ترکیب جمعیتی پیروان ادیان سنگال
ترکیب جمعیتی پیروان ادیان و مذاهب در این کشور متشکل از مسلمانان، مسیحیان و بت پرستان می شود. در منابع و سایت های مختلف مطرح شده اکثریت جمعیت این کشور مسلمان هستند که از 88 % و بعضا 92 و یا بعضا 94 و حتی 96 % جمعیت این کشور را مسلمان دانسته اند و بقیه را مسیحی و بت پرست یا ارواح پرست محاسبه کرده اند. مثلا مطابق آخرین آمار گیری سال 2012 جمعیت این کشور را حدود دوازده میلیون و نهصد شصت نه هزار نفر بر آورد کرده که % آن را مسلمان دانسته است. (Population Musulmane par Pays, 2012: 5) 3 % جمعیت را مسیحی که عمدتا کاتولیک هستند و 1 % باقی مانده را پیرو دیگر ادیان بومی دانسته اند.
در گزارش بانک جهانی در همین سال جمعیت این کشور را 77/12 میلیون دانسته که 94 % مسلمان و 4 % مسیحی و 2 % بقیه ادیان سنتی مطرح شده که به نظر می رسد آمار بانک جهانی در مورد ترکیب جمعیت این کشور معتبرتر باشد گر چه همانطور که اشاره شد منابع دیگر ترکیب جمعیت دیگری را مطرح کرده اند. با این حال جمعیت اکثریت مسلمان این کشور متشکل ازاهل سنت که عمدتا مالکی با گرایش های مختلف تصوف ، شیعه و لاین هستند. بدین صورت که رایج ترین فرقه تیجانیه ( 49 %)، مریدیه ( 30 %)، قادریه ( 6 %) بوده و بقیه را وهابیون، شیعه و افرادی که بدون فرقه می باشند، تشکیل می دهند. 4% جمعیت مسیحی مرکب است از عمدتا کاتولیک ها پس از آن پروتستان ها و شاخ ها ی ترکیبی مسیحی – ارواح پرست را شامل می شود. دو در صد باقی مانده شامل ادیان بومی – سنتی شامل بت پرست، ارواح پرست و اعتقاداتی که بعضا دین تعریف نمی شود، می باشد. کشور بر اساس مذهب و قومیت ترکیب جمعیتی شده است و از وحدت و یکپارچگی قابل توجهی برخودار است. بدین صورت که در شمال کشور عمدتا مسلمانان و در غرب وجنوب مسیحیان ساکن هستند. پیروان ادیان بومی – سنتی عمدتا در شرق و جنوب این کشور ساکن می باشند.
قابل ذكر است كه شباهت هاي زياد اعتقادي و رفتاري بين طرق مختلف صوفيگري وجود داشته و تفاوت آنها در مسائل سازماني مي باشد. روش سوگند يادكردن براي وفاداري به شيخ و برخي جنبه هاي فرعي روابطشان مثلاً با طبيعت، به يكديگر شبيه است. در اين زمينه، هر طريقه صوفيگري تحت تأثير محيطي كه در آن توسعه يافته، مي باشد. امروز بیشتر مشاهده مي گردد که طرفداران طریقه هاي پايه گذاري شده و گسترش يافته در شهرها بطور چشم گیری كاسته شده و از لحاظ تعليم و آموزش، تمارين ديني و روابط شان با افراد غيروابسته دچار مشكل مي باشند در حاليكه اين طریقه ها در روستاها توسط سختگيريشان نسبت به قواعد و مقررات طريقه و سازش ناپذيريشان، همبستگي و انسجام محكم بين هواداران، حمايت از شيخ و عقايدشان شناسايي و تفكيك مي گردند.
در كل طریقه ها در محيط هايي كه جهالت و ناآگاهي حكومت مي كند بطور سريعتري رونق يافته و در مكان هايي كه از سطح بالاي فرهنگ اسلامي برخوردار است ضعيف باقي مانده اند. اين بدان معناست كه طریقه ها از محبوبيت كمي در خارج از آفريقا برخوردار و تأثير چشمگير آن در اين قاره بیشتر می باشد. در حالیکه استقبال و تمايل آفريقائي ها به سمت طریقه هاي ديني بسیار زیاد مي باشد. بويژه سازگاري دستورات صوفي گري با محيط آفريقايي، جذب تعداد زياد آداب و رسوم اجداد آفريقايي بعنوان مثال حكومت موروثي روحاني توسط نسل و تبار بنيانگذار، همگوني رهبران ديني با رؤساي سنتي، اقدام به اختيارنمودن چند همسر، ارزش دهي بسيار به زاد و ولد و .. از مصادیق این سازگاری است. 30-80) Rawane Mbaye, 1973:)
نیز نگاه کنید به
- ترکیب جمعیتی پیروان ادیان کانادا
- ترکیب جمعیتی پیروان ادیان کوبا
- ترکیب جمعیتی پیروان ادیان افغانستان
- ترکیب جمعیتی پیروان ادیان روسیه