صنعت چاپ و نشر کتاب در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۰:۰۷ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « = صنعت چاپ و نشر کتاب در چین = پس از اجرای اصلاحات، به ویژه بعد از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، بازار و صنعت چاپ و نشر کتاب در این کشور با تحولات گسترده­ای روبه رو شده است. پیش از آن هیچ فرد یا مؤسسه­ی خصوصی حق حضور و فعالیت در این بخش را نداشت....» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

صنعت چاپ و نشر کتاب در چین

پس از اجرای اصلاحات، به ویژه بعد از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، بازار و صنعت چاپ و نشر کتاب در این کشور با تحولات گسترده­ای روبه رو شده است. پیش از آن هیچ فرد یا مؤسسه­ی خصوصی حق حضور و فعالیت در این بخش را نداشت. اگرچه هنوز این صنعت به سختی توسط دولت کنتر می­شود، ولی در مقایسه با ده سال پیش خیلی باز تر شده و علاوه بر بخش خصوصی، سرمایه گذاران خارجی نیز به این بازار علاقمند شده و در بخش هایی از این صنعت مجوز یافته­اند با همتایان چینی خود مشارکت نمایند.

در کشور چین، جمعا581مؤسسه­ی بزرگ انتشاراتی فعالیت می کنند که همگی دولتی بوده و به دلیل کنترل شدید بخش کتاب از سوی دولت، این تعداد هم­چنان ثابت باقی مانده و هرگونه درخواست جدید از سوی اداره کل چاپ و نشر وابسته به شورای دولتی کنترل می­شود. وظیفه­ی این اداره کل ترسیم خط و مشی و سیاست­های بخش صنعت چاپ و نشر در این کشور، تدوین قوانین و مقررات مربوطه و نظارت برحسن اجرای آن، هدایت و کمک به اجرای مقررات، بررسی و صدور مجوز برای متقاضیان جدید چاپ و نشر، نظارت بر تولیدات چاپی و نحوه­ی توزیع آن­ها، نظارت بر واردات و صادرات کتاب و نشریات و مطبوعات می­باشد.

بیش از40درصد از این ناشران در شهر پکن مستقر بوده و شهر شانگهای با دارا بودن 7درصد از مؤسسات و بنگاه های چاپ و نشر، در رده­ی دوم قرار دارد. البته هر استان نیز حداقل یک مؤسسه­ی بزرگ نشر دارد که زیر نظر حکومت محلی اداره شده و وابسته به یکی از بنگاه­های بزرگ انتشاراتی است.

به طور کلی، تولیدات بخش صنعت چاپ و نشر در کشور چین را می­توان به 6بخش عمومی تقسیم کرد: چاپ و تولید کتاب، انتشار مطبوعات و مجلات، چاپ روزنامه­ها، تولیدات صوتی، تولیدات تصویری، و انتشارات الکترونیکی. انتشار کتاب با حدود سالانه 320هزار عنوان، 3/86درصد از این صنعت را به خود اختصاص داده، مطبوعات و مجلات 82/2درصد، روزنامه­ها 55/0درصد، تولیدات صوتی 52/3درصد، تولیدات تصویری 74/3 درصد، و تولیدات الکترونیکی 06/3درصد را تشکیل می­دهند. بخش چاپ کتاب هم خود به سه گروه عمده تقسیم می­شود: بخش کتاب­های عادی و معمولی در موضوعات مختلف داستانی و غیر داستانی با17/79درصد، کتب درسی و آموزشی با25/20درصد، و کتب تصویری. (Siyu Meng,2011) در این کشور 30بنگاه نشر خاص کتاب کودکان و نوجوانان نیز فعال هستند که در سال­های اخیر این بخش از ناشران با ده درصد رشد مواجه شده است[i].

تعداد سالانه­ی عناوین کتاب­های چاپ چین

براساس آمار منتشره از سوی اداره­ی آمار کشور چین، در سال2010میلادی، جمعا 328هزار عنوان کتاب توسط ناشران این کشور چاپ و منتشر شده است که 58درصد این کتاب­ها چاپ جدید بوده­اند. تقسیم بندی موضوعات و محتوای این کتاب­ها عبارت بوده­اند از: علوم اجتماعی58/20درصد، کودکان و نوجوانان21/14درصد، کتاب­های داستانی31/10درصد، علوم طبیعی و فن­آوری 24/10درصد، زبان 34/8درصد، و کتاب­های راهنما و متفرقه نیز4/5درصد را به خود اختصاص داده­اند. بنابر آخرین آمار رسمي منتشره، در سال2010 تعداد كل عناوین كتاب­هاي منتشر شده در چین بالغ بر 328 هزار عنوان با 17/7میلیارد نسخه و 61میلیارد صفحه بوده است.

(www.stats.gov.cn)  

از این تعداد کتاب منتشره در سال2010، بخش قابل توجهی(64145عنوان) مربوط به کتب درسی و آموزشی بوده است که تعداد 23939عنوان آن کتاب­های جدید بوده­اند. از نظر فروش کتاب نیز کتب درسی و آموزشی 50 درصد از بازار کتاب را به خود اختصاص داده و اگر فروش کتاب­های کمک آموزشی را نیز بر این میزان اضافه کنیم، سهم کتاب­های درسی در بازار کتاب چین به 65درصد خواهد رسید که نشان دهنده­ی وابستگی شدید بازار نشر و فروش کتاب به کتاب­های درسی است. به همین خاطر، در پایان سال2010بزرگترین گروه ناشران کتاب درسی در چین تحت عنوان«گروه ناشران آموزشی چین» در این کشور شکل گرفت.

قانون حق مالکیت معنوی(کپی رایت) درچین

تا سال1991میلادی، در چین چیزی به نام کپی رایت و یا قانون مالکیت معنوی وجود نداشت. در سال1990، نخستین مقررات در این خصوص تدوین و به تصویب رسیده و در سال1991 به مورد اجرا گذاشته شد. در سال 1992این کشور با امضای قانون بین المللی کپی رایت به عضویت کنوانسیون بِرن در خصوص حق مالکیت معنوی درآمد. علی­رغم اصلاحات مکرر صورت گرفته در مقررات حق مالکیت معنوی چین، این قانون هنوز دارای نواقص زیادی اجرایی است. اگرچه پس از عضویت چین در کنوانسیون فوق، ناشران دولتی حداقل برای دفاع از حق و حقوق خود مجبور به تبعیت از این قانون شدند، ولی ناشران غیر رسمی و ناشران بخش خصوصی که تحت نام ناشران دولتی فعالیت می­کنند، هنوز این قوانین را مراعات نکرده و به انحای مختلف از اجرای این مقررات طفره می­روند. مسئولیت نظارت بر حق مالکیت معنوی و کپی رایت در چین بر عهده­ی«مدیریت ملی کپی رایت چین[1]» است. این مدیریت وظیفه­ی تدوین مقررات و نظارت بر اجرای آن و هم­چنین نظارت بر قراردادهای منعقده بین ناشران چینی و خارجی در این خصوص را دارد. در سال2010میلادی، ناشران چینی کپی رایت13724عنوان کتاب خارجی را خریداری کرده­اند که5284عنوان از آمریکا، 2492عنوان از انگلیس، 739عنوان از آلمان، 737عنوان از فرانسه، 1766عنوان از ژاپن، و1027عنوان آن از هنگ­کنگ بوده است.

(The Chinese Book Market: www.frankfurt-book-fair.com)

جدول عضویت چین در معاهدات بین المللی مربوط به حمایت از حقوق مالکیت فکری

تاریخ عضویت

رسمی

تاریخ درخواست عضویت عنوان معاهده ردیف
3 ژوئن 1980 سوم مارس 1980 سازمان جهاني مالكيت فكري 1
19 مارس 1985 19 دسامبر 1984 معاهده پاريس)حمايت از مالكيت صنعتي( 2
4 اکتبر 1989 4 جولای 1989 معاهده مادريد )ثبت بين المللي علایم( 3
15 اکتبر 1992 10 جولای 1992 معاهده جهاني حق نشر 4
30 آوریل 1993 4 ژانویه 1993 معاهده ژنو )حمايت از توليدكنندگان آثار صوتي( 5
1 ژانویه 1994 15 سپتامبر 1993 معاهده همكاري حق اختراع 6

منبع: www.culturelink.or.kr/policy_china.html

چهار دوره توسعه­ی صنعت چاپ و نشر در چين

پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در چین در سال1978، صنعت نشر این کشور جهت انطباق با نیازهای جامعه، اقتصاد بازاری، افزایش توان مالی و مدیریتی، کسب آمادگی برای رقابت با بازار جهانی و رقبای بین المللی، و سرانجام عضویت در سازمان تجارت جهانی، چهار مرحله از توسعه را پشت سرنهاد.

دوره­ی نخست( 1978 تا 1985): از سال 1978 تا 1985، دوره­ی آغاز توسعه­ی عادي صنعت نشر چين به شمار می­رود.  در اين دوره صنعت چاپ به طور كلي نرخ رشد10درصدي داشته و گاهی به 16درصد هم رسيد كه رقمي شايان توجه و نادر در اين صنعت به حساب مي­آيد.

دوره­ی دوم( 1986 تا 1994): پس از سال 1985، ميزان كل چاپ كتاب در چين هرگز از رقم چاپ سال1985 تجاوز نكرد. صنعت نشر چين يك مدت طولاني 9 ساله را به بازنگري و تجديد نظر و كسب تجربه در صنعت نشر سپري كرد. پس از سال 1986 بازار كتاب چين شاهد يك رشد منفي و يا رشد كم بود كه براي توسعه­ی آن بايد نيرويي تازه به صنعت نشر دميده مي­شد.  با رشد مصرف كتاب در چين در این دوره، رشد صنعت نشر نيز ارتقا يافت. در حقيقت، در اين سال بازار فروش كتاب جاي خود را به بازار خريد كتاب داد.  اين دوره­ی گذر، به دليل توسعه­ی اقتصادي سريع چين امري اجتناب ناپذير مي­نمود.

اين دوره بیشتر دوره­ی تجربه آموزی بود و بازنگري­هايي در صنعت نشر انجام گرفت كه باز هم چندان مؤثر و كارآ نبود. بررسي­ها نشان مي­دهد كه علت رشد ناكافي اين صنعـت در اين دوره­ی9 ساله، فقـدان تحـولات و تغييرات كافي براي توسعه­ی بازار كتاب بود.  ضمن آن­كه نـو آوري در سيستم نشـر و توزيـع كتاب چين هنوز جايگاه مطلوبي نداشت.

دوره­ی سوم(پس از سال1995): در سال1995، صنعت نشـر كتاب چين به دوره­ی سردرگمي و بازنـگري در خود پايان داد و ميزان تولید صنعت نشـر چـين افزايش يافت و يك دوره­ی جديد توسعـه در اين صنعت آغاز گرديد. يكي از علت­هاي اصلي توسعه­ی بازار كتاب و انتشارات چين در اين دوران، رشد اقتصادي سريع و پايدار چين بود. در اين دوره، ساختار صنعت نشر چين دستخوش تحـول گرديده  و نظام اداري، اجرايي و روش­هاي مدیریتی و فروش نيز بهبود يافت. در اين دوره، كنترل بر بهاي كتاب­هاي درسي مدارس ابتدايي و متوسطه­ی چين به­تدريج كاهش يافت و فرايند تنوير افكار عمومي در زمينه­ی توسعه­ی صنعت نشر چين آغاز و آگاهي مردم به روند اصلاحات و مؤسساتي شدن و مالكيت اشتراكي اين صنعت بيشتر شد.

دوره­ی چهارم(پس از سال2001) و تشکیل گروه­های انتشارات چين: دولت چین با استفاده از تجريبات بين المللي به این نتیجه رسید كه توسعه­ی سريع بازار كتاب و افزایش توان رقابتی صنعت نشر، پیش از عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی، به ايجاد مؤسسات قوی انتشاراتي نياز دارد. با اين اقدام است که مي­توان ضمن کمک به توسعه­ی صنعت نشر، پاسخگوي نيازهاي بازار داخلی و جهانی و بالا بردن توان رقابتی این صنعت در عرصه­ی بین المللی بود. 

بيشتر مؤسسات انتشاراتي چين که براساس تجربیات دهه­ی1950در شوروی پیشین شکل گرفته بود، اغلب كوچك و یا متوسط بوده و بین40 تا300 كارمند داشته و توليد سالانه­ی آن­ها ببی100 تا400 عنوان و فروش آن­ها نيز حد اکثر به20 تا200 ميليون يوان مي­رسيد. سود خالص اين مؤسسات نیز كم­تر از10ميليون يوان بود. طبعا، چنین وضعیتی پاسخگوی نیاز بازار داخلی هم نبود تا چه رسد به بازارهای بین المللی. لذا، دولت با ادغام بسیاری از این انتشاراتی­ها و تجمیع سرمایه­ی آن­ها، و اختصاص بودجه­ی لازم، بیش از 30گروه انتشاراتی قوی به وجود آورد تا بتوانند از این پس به عنوان شرکت­های اقتصادی خود اتکا، و با ورود به عرصه­ی بازار آزاد، با بخش خصوصی داخلی و رقبای بین المللی به رقابت به پردازند.

اینک، با گذشت چند سال از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی و توسعه­ی صنعت نشر، و كاهش كنترل و افزایش حمایت دولت، اين مؤسسات از قدرت و توانايي و تجربيات نسبتا خوبی در زمینه­های سرمایه­گذاری، فن­آوری، مدیریتی، بازاریابی، و سازماندهی، برخوردار شده و از نظر کمی و کیفی توسعه­ی فراوانی یافته­اند، اگرچه در مقابل غول­های نشر خارجی هنوز از توانايي­هاي رقابتي كمتري برخوردار بوده و كاركرد منطقه­اي آن­ها ضعيف و در مواجهه با چالش­هاي اقتصاد بازار، با مشكلات روبه رو هستند. به همین دلیل است که هنوز دولت به بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی اجازه­ی ورود به عرصه­ی سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت چاپ و نشر را نداده و آن­ها صرفا در بخش توزیع و خرده فروشی حق سرمایه گذاری دارند. (سابقی ، 1381)

عضویت در سازمان تجارت جهانی و ورود سرمایه گذاران خارجی در صنعت چاپ و نشر چین

عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال2001، تأثیر عمیق و گسترده و درازمدتی در صنایع فرهنگی، از جمله صنعت چاپ و نشر این کشور گذاشته و ناشران داخلی را در معرض چالش و رقابت سخت در بازار جهانی کتاب قرار داد. دولت چین برای فایق آمدن بر این مشکل اولا، تعدا زیادی از مؤسسات و بنگاه­های چاپ و نشر این کشور را در هم ادغام نموده و گروه­های انتشاراتی بزرگی را تشکیل داد تا توان رقابت در مدیریت، سرمایه و فن­آوری آن­­ها را در برابر رقبای خارجی بالا ببرد. تا کنون بیش از 30 گروه بزرگ انتشاراتی از ادغام ده­ها مرسسه­ی چاپ و نشر به وجود آمده است. ثانیا، صنعت و بازار چاپ و نشر را به عنوان بخشی از بازار فرهنگی این کشور، وادار به انطباق خود با بازار اقتصادی جدید کرد. لذا، بسیاری از ناشران دولتی به بنگاه­های اقتصادی تبدیل شده و از حالت بودجه گیری دایم از دولت خارج شده­اند.

پس از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، افزون بر تغییرات فوق، به بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی نیز به صورت محدود اجازه­ی ورود به بخش صنعت چاپ و نشر داده شد. اگرچه هنوز به بخش خصوصی اجازه­ی فعالیت در این صنعت داده نشده است، ولی برخی از مؤسسات فرهنگی خصوصی اجازه یافته اند تا با همکاری ناشران دولتی و با استفاده از شابک­های در اختیار آن­ها به انتشار کتاب به پردازند و در واقع باز هم این ناشران دولتی و رسمی هستند که مسئولیت کتاب چاپ شده را بر عهده دارند و کتاب­ها نیز با استفاده از سهمیه­ و نام آن­ها منتشر می­شوند. اگرچه هنوز آمار دقیقی از دست اندرکاران غیر مستقیم بخش خصوصی در صنعت چاپ و نشر آمار دقیق در دست نیست، ولی بر اساس یک آمار گیری غیر رسمی انجام شده توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین که در سال2011صورت گرفته و در سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن منشر شده است، از 131هزار نهاد و مؤسسه­ی فعال در امر چاپ و نشر چین، حدود1/76درصد فعالیت­ها آن­ها مربوط به بخش غیر دولتی بوده است. (www.bibf.net.cn)

علی­رغم عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در یک دهه­ی پیش، بخش انتشار کتاب در این کشور، هنوز به روی سرمایه گذاران خارجی بسته است. در عین حال، راه­های مختلف مشارکت و همکاری میان ناشران خارجی و داخلی، به ویژه در زمینه­ی چاپ کتاب­های علمی وجود دارد که به صورت سرمایه گذاری مشترک(51درصد چینی و حد اکثر 49درصد سرمایه گذار خارجی) و همکاری­های کوتاه مدت و موردی و بلند مدت انجام می­شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از ناشران عمده­ی خارجی در همین چارچوب در چین فعال شده و دفتر نمایندگی دایر نموده اند. در بازار کتاب چین، تنها بخش توزیع و خرده فروشی کتاب است که کاملا به روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی باز شده است.

در این کشور 3کانال عمده برای توزیع کتاب­های منتشره وجود دارد: کتابفروشی­های زنجیره­ای دولتی شین­خوا که از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال1949 تاکنون به صورت انحصاری شیکه و سیستم توزیع کتاب در این کشور را در اختیار خود داشته است؛ بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی که پس از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی به وجود آمده است؛ و فروش آنلاین و اینترنتی کتاب که در سال­های اخیر وارد عرصه­ی رقابت در بازار فروش کتاب شده است. لذا، می­توان گفت، در این کشور هنوز سیستم منظم و شبکه­ی فراگیر ملی توزیع کتاب شکل نگرفته است. چون اغلب کتاب فروشی­های عمده در شهرهای بزرگ قرار گرفته و سیستم ناقص توزیع موجود نیز تنها در سطح مراکز استان­ها و شهرهای بزرگ عمل می­کنند، بنابراین، بخش عمده­ای از کتاب­های منتشره توسط ناشران محلی و منطقه­ای و شهرهای کوچک، تحت پوشش شبکه­ی توزیع قرار نمی­­گیرند. لذا، این مناطق تنها از طریق سفارش اینترنتی کتاب و حضور در نمایشگاه­های متعدد کتاب که در طول سال برگزار می­شود، نیازهای خود به کتاب را برآورده می­سازند.

آمار سالانه­ی واردات و صادرات کتاب در چین

طبق آمار منتشره از سوی اداره­ی آمار چین، این کشور در سال­2010میلادی، جمعا بالغ بر 37میلیون دلار کتاب و نشریات تولید این کشور را به خارج از چین صادر کرده است که نسبت به سال قبل10درصد افزایش داشته است. در همین سال بیش از 94میلیون دلار کتاب و نشریه را وارد کرده است. در این کشور حدود 40شرکت بازرگانی در زمینه­ی واردات و صادرات کتاب اشتغال دارند که همگی به سازمان­ها و مؤسسات و نهادهای علمی، آموزشی و فناوری دولتی وابسته هستند. اعلب متقاضیان کتاب و نشریات خارجی را هم کتابخانه­ها و مؤسسات علمی و آموزشی این کشور تشکیل می­دهند.

جدول آمار صادرات و واردات كتاب، مجله و روز نامه در سال 2010

نوع كالا صادرات واردات
نوع تعداد

(10هزارنسخه)

ارزش

(10هزار دلار)

نوع تعداد

(10هزارنسخه)

ارزش

(10هزار لار)

كتب منتشره 913328 23/707 11/3232 806076 57/568 01/9402
فلسفي-اجتماعي 198094 32/105 18/826 177503 11/61 47/1606
فرهنگي و آموزشي 170183 24/124 61/552 142811 28/126 86/1745
ادبيات و هنر 206848 71/129 51/601 132207 23/90 30/1271
علوم طبيعي و فناوري 100387 86/59 93/345 219256 59/107 77/3478
كودكان 70337 47/140 86/264 42123 47/39 30/375
عمومي 167479 64/147 03/641 92176 88/143 31/924
مجلات 41065 79/194 97/423 72056 66/420 96/13828
روزنامه ها 561 41/43 91/54 1582 65/1892 61/2777
جمع كل 954954 64/945 00/3711 879714 87/2881 58/26008

منبع: China Statistical Year  Book. 2011

گسترش شبکه­ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب

باتوجه به نواقص موجود در سیستم شبکه­ی توزیع کتاب و گسترش فناوری اطلاعات در کشور چین، زمینه برای گسترش هرچه سریعتر تجارت آنلاین کتاب در این کشور فراهم شده است. لذا، این نوع از تجارت کتاب هر روز از جایگاه بهتری برخوردار شده و رقابت سختی میان ناشران و فروشندگان سنتی کتاب با ناشران و فروشندگان آنلاین کتاب به وجود آمده و بسیاری از ناشران عمده­ اقدام به تولید ابزار مورد نیاز برای تولید، توزیع، فروش و مطالعه­ی کتاب­های دیجیتالی خاص خود نموده­اند. حتی برخی از فروشگاه­های بزرگ آنلاین فروش لوازم خانگی، لباس و لوازم برقی نیز برای جذب مشتری بیشتر، بخشی از فروش­گاه­های خود را به عرضه­ی کتاب و محصولات چاپی اختصاص داده اند.

هم­چنین، پایگاه­های اینترنتی مهمی هم­چون تِن­سِنت[2]، سینا، علی بابا، و بَیدو[3] نیز وارد بازار عرضه و نشر الکترونیکی شده و به نظر می­رسد نرم افزارهای دریافت کتاب الگترونیگی از طریق گوشی موبایل، در حال تسخیر بازار فروش آنلاین کتاب است. براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین، تعداد افرادی­که در سال2011از طریق اینترنت و موبایل و سایر وسایل الکترونیکی به مطالعه­ی کتاب می­پردازند، به 6/36درصد(121میلیون نفر) رسیده و متوسط هزینه­ی دانلود کتاب دیجیتالی حدود نیم دلار بوده است.

(سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن.(www.bibf.net.cn. 

عناوین و تعداد نمایشگاه­های کتاب در چین

همانگونه که پیشتر ذکر شد، یکی از راه­های توزیع و دسترسی به انواع کتاب در چین، نمایشگاه­های مختلف کتابی است که در سطوح مختلف محلی، منطقه­ای، استانی، ملی و بین المللی در داخل و خارج چین و در طول سال برگزار می­شود که عمده­ترین آن­ها عبارتند از:

-نمایشگاه بین المللی کتاب پکن که از سال1986آغاز و در سال2012نوزدهمین دوره­ی این نمایشگاه در ماه اوت برگزار خواهد شد.

-نمایشگاه بین المللی کتاب تایپه(تایوان) که از سال1987آغاز شده است.

-نمایشگاه بین المللی کتاب هنگ­کنگ.

-نمایشگاه ملی کتاب چین.

-نمایشگاه سفارش کتاب پکن.

-و حضور ناشران مختلف چینی در نمایشگاه­های مهم بین المللی کتاب جهان، از جمله نمایشگاه کتاب تهران.

(Compiled by Book Information Centre Beijing,2012)

اهداف تعیین شده برای صنعت چاپ و نشر تا سال­2015

در ابتدای ورود چین به قرن بیست و یکم، و عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی، دولت چین برای بخش صنعت چاپ و نشر، به ویژه بخش مطبوعات و رسانه­ها، اهدافی را تا سال 2010تعیین نمود که اهم آن­ها عبارت بودند از: دو برابر کردن میزان انتشار روزنامه­ها و تولیدات سمعی و بصری در این کشور؛ راه اندازی حدود 10گروه بزرگ انتشاراتی که درآمد سالانه­ی هرکدام از آن­ها بیش از یک میلیارد یوان بوده و بین 20 تا30 گروه انتشاراتی که درآمد هر یک تا یک میلیارد یوان باشد؛ باید 80درصد هزینه­های روزنامه­ها و مطبوعات از محل درآمد حاصله از چاپ آگهی و تبلیغات تأمین شود؛ و توزیع مجلات و نشریات از طریق خرده فروشی و ایجاد دکه های مطبوعاتی صورت گیرد. (Report on China’s Press, Media, TV, Radio, Newspapers, 2005)  اهداف تعیین شده برای توسعه­ی این بخش از صنعت برای سال­هاي2011 تا 2015 (دوازدهمين برنامه­ی پنج ساله) نیز به شرح زير است:

- رشد سالانه 5 درصدي عناوين كتاب­ها(از 328 هزار عنوان در سال2010 به 419 هزار عنوان در سال 2015 خواهد رسيد).

- رشد سالانه2 درصدي نسخ چاپي كتاب خواهد داشت و از 7/17 ميليون نسخه در سال 2010 به 7/92 ميليون نسخه در سال 2015 خواهد رسيد.

- رشد سالانه2 درصدي نسخ چاپي روزنامه­ها(از02/50 میلیارد نسخه در سال2010 به 23/55 میلیارد نسخه در سال2015 خواهد رسيد).

-رشد سالانه 5/1درصدی سرانه­ی كتاب(از 3/5 نسخه در سال2010 به 8/5 نسخه در سال 2015 خواهد رسيد).

-تعداد واحدهاي انتشار روزنامه و نشريات ادواري در سال 2015 به نصف تقليل يافته و به كمتر از 5000 واحد خواهد رسيد. در اين دوره توسط دولت، 10 مركز صنعت انتشار روزنامه و نشريات ادواري، و10 گروه چند رسانه­اي فعال خواهند شد. (www.China-media-news.org)

بازار کتاب و سرانه­ی هزینه­های فرهنگی در چین

بر اساس داده­هاي اداره­ی آمار دولت چين، ساکنان پکن در سال 2004بالغ بر13میلیارد یوان کتاب خریداری کرده­اند که با توجه به5/13میلیون جمعیت این شهر، به صورت میانگین هر شهروند پکنی958یوان کتاب خریداری کرده است. (Xinhua News Agency, 2005) اگرچه هنوز هزینه­های خورد و خوراک مردم در جایگاه نخست سبد کالاهای مصرفی مردم قرار دارد، ولی این هزینه­های فرهنگی، آموزشی و خدمات تفریحی است که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش منتشره در مطبوعات چین، هزینه­های سرانه­ی فرهنگی شهر نشین­ها از متوسط375یوان در سال1996 به 902یوان در سال2002افزایش یافته که تقریبا دو برابر افزایش سایر هزینه های مصرفی بوده است. سرانه­ی فرهنگی روستا­ییان نیز 16درصد کل هزینه­های مصرفی آنان را تشکیل می­دهد. (Beijing Reviw,2003) ميانگين سرانه­ی خريد كتاب براي هر نفر در چين در سال2003 از نظر تعداد 26/5 نسخه و به لحاظ ارزشي 72/35 يوان بوده است كه در مقايسه با سال 2002 افزايش يافته است .

اين آمار حاكي است كه ميانگين سرانه­ی ميزان خريد كتاب براي هر چيني، علي­رغم كمي افزايش نسبت به سال 2002، هنوز پایین است و در پنج سال گذشته بالاترين رقم مربوط به سال1999بوده كه ميانگين سرانه­ی خريد هر نفر 6 جلد كتاب گزارش شده است.

در کشور چين، كتابفروشي­هاي زنجيره­اي«شين­خوا» بزرگترين سهم از بازار خرده فروشان محلي كتاب در استان­هاي مختلف بوده اند و آن چه مورد توجه ناشران بوده اين بوده كه از طريق اين كتابفروشي ها كتاب هاي خود را به فروش برسانند. با اين حال پس از انجام اصلاحات در نظام توزيع كتاب در چين ، سيستم توزيع كتاب و مسير آن تغيير كرده است .  بسياري از ناشران عمده فروشي خود را از طريق كتاب فروشي ها انجام مي دهند .  در سال هاي اخير سهام كتاب چين افزايش داشته كه اين تغيير سهام بر بازار كتاب چين نيز تاثير گذار بوده است .

میزان کتاب­خوانی در چین

براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شین­خوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات چین به عمل آمده است، در سال2011 هر فرد چینی به­طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعه­ی خوبی داشته­اند در حالی­که 7/50 درصد باور داشتند که  به اندازه­ی کافی مطالعه نداشته­اند. آقای کنیچی اوهمای[4]، یک استراتژیست ژاپنی در کتاب خود تحت عنوان«عصر آی­کیوی پایین» نوشته است:«در چین ماساژخانه بیشتر از کتاب فروشی است.» براساس تحقیقات وی، چینی­ها روزانه به طور متوسط  15دقیقه مطالعه می­کنند که بسیار پایین­تر از ژاپن است. به همین دلیل وی مردم چین را در ردیف جوامع با آی کیوی پایین شمرده است. (China Should Read More: Experts,2012) کارشناسان امور مطالعاتی معتقدند نبود فضای مناسب، کمبود امکانات لازم، توجه بیش از حد مردم به درآمد مادی و عدم توجه لازم به امر مطالعه، علت اصلی پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم چین است.

نرخ فعلی مطالعه­ی فراگیر و مطلوب بین سنین18 تا 70سال در چین، به 6/77 درصد می­رسد که نشان دهنده­ی یک رشد نسبی 5/0 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، مجله، روزنامه و اطلاعات دیجیتالی نیز می­گردد. طبق گزارش منتشره در نمایشگاه کتاب شانگهای، هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6جلد کتاب مطالعه می­کند که به مراتب از سطح مطالعه­ی مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین16 تا24جلد کتاب می­خوانند، پایین­تر است. لذا، دولت چین برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامه­های تشویقی و تلاش­های گسترده­ای انجام می­دهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال2006، در بیش از 400شهر چین فعالیت­هایی را آغاز کرده است.

(Average Chinese read 6 Books a Year. www.chinadaily.com.cn)

به طور کلی، عادت به کتابخوانی مردم چین نیز مانند سایر کشورهای جهان درحال تغییر است. امروزه مردم این کشور بیشتر از طریق اینترنت، موبایل، لپ تاپ، وب سایت، و ابزارهای الکترونیکی دیگر به مطالعه­ی کتاب می پردازند. (Internet Changing People’s Reading Habits in China,2009) چون حداقل هزینه­ی دانلود یک کتاب الکترونیکی 3یوان است درحالی­که حداقل قیمت یک کتاب چاپی بیش از30 یوان می­باشد. ضمن این­که بخش­های سانسور شده­ی کتاب­های چاپی را می­توان در نسخه­ی الکترونیکی به دست آورد.

طبق نظر سنجي صورت گرفته از يك ميليون خواننده­ي كتاب در نمايشگاه بين المللي كتاب پكن در سال2011، موضوعات و كتاب­هاي مورد علاقه و مطلوب خوانندگان چيني عبارت بوده­اند از: ادبيات، رمان­هاي نويسندگان داخلي و خارجي، سفرنامه­ها و شرح زندگي افراد مشهور در زمينه­ها و رشته­هاي مختلف، مجموعه مقالات، مسايل تاريخي، جغرافيا، علوم اجتماعي، زبان­هاي خارجي و مطالب فلسفي.

(Report of reading habit's: Chinese Readers Love Novels. www.english.cntv,2011)

براساس همين گزارش، برخي از كتاب­هاي پر فروش سال2011 و نيمه­ي نخست سال2012به شرح زير بوده است.

آثار نويسندگان داخلي:

1-«رأس ساعت3: دوران تخت طلايي». اثر گوو جينگ مينگ؛

(Tiny Times 3: The Era of the Golden Throne. By: Guo Jingming)

2-جلد 1 و2 از مجموعه­ي«تاريخ شمار دزدان مقبره» اثر نانپاي سونشو؛

(The Graver Robbers Chronicles. By: Nanpai Sonshu)

3-«يادداشت رسمي شماره 8مؤسسه­ي­ سرمايه» اثر شيائوچيائو لائوشو؛

(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)

4-«بوي صابون» اثر فوشي؛

(The Smel of Soap. By: Fu Shi)

5-«پدر رمان جاسوسي» اثر ماي جيا؛

(Father of  The Spy Novel. By: Mai Jia)

6-«محاصره­ي قلعه» اثر چيان جونگ شو؛

(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)

7-«سَبُك روي تخته» اثر هان هان؛

(Light and Above Board. By: Han Han)

8-«ياداشت­هاي رسمي هو ويدونگ» اثر شيائوچيائو لائوشو؛

(Hou Weiding Official Diary. By: Xiaoqiang Laushu)

9-«بررسي اشعار زيباي باستاني» اثر يو دان؛

(Review of the most beautiful avcient Poetry. By: Yu Dan)

10- و«يك مادر خوب مهمتر از يك معلم خوب است» اثر اين جيانلي.

(A Good Mother is more Important than a good Teacher. By: Yin Jianly)

آثار نويسندگان خارجي:

1-«صد سال تنهايي» اثر گابريل گارسيا ماركز از كلمبيا؛

(One Hundred Years of Solitude. By: Gabriel Garcia Markez)

2-«بازي تاج و تخت» اثر جرج آر.آر. مارتين از آمريكا؛

(A Game of Throne. By: George R.R. Martin)

3-«خانه­ي ابريشم» اثر آنتوني هوروويتز از انگليس؛

(The House Of Silk. By: Anthony Horowitz)

4-«پيش از خواب رفتن من» اثر اس. جي. واتسون از انگليس؛

(Befor I go Sleep. By: S.J. Watson)

5-«تو سيب چشم مني» اثر گيدنز كو از تايوان؛

(You are the Apple of my Eye. By: Giddens Ko)

6- و «بادبادك باز» اثر خالد حسيني از افغانستان. (www.openbook.com.cn/EN/BestSellers.aspx)

(The Kite Runner. By: Khaled Husaini)

آمار مطالعه با فن­آوری­های نوین

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008میلادی، آمار مطالعه­ی کتاب­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه­ی کتاب­ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ی آنلاین صرف می­کنند. از این میزان 7/42درصد روزنامه،

بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله­ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(1/11درصد) افزوده شده و در مجموع به 5/36درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.

براساس گزارش منتشره در روزنامه­ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی­ها از این طریق صورت می­گیرد، عبارتند از: 8/66درصد روزنامه، 3/52درصد کتاب، 9/46درصد مجله، 23درصد سایر مطالب خواندنی، 1/18درصد مطالب منتشره در اینترنت، 9/3درصد کتاب الکترونیکی، 8/1درصد سی­دی و دی­وی­دی بوده است. (China Should Read More: ,2012)  هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011افزایش یافته است. برخی از کتاب­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­اند. (Smartphon Chang our habits, 2011)


براساس یک نظر سنجی که در سال 2012از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 9/42درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام­های نوشتاری، 8/40درصد به مطالعه­ی میکروبلاگ­ها، و7/32درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 2/27درصد از پسران و9/12درصد از دختران اخبار ورزشی و 6/51درصد از دختران و 9/52درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می­کنند. (New Media Influences China’s Yang Readers, 2012)

افزون بر این، 6/27 درصد از کسانی­که در این جامعه­ی آماری شرکت کرده­اند گفته اند که ترجیح می­دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­گذرانند. و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می­کنند. (خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، 1391)


آمار كتاب­هاي منتشر شده در چين به تفكيك موضوع، در سال 2010
موضوعات تعداد عناوين تيراژ

(10,000 نسخه)

صفحه

( 1000 ورق )

كل 328,387 717,051 60,633,170
ماركسيسم،لنينيسم، افكار مائو 477 1,561 306,415
فلسفه 7,418 5,237 778,053
علوم اجتماعي 4,841 4,871 605,462
حقوق و سياست 13,903 12,832 1,732,522
امور نظامي 946 813 111,133
اقتصاد 27,486 15,956 2,676,238
فرهنگ، علوم، آموزش و ورزش 111,380 535,339 35,924,318
زبانها 18,610 20,209 3,108,708
ادبيات 29,958 33,548 4,222,487
هنر و فنون 16,787 13,984 988,489
تاربخ و جغرافي 12,411 14,306 1,616,533
علوم طبيعي 1,193 1,922 138,488
رياضيات و شيمي 6,294 4,419 689,448
نجوم و زمين شناسي 1,790 1,403 106,347
زيست شناسي 1,973 1,417 167,994
دارو و بهداشت 15,792 11,642 1,753,177
كشاورزي 6,621 5,397 419,399
تكنولوژي صنعتي 41,904 20,834 4,338,502
حمل و نقل 3,862 2,436 309,626
هوا فضا و هوانوردي 279 130 16,192
محيط زيست 1,589 1,943 141,155
كليات 2,108 2,405 299,417
مصور 765 985 23,527


,


[1]- National Copyright Administration of China.

[2] - Ten Cent.

[3] - Baidu.

[4] - Kenichi Ohmae.


[i] - طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت چین، در حال حاضر حدود250میلیون کودک زیر سن14سال زندگی می­کنند ک تقریبا 14درصد کل جمعیت کشور را شامل می شود و سالانه 16میلیون کودک تازه متولد نیز بر این آمار افزوده می گردد. تأمین نیاز این جمعیت عظیم به کتاب مورد نیاز به سرمایه گذاری، تولید، چاپ و توزیع گسترده ای دارد که از توان بنگاه های نشر دولتی داخلی خارج بوده و به ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی نیاز دارد.