جامعه در امر آموزش عمومی؛ این که مردم در تحقق یافتن و کنترل آموزش و در تضمین رشد موفقیت‌آمیز آن مشارکت داشته باشند.

اصل آموزش مختلط؛ این خود دسترسی به مراکز مرتبط با هر زمینه‌ای از تخصص و حرفه را برای زنان و مردان به‌طور یکسان فراهم می‌آورد.

اصل توجهات متمایز و ادغام آموزشی؛ در مدارس کوبا نحوه برخورد با کودکان با توجه به نیازهای آموزشی شخصی آن‌ها بوده، در مواردی که آن‌ها ناتوان می‌باشند به‌گونه‌ای با آن‌ها از جانب مربیان کار می‌شود که ارتباط آن‌ها با بافت طبیعی مدارس ابتدایی قطع نشود، این بدین‌خاطر است که دانش‌آموزان کم توان با دیگر مراکز عمومی نیز در ارتباط باشند.

اصل رایگان بودن آموزش؛ طبق این بند آموزش در همه مقاطع


تحصیلی رایگان بوده، دولت یک نظام بورسیه‌ای برای همه دانش‌آموزان در نظر گرفته و اولویت‌هایی را برای آموزش کارگران با هدف همگانی ساختن آموزش، فراهم آورده است. (-http://gran ma.co.cu/secciones/noal-14/decuba/cuba-educacion. (html