عناصرتاثیرگذار خارجی در فرهنگ جامعه مصر
فعالیتهای فرهنگی و آموزشی خارجیان در کشور مصر از نیمههای قرن نوزدهم آغاز شد و با تأسیس مراکز آموزشی از جمله آموزش زبان خارجی توسط کشورهای غربی و فعالیتهای فرهنگی و آموزشی گروههای بیشتری به ویژه در نیمه دوم این قرن گسترش یافت و در دهههای اولیه قرن بیستم با تأسیس مراکز جدید آموزشی از جمله دانشگاه آمریکایی در قاهره اوج گرفت. فعالیتهای فرهنگی و آموزشی خارجیان پس از اعلام استقلال این کشور نظاممند شد و بیشتر فعالیتها بر اساس موافقنامههای رسمی میان کشورهای خارجی با دولت مصر جریان یافت.
امروزه ایالات متحده آمریکا با یک مرکز فرهنگی و یک مرکز تحقیقاتی در قاهره و یک مرکز فرهنگی در اسکندریه دارای فعالیت نسبتا گسترده فرهنگی و پژوهشی در این کشور است. فرانسه با دو مرکز فرهنگی در قاهره و یک مرکز فرهنگی در اسکندریه از جمله کشورهایی است که فعالیتهای گسترده فرهنگی در این کشور دارد. انستیتو فرهنگی آلمان (گوته) دارای یک شعبه در قاهره و یک شعبه در اسکندریه است. شورای فرهنگی بریتانیا هم با یک نمایندگی در قاهره و شعبهای در اسکندریه فعالیتهای فرهنگی و آموزشی خود را در این کشور دنبال میکند. روسیه، یونان و اسپانیا علاوه بر قاهره دارای مرکز فرهنگی در اسکندریهاند. تعداد دیگری از کشورها از جمله ایتالیا، هندوستان، ژاپن، مجارستان و چین در قالب مراکز رسمی در این کشور حضور فرهنگی دارند.[۱][۲]
نیز نگاه کنید به
کتابشناسی
- ↑ بازیابی شده در 2015 از https://www.mohe-casm.edu.
- ↑ صدر هاشمی، سید محمد (1392). جامعه و فرهنگ مصر. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص215-216.