سیاستگذاری فرهنگی مصر
سیاست فرهنگی جمهوری عربی مصر بر مبانی ذیل استوار است:
- حراست از هویت فرهنگی
- بعد فرهنگی توسعه اقتصادی و اجتماعی
- دموکراسی و احترام به حقوق بشر
- گفتمان واحد فرهنگی (داخلی و خارجی)
- اهمیت پویاسازی زبان عربی
- اهمیت توجه به فرهنگ زنان، کودکان و نوجوانان و بهرهگیری از دستاوردهای نوین برای متحول ساختن توانمندیها و شکوفایی استعدادهای آنان
مؤلفههای چهارگانه سیاست فرهنگی
دموکراسی فرهنگی
الف- تمرکز زدایی در فعالیتهای فرهنگی
ب- اهتمام به تنوع فرهنگی و توجه به خرده فرهنگها
گسترش فرهنگ
الف- اجرایی کردن معاهده حمایت و تقویت تنوع در شیوههای بیان که وزارت فرهنگ به نمایندگی از دولت مصر در سال 2005 آن را امضاء کرده است.
ب- فراهم آوردن امکانات لازم برای دسترسی همه گروههای سنی مردم مصر به تولیدات، برنامهها و فعالیتهای فرهنگی
سازوکار فرهنگی
الف- بازنگری در ساختار برخی از بخشهای وزارت فرهنگ با هدف هماهنگی با مرحله نوین تاریخ مصر و انتظارات جامعه فرهنگی و نیز نیازهای فعلی ایجاد تحول در روند فعالیتها که این بخشها را شامل میشود: شورای عالی فرهنگ، سازمان فرهنگسراها، بخش تولیدات فرهنگی و صندوق توسعه فرهنگی
ب- تکمیل زیربنای مؤسسات فرهنگی همچون خانههای فرهنگ
اقتصاد فرهنگ
شامل مواردی از جمله اولویت دادن به توسعه و گستر صنایع فرهنگی است
مهمترین برنامهها و فعالیتها
الف- حمایت از انجمنهای غیردولتی و مؤسسات جامعه مدنی در زمینههای فرهنگی از طریق مشارکتهای حضوری و مالی با هدف حمایت از نقشآفرینی آنها که مآلاً به گسترش دامنه فعالیت موسسات مزبور خواهد انجامید.
ب- استفاده بهینه از سازمانهای منطقهای و بینالمللی فعال در حوزههای فرهنگی
ج- تأسیس دیدهبان ملی دفاع از آزادی و ابداع و حقوق مربوطه
د- تلاش برای کاهش هزینههای محصولات فرهنگی دارای ارزش محتوایی بالا
ه- تنظیم کاروانهای فرهنگی متشکل از اندیشمندان و شاعران برای انتقال فرهنگ به مناطق دورافتاده و محروم
و- توجه به خرده فرهنگها و تعامل با این تنوع به عنوان عنصر غنا بخش و تقویت فرهنگ مصر
ز- اجرای فعالیتهای مختلف در زمینه توسعه آگاهیهای دینی، شهروندی، حقوق کودکان و تقویت مقوله دموکراسی و گفتگو در جامعه
ح- برگزاری نشستهایی برای زنان در فرهنگسراها و خانههای فرهنگ در استانهابا هدف تشویق آنان به مشارکت در حیات سیاسی و اجتماعی و بهبود درآمدهای خانواده
ط- تلاش برای ارتقاء بخشیدن به آگاهیهای فرهنگی شهروند مصری با هدف تقویت قدرت تشخیص و تمایز میان محصولات ارزشمند فرهنگی و محصولات بیارزش [۱].[۲]