عناصرتاثیرگذار خارجی در فرهنگ جامعه مصر

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۲ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۱۶ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «فعالیت­های فرهنگی و آموزشی خارجیان در کشور مصر از نیمه­های قرن نوزدهم آغاز شد و با تأسیس مراکز آموزشی از جمله آموزش زبان خارجی توسط کشورهای غربی و فعالیت­های فرهنگی و آموزشی گروه­های بیشتری به ویژه در نیمه دوم این قرن گسترش یافت و در دهه­های...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

فعالیت­های فرهنگی و آموزشی خارجیان در کشور مصر از نیمه­های قرن نوزدهم آغاز شد و با تأسیس مراکز آموزشی از جمله آموزش زبان خارجی توسط کشورهای غربی و فعالیت­های فرهنگی و آموزشی گروه­های بیشتری به ویژه در نیمه دوم این قرن گسترش یافت و در دهه­های اولیه قرن بیستم با تأسیس مراکز جدید آموزشی از جمله دانشگاه آمریکایی در قاهره اوج گرفت. فعالیت­های فرهنگی و آموزشی خارجیان پس از اعلام استقلال این کشور نظام­مند شد و بیشتر فعالیت­ها بر اساس موافقنامه­های رسمی میان کشورهای خارجی با دولت مصر جریان یافت.

امروزه ایالات متحده آمریکا با یک مرکز فرهنگی و یک مرکز تحقیقاتی در قاهره و یک مرکز فرهنگی در اسکندریه دارای فعالیت نسبتا گسترده فرهنگی و پژوهشی در این کشور است. فرانسه با دو مرکز فرهنگی در قاهره و یک مرکز فرهنگی در اسکندریه از جمله کشورهایی است که فعالیت­های گسترده فرهنگی در این کشور دارد. انستیتو فرهنگی آلمان (گوته) دارای یک شعبه در قاهره و یک شعبه در اسکندریه است. شورای فرهنگی بریتانیا هم با یک نمایندگی در قاهره و شعبه­ای در اسکندریه فعالیت­های فرهنگی و آموزشی خود را در این کشور دنبال می­کند. روسیه، یونان و اسپانیا علاوه بر قاهره دارای مرکز فرهنگی در اسکندریه­اند. تعداد دیگری از کشورها از جمله ایتالیا، هندوستان، ژاپن، مجارستان و چین در قالب مراکز رسمی در این کشور حضور فرهنگی دارند (www.mohe-casm.edu;2015).