پرش به محتوا

صنعت چاپ و نشر کتاب در چین

از دانشنامه ملل

پس از اجرای اصلاحات، به ویژه بعد از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، بازار و صنعت چاپ و نشر کتاب در این کشور با تحولات گسترده‌­ای روبه رو شده است. پیش از آن هیچ فرد یا مؤسسه­ خصوصی حق حضور و فعالیت در این بخش را نداشت. اگرچه هنوز این صنعت به سختی توسط دولت کنتر می‌شود، ولی در مقایسه با ده سال پیش خیلی باز تر شده و علاوه بر بخش خصوصی، سرمایه گذاران خارجی نیز به این بازار علاقمند شده و در بخش‌هایی از این صنعت مجوز یافته‌­اند با همتایان چینی خود مشارکت نمایند.

صنعت چاپ و نشر کتاب در چین

در کشور چین، جمعا 581 مؤسسه­ بزرگ انتشاراتی فعالیت می‌کنند که همگی دولتی بوده و به دلیل کنترل شدید بخش کتاب از سوی دولت، این تعداد هم­چنان ثابت باقی مانده و هرگونه درخواست جدید از سوی اداره کل چاپ و نشر وابسته به شورای دولتی کنترل می‌شود. وظیفه­ این اداره کل ترسیم خط و مشی و سیاست‌ها بخش صنعت چاپ و نشر در این کشور، تدوین قوانین و مقررات مربوطه و نظارت برحسن اجرای آن، هدایت و کمک به اجرای مقررات، بررسی و صدور مجوز برای متقاضیان جدید چاپ و نشر، نظارت بر تولیدات چاپی و نحوه‌ی توزیع آن­ها، نظارت بر واردات و صادرات کتاب و نشریات و مطبوعات می‌باشد.

بیش از 40 درصد از این ناشران در شهر پکن مستقر بوده و شهر شانگهای با دارا بودن 7 درصد از مؤسسات و بنگاه‌های چاپ و نشر، در رده­ دوم قرار دارد. البته هر استان نیز حداقل یک مؤسسه­ بزرگ نشر دارد که زیر نظر حکومت محلی اداره شده و وابسته به یکی از بنگاه­‌های بزرگ انتشاراتی است.

به طور کلی، تولیدات بخش صنعت چاپ و نشر در کشور چین را می‌توان به 6بخش عمومی تقسیم کرد: چاپ و تولید کتاب، انتشار مطبوعات و مجلات، چاپ روزنامه‌ها، تولیدات صوتی، تولیدات تصویری، و انتشارات الکترونیکی. انتشار کتاب با حدود سالانه 320هزار عنوان، 3/86درصد از این صنعت را به خود اختصاص داده، مطبوعات و مجلات 82/2درصد، روزنامه‌ها 55/0درصد، تولیدات صوتی 52/3درصد، تولیدات تصویری 74/3 درصد، و تولیدات الکترونیکی 06/3درصد را تشکیل می‌دهند. بخش چاپ کتاب هم خود به سه گروه عمده تقسیم می‌شود: بخش کتاب­‌های عادی و معمولی در موضوعات مختلف داستانی و غیر داستانی با 17/79 درصد، کتب درسی و آموزشی با 25/20 درصد، و کتب تصویری[۱]. در این کشور 30 بنگاه نشر خاص کتاب کودکان و نوجوانان نیز فعال هستند که در سال‌های اخیر این بخش از ناشران با ده درصد رشد مواجه شده است[i].

تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین

براساس آمار منتشره از سوی اداره­ آمار کشور چین، در سال 2010 میلادی، جمعا 328 هزار عنوان کتاب توسط ناشران این کشور چاپ و منتشر شده است که 58 درصد این کتاب‌­ها چاپ جدید بوده‌­اند. تقسیم بندی موضوعات و محتوای این کتاب­‌ها عبارت بوده‌­اند از: علوم اجتماعی 58/20 درصد، کودکان و نوجوانان 21/14 درصد، کتاب‌های داستانی 31/10 درصد، علوم طبیعی و فن‌آوری 24/10 درصد، زبان 34/8 درصد، و کتاب‌های راهنما و متفرقه نیز 4/5 درصد را به خود اختصاص داده‌­اند. بنابر آخرین آمار رسمی منتشره، در سال 2010 تعداد کل عناوین کتاب‌های منتشر شده در چین بالغ بر 328 هزار عنوان با 17/7 میلیارد نسخه و 61 میلیارد صفحه بوده است[۲].

از این تعداد کتاب منتشره در سال2010، بخش قابل توجه(64145عنوان) مربوط به کتب درسی و آموزشی بوده است که تعداد 23939 عنوان آن کتاب‌های جدید بوده‌­اند. از نظر فروش کتاب نیز کتب درسی و آموزشی 50 درصد از بازار کتاب را به خود اختصاص داده و اگر فروش کتاب‌های کمک آموزشی را نیز بر این میزان اضافه کنیم، سهم کتاب‌های درسی در بازار کتاب چین به 65 درصد خواهد رسید که نشان دهنده­ وابستگی شدید بازار نشر و فروش کتاب به کتاب‌های درسی است. به همین خاطر، در پایان سال 2010 بزرگترین گروه ناشران کتاب درسی در چین تحت عنوان«گروه ناشران آموزشی چین» در این کشور شکل گرفت.

قانون کپی رایت در چین           

تا سال 1991میلادی، در چین چیزی به نام کپی رایت و یا قانون مالکیت معنوی وجود نداشت. در سال 1990، نخستین مقررات در این خصوص تدوین و به تصویب رسیده و در سال 1991 به مورد اجرا گذاشته شد. در سال 1992 این کشور با امضای قانون بین المللی کپی رایت به عضویت کنوانسیون بِرن در خصوص حق مالکیت معنوی درآمد. علی­رغم اصلاحات مکرر صورت گرفته در مقررات حق مالکیت معنوی چین، این قانون هنوز دارای نواقص زیادی اجرایی است. اگرچه پس از عضویت چین در کنوانسیون فوق، ناشران دولتی حداقل برای دفاع از حق و حقوق خود مجبور به تبعیت از این قانون شدند، ولی ناشران غیر رسمی و ناشران بخش خصوصی که تحت نام ناشران دولتی فعالیت می‌کنند، هنوز این قوانین را مراعات نکرده و به انحای مختلف از اجرای این مقررات طفره می‌روند. مسئولیت نظارت بر حق مالکیت معنوی و کپی رایت در چین بر عهده­ «مدیریت ملی کپی رایت چین(National Copyright Administration of China)» است. این مدیریت وظیفه­ تدوین مقررات و نظارت بر اجرای آن و هم­چنین نظارت بر قراردادهای منعقده بین ناشران چینی و خارجی در این خصوص را دارد. در سال 2010 میلادی، ناشران چینی کپی رایت 13724 عنوان کتاب خارجی را خریداری کرده‌­اند که5284عنوان از آمریکا، 2492 عنوان از انگلیس، 739 عنوان از آلمان، 737 عنوان از فرانسه، 1766 عنوان از ژاپن، و 1027 عنوان آن از هنگ­‌کنگ بوده است.[۳]

جدول شماره 1. عضویت چین در معاهدات بین‌المللی مربوط به حمایت از حقوق مالکیت فکری[۴]

تاریخ عضویت

رسمی

تاریخ درخواست عضویت عنوان معاهده ردیف
3 ژوئن 1980 سوم مارس 1980 سازمان جهانی مالکیت فکری 1
19 مارس 1985 19 دسامبر 1984 معاهده پاریس)حمایت از مالکیت صنعتی( 2
4 اکتبر 1989 4 جولای 1989 معاهده مادرید )ثبت بین المللی علایم( 3
15 اکتبر 1992 10 جولای 1992 معاهده جهانی حق نشر 4
30 آوریل 1993 4 ژانویه 1993 معاهده ژنو )حمایت از تولیدکنندگان آثار صوتی( 5
1 ژانویه 1994 15 سپتامبر 1993 معاهده همکاری حق اختراع 6

چهار دوره توسعه­ ی صنعت چاپ و نشر در چین

پس از اجرای اصلاحات اقتصادی در چین در سال 1978، صنعت نشر این کشور جهت انطباق با نیازهای جامعه، اقتصاد بازاری، افزایش توان مالی و مدیریتی، کسب آمادگی برای رقابت با بازار جهانی و رقبای بین المللی، و سرانجام عضویت در سازمان تجارت جهانی، چهار مرحله از توسعه را پشت سرنهاد.

دوره نخست(1978 تا 1985): از سال 1978 تا 1985، دوره آغاز توسعه عادی صنعت نشر چین به شمار می‌رود.  در این دوره صنعت چاپ به طور کلی نرخ رشد 10 درصدی داشته و گاهی به 16 درصد هم رسید که رقمی شایان توجه و نادر در این صنعت به حساب می­‌آید.

دوره دوم(1986 تا 1994): پس از سال 1985، میزان کل چاپ کتاب در چین هرگز از رقم چاپ سال 1985 تجاوز نکرد. صنعت نشر چین یک مدت طولانی 9 ساله را به بازنگری و تجدید نظر و کسب تجربه در صنعت نشر سپری کرد. پس از سال 1986 بازار کتاب چین شاهد یک رشد منفی و یا رشد کم بود که برای توسعه آن باید نیرویی تازه به صنعت نشر دمیده می‌شد. با رشد مصرف کتاب در چین در این دوره، رشد صنعت نشر نیز ارتقا یافت. در حقیقت، در این سال بازار فروش کتاب جای خود را به بازار خرید کتاب داد.  این دوره گذر، به دلیل توسعه اقتصادی سریع چین امری اجتناب ناپذیر می‌نمود.

این دوره بیشتر دوره تجربه آموزی بود و بازنگری­‌هایی در صنعت نشر انجام گرفت که باز هم چندان مؤثر و کارآ نبود. بررسی‌­ها نشان می‌دهد که علت رشد ناکافی این صنعـت در این دوره9 ساله، فقـدان تحـولات و تغییرات کافی برای توسعه بازار کتاب بود. ضمن آن­که نـو آوری در سیستم نشـر و توزیـع کتاب چین هنوز جایگاه مطلوبی نداشت.

دوره سوم(پس از سال1995): در سال1995، صنعت نشـر کتاب چین به دوره سردرگمی و بازنـگری در خود پایان داد و میزان تولید صنعت نشـر چـین افزایش یافت و یک دوره جدید توسعـه در این صنعت آغاز گردید. یکی از علت­‌های اصلی توسعه بازار کتاب و انتشارات چین در این دوران، رشد اقتصادی سریع و پایدار چین بود. در این دوره، ساختار صنعت نشر چین دستخوش تحـول گردیده  و نظام اداری، اجرایی و روش‌­های مدیریتی و فروش نیز بهبود یافت. در این دوره، کنترل بر بهای کتاب‌های درسی مدارس ابتدایی و متوسطه­ چین به­‌تدریج کاهش یافت و فرایند تنویر افکار عمومی در زمینه توسعه صنعت نشر چین آغاز و آگاهی مردم به روند اصلاحات و مؤسساتی شدن و مالکیت اشتراکی این صنعت بیشتر شد.

دوره چهارم(پس از سال2001) و تشکیل گروه­‌های انتشارات چین: دولت چین با استفاده از تجریبات بین المللی به این نتیجه رسید که توسعه سریع بازار کتاب و افزایش توان رقابتی صنعت نشر، پیش از عضویت کامل در سازمان تجارت جهانی، به ایجاد مؤسسات قوی انتشاراتی نیاز دارد. با این اقدام است که می‌توان ضمن کمک به توسعه صنعت نشر، پاسخگوی نیازهای بازار داخلی و جهانی و بالا بردن توان رقابتی این صنعت در عرصه بین المللی بود.

بیشتر مؤسسات انتشاراتی چین که براساس تجربیات دهه 1950 در شوروی پیشین شکل گرفته بود، اغلب کوچک و یا متوسط بوده و بین 40 تا 300 کارمند داشته و تولید سالانه ی آن­ها ببی 100 تا400 عنوان و فروش آن­ها نیز حد اکثر به 20 تا200 میلیون یوان می‌رسید. سود خالص این مؤسسات نیز کم­تر از 10 میلیون یوان بود. طبعا، چنین وضعیتی پاسخگوی نیاز بازار داخلی هم نبود تا چه رسد به بازارهای بین المللی. لذا، دولت با ادغام بسیاری از این انتشاراتی‌­ها و تجمیع سرمایه­ آن­ها، و اختصاص بودجه لازم، بیش از 30 گروه انتشاراتی قوی به وجود آورد تا بتوانند از این پس به عنوان شرکت‌های اقتصادی خود اتکا، و با ورود به عرصه بازار آزاد، با بخش خصوصی داخلی و رقبای بین المللی به رقابت به پردازند.

اینک، با گذشت چند سال از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی و توسعه صنعت نشر، و کاهش کنترل و افزایش حمایت دولت، این مؤسسات از قدرت و توانایی و تجربیات نسبتا خوبی در زمینه‌های سرمایه‌­گذاری، فن‌آوری، مدیریتی، بازاریابی، و سازماندهی، برخوردار شده و از نظر کمی و کیفی توسعه فراوانی یافته‌­اند، اگرچه در مقابل غول‌­های نشر خارجی هنوز از توانایی­‌های رقابتی کمتری برخوردار بوده و کارکرد منطقه‌ای آن­ها ضعیف و در مواجهه با چالش­‌های اقتصاد بازار، با مشکلات روبه رو هستند. به همین دلیل است که هنوز دولت به بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی اجازه ورود به عرصه سرمایه گذاری در بخش تولید و صنعت چاپ و نشر را نداده و آن­ها صرفا در بخش توزیع و خرده فروشی حق سرمایه گذاری دارند[۵].

عضویت چین در سازمان تجارت جهانی

عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در سال 2001، تأثیر عمیق و گسترده و درازمدتی در صنایع فرهنگی، از جمله صنعت چاپ و نشر این کشور گذاشته و ناشران داخلی را در معرض چالش و رقابت سخت در بازار جهانی کتاب قرار داد. دولت چین برای فایق آمدن بر این مشکل اولا، تعدا زیادی از مؤسسات و بنگاه­‌های چاپ و نشر این کشور را در هم ادغام نموده و گروه‌های انتشاراتی بزرگی را تشکیل داد تا توان رقابت در مدیریت، سرمایه و فن‌آوری آن­­ها را در برابر رقبای خارجی بالا ببرد. تا کنون بیش از 30 گروه بزرگ انتشاراتی از ادغام ده‌ها موسسه چاپ و نشر به وجود آمده است. ثانیا، صنعت و بازار چاپ و نشر را به عنوان بخشی از بازار فرهنگی این کشور، وادار به انطباق خود با بازار اقتصادی جدید کرد. لذا، بسیاری از ناشران دولتی به بنگاه‌­های اقتصادی تبدیل شده و از حالت بودجه گیری دایم از دولت خارج شده­‌اند.

پس از عضویت چین در سازمان تجارت جهانی، افزون بر تغییرات فوق، به بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی نیز به‌صورت محدود اجازه ورود به بخش صنعت چاپ و نشر داده شد. اگرچه هنوز به بخش خصوصی اجازه فعالیت در این صنعت داده نشده است، ولی برخی از مؤسسات فرهنگی خصوصی اجازه یافته‌اند تا با همکاری ناشران دولتی و با استفاده از شابک­‌های در اختیار آن­ها به انتشار کتاب به پردازند و در واقع باز هم این ناشران دولتی و رسمی هستند که مسئولیت کتاب چاپ شده را بر عهده دارند و کتاب‌ها نیز با استفاده از سهمیه­ و نام آن­ها منتشر می‌شوند. اگرچه هنوز آمار دقیقی از دست اندرکاران غیر مستقیم بخش خصوصی در صنعت چاپ و نشر آمار دقیق در دست نیست، ولی بر اساس یک آمار گیری غیر رسمی انجام شده توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین که در سال 2011 صورت گرفته و در سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن منشر شده است، از 131 هزار نهاد و موسسه فعال در امر چاپ و نشر چین، حدود1/76 درصد فعالیت‌ها آن­ها مربوط به بخش غیر دولتی بوده است[۶].

علی­رغم عضویت چین در سازمان تجارت جهانی در یک دهه پیش، بخش انتشار کتاب در این کشور، هنوز به روی سرمایه گذاران خارجی بسته است. در عین حال، راه‌های مختلف مشارکت و همکاری میان ناشران خارجی و داخلی، به ویژه در زمینه چاپ کتاب‌های علمی وجود دارد که به‌صورت سرمایه گذاری مشترک(51درصد چینی و حد اکثر 49درصد سرمایه گذار خارجی) و همکاری‌های کوتاه مدت و موردی و بلند مدت انجام می‌شود. در حال حاضر، تعداد زیادی از ناشران عمده خارجی در همین چارچوب در چین فعال شده و دفتر نمایندگی دایر نموده‌اند. در بازار کتاب چین، تنها بخش توزیع و خرده فروشی کتاب است که کاملا به روی بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی باز شده است.

در این کشور 3 کانال عمده برای توزیع کتاب‌های منتشره وجود دارد: کتابفروشی‌­های زنجیره­ای دولتی شین­ خوا که از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 تاکنون به‌صورت انحصاری شبکه و سیستم توزیع کتاب در این کشور را در اختیار خود داشته است؛ بخش خصوصی داخلی و سرمایه گذاران خارجی که پس از عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی به وجود آمده است؛ و فروش آنلاین و اینترنتی کتاب که در سال‌های اخیر وارد عرصه رقابت در بازار فروش کتاب شده است. لذا، می‌توان گفت، در این کشور هنوز سیستم منظم و شبکه فراگیر ملی توزیع کتاب شکل نگرفته است. چون اغلب کتاب فروشی‌­های عمده در شهرهای بزرگ قرار گرفته و سیستم ناقص توزیع موجود نیز تنها در سطح مراکز استان­ها و شهرهای بزرگ عمل می‌کنند، بنابراین، بخش عمده­ای از کتاب‌های منتشره توسط ناشران محلی و منطقه‌ای و شهرهای کوچک، تحت پوشش شبکه توزیع قرار نمی‌­­گیرند. لذا، این مناطق تنها از طریق سفارش اینترنتی کتاب و حضور در نمایشگاه­‌های متعدد کتاب که در طول سال برگزار می‌شود، نیازهای خود به کتاب را برآورده می‌سازند.

 آمار سالانه ی واردات و صادرات کتاب در چین         

طبق آمار منتشره از سوی اداره­ آمار چین، این کشور در سال 2010 میلادی، جمعا بالغ بر 37 میلیون دلار کتاب و نشریات تولید این کشور را به خارج از چین صادر کرده است که نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است. در همین سال بیش از 94 میلیون دلار کتاب و نشریه را وارد کرده است. در این کشور حدود 40 شرکت بازرگانی در زمینه واردات و صادرات کتاب اشتغال دارند که همگی به سازمان­‌ها و مؤسسات و نهادهای علمی، آموزشی و فناوری دولتی وابسته هستند. اغلب متقاضیان کتاب و نشریات خارجی را هم کتابخانه‌­ها و مؤسسات علمی و آموزشی این کشور تشکیل می‌دهند.

جدول شماره 1. آمار صادرات و واردات کتاب، مجله و روز نامه در سال 2010[۷]

نوع کالا صادرات واردات
نوع تعداد

(10هزارنسخه)

ارزش

(10هزار دلار)

نوع تعداد

(10هزارنسخه)

ارزش

(10هزار لار)

کتب منتشره 913328 23/707 11/3232 806076 57/568 01/9402
فلسفی-اجتماعی 198094 32/105 18/826 177503 11/61 47/1606
فرهنگی و آموزشی 170183 24/124 61/552 142811 28/126 86/1745
ادبیات و هنر 206848 71/129 51/601 132207 23/90 30/1271
علوم طبیعی و فناوری 100387 86/59 93/345 219256 59/107 77/3478
کودکان 70337 47/140 86/264 42123 47/39 30/375
عمومی 167479 64/147 03/641 92176 88/143 31/924
مجلات 41065 79/194 97/423 72056 66/420 96/13828
روزنامه‌ها 561 41/43 91/54 1582 65/1892 61/2777
جمع کل 954954 64/945 00/3711 879714 87/2881 58/26008

گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین

باتوجه به نواقص موجود در سیستم شبکه توزیع کتاب و گسترش فناوری اطلاعات در کشور چین، زمینه برای گسترش هرچه سریعتر تجارت آنلاین کتاب در این کشور فراهم شده است. لذا، این نوع از تجارت کتاب هر روز از جایگاه بهتری برخوردار شده و رقابت سختی میان ناشران و فروشندگان سنتی کتاب با ناشران و فروشندگان آنلاین کتاب به وجود آمده و بسیاری از ناشران عمده­ اقدام به تولید ابزار مورد نیاز برای تولید، توزیع، فروش و مطالعه کتاب‌های دیجیتالی خاص خود نموده‌اند. حتی برخی از فروشگاه‌­های بزرگ آنلاین فروش لوازم خانگی، لباس و لوازم برقی نیز برای جذب مشتری بیشتر، بخشی از فروش­گاه­‌های خود را به عرضه­ کتاب و محصولات چاپی اختصاص داده‌اند.

هم­چنین، پایگاه‌­های اینترنتی مهمی هم­چون تِن­سِنت(Ten Cent)، سینا، علی بابا، و بَیدو(Baidu) نیز وارد بازار عرضه و نشر الکترونیکی شده و به نظر می‌رسد نرم افزارهای دریافت کتاب الکترونیکی از طریق گوشی موبایل، در حال تسخیر بازار فروش آنلاین کتاب است. براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین، تعداد افرادی­که در سال 2011 از طریق اینترنت و موبایل و سایر وسایل الکترونیکی به مطالعه کتاب می‌پردازند، به 6/36 درصد(121 میلیون نفر) رسیده و متوسط هزینه دانلود کتاب دیجیتالی حدود نیم دلار بوده است[۸].

نمایشگاه‌های کتاب در چین

همان گونه که پیشتر ذکر شد، یکی از راه‌های توزیع و دسترسی به انواع کتاب در چین، نمایشگاه­ های مختلف کتابی است که در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی در داخل و خارج چین و در طول سال برگزار می‌شود که عمده­ ترین آن­ها عبارتند از:

اهداف تعیین شده برای صنعت چاپ و نشر تا سال ­2015

در ابتدای ورود چین به قرن بیست و یکم، و عضویت این کشور در سازمان تجارت جهانی، دولت چین برای بخش صنعت چاپ و نشر، به ویژه بخش مطبوعات و رسانه‌ها، اهدافی را تا سال 2010 تعیین نمود که اهم آن­ها عبارت بودند از: دو برابر کردن میزان انتشار روزنامه‌ها و تولیدات سمعی و بصری در این کشور؛ راه اندازی حدود 10 گروه بزرگ انتشاراتی که درآمد سالانه­ هرکدام از آن­ها بیش از یک میلیارد یوان بوده و بین 20 تا 30 گروه انتشاراتی که درآمد هر یک تا یک میلیارد یوان باشد؛ باید 80 درصد هزینه‌­های روزنامه‌ها و مطبوعات از محل درآمد حاصله از چاپ آگهی و تبلیغات تأمین شود؛ و توزیع مجلات و نشریات از طریق خرده فروشی و ایجاد دکه‌های مطبوعاتی صورت گیرد. اهداف تعیین شده برای توسعه این بخش از صنعت برای سال‌های 2011 تا 2015 (دوازدهمین برنامه پنج ساله) نیز به شرح زیر است:

  • رشد سالانه 5 درصدی عناوین کتاب‌ها(از 328 هزار عنوان در سال 2010 به 419 هزار عنوان در سال 2015 خواهد رسید)؛
  • رشد سالانه 2 درصدی نسخ چاپی کتاب خواهد داشت و از 7/17 میلیون نسخه در سال 2010 به 7/92 میلیون نسخه در سال 2015 خواهد رسید؛
  • رشد سالانه 2 درصدی نسخ چاپی روزنامه‌ها(از02/50 میلیارد نسخه در سال 2010 به 23/55 میلیارد نسخه در سال 2015 خواهد رسید)؛
  • رشد سالانه 5/1 درصدی سرانه­ کتاب(از 3/5 نسخه در سال 2010 به 8/5 نسخه در سال 2015 خواهد رسید)؛

در این دوره توسط دولت، 10 مرکز صنعت انتشار روزنامه و نشریات ادواری، و 10 گروه چند رسانه‌ای فعال خواهند شد[۱۰].

بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین

بر اساس داده‌های اداره‌ی آمار دولت چین، ساکنان پکن در سال 2004 بالغ بر13 میلیارد یوان کتاب خریداری کرده­‌اند که با توجه به 5/13 میلیون جمعیت این شهر، به‌صورت میانگین هر شهروند پکنی 958 یوان کتاب خریداری کرده است[۱۱]. اگرچه هنوز هزینه­‌های خورد و خوراک مردم در جایگاه نخست سبد کالاهای مصرفی مردم قرار دارد، ولی این هزینه‌­های فرهنگی، آموزشی و خدمات تفریحی است که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است[۱۲]. براساس گزارش منتشره در مطبوعات چین، هزینه‌­های سرانه­ فرهنگی شهر نشین‌­ها از متوسط 375 یوان در سال 1996 به 902 یوان در سال 2002 افزایش یافته که تقریبا دو برابر افزایش سایر هزینه‌های مصرفی بوده است. سرانه­ فرهنگی روستا­ییان نیز 16 درصد کل هزینه­‌های مصرفی آنان را تشکیل می‌دهد. میانگین سرانه­ خرید کتاب برای هر نفر در چین در سال 2003 از نظر تعداد 26/5 نسخه و به لحاظ ارزشی 72/35 یوان بوده است که در مقایسه با سال 2002 افزایش یافته است .

این آمار حاکی است که میانگین سرانه­ میزان خرید کتاب برای هر چینی، علی­رغم کمی افزایش نسبت به سال 2002، هنوز پایین است و در پنج سال گذشته بالاترین رقم مربوط به سال1999بوده که میانگین سرانه­ی خرید هر نفر 6 جلد کتاب گزارش شده است.

در کشور چین، کتابفروشی­‌های زنجیره­ای«شین­ خوا» بزرگترین سهم از بازار خرده فروشان محلی کتاب در استان‌های مختلف بوده‌اند و آن چه مورد توجه ناشران بوده این بوده که از طریق این کتابفروشی‌ها کتاب‌های خود را به فروش برسانند. با این حال پس از انجام اصلاحات در نظام توزیع کتاب در چین، سیستم توزیع کتاب و مسیر آن تغییر کرده است .  بسیاری از ناشران عمده فروشی خود را از طریق کتاب فروشی‌ها انجام می‌دهند.  در سال‌های اخیر سهام کتاب چین افزایش داشته که این تغییر سهام بر بازار کتاب چین نیز تاثیر گذار بوده است .

میزان کتابخوانی در چین

براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شین خوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات چین به عمل آمده است، در سال 2011 هر فرد چینی به­‌طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعه خوبی داشته‌­اند در حالی­که 7/50 درصد باور داشتند که به اندازه­ کافی مطالعه نداشته­‌اند.

آقای کنیچی اوهمای(Kenichi Ohmae)، یک استراتژیست ژاپنی در کتاب خود تحت عنوان«عصر آی­کیوی پایین» نوشته است:«در چین ماساژخانه بیشتر از کتاب فروشی است.» براساس تحقیقات وی، چینی­‌ها روزانه به طور متوسط  15 دقیقه مطالعه می‌کنند که بسیار پایین­‌تر از ژاپن است. به همین دلیل وی مردم چین را در ردیف جوامع با آی کیوی پایین شمرده است[۱۳]. کارشناسان امور مطالعاتی معتقدند نبود فضای مناسب، کمبود امکانات لازم، توجه بیش از حد مردم به درآمد مادی و عدم توجه لازم به امر مطالعه، علت اصلی پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم چین است.

نرخ فعلی مطالعه فراگیر و مطلوب بین سنین 18 تا 70 سال در چین، به 6/77 درصد می‌رسد که نشان دهنده­ی یک رشد نسبی 5/0 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، مجله، روزنامه و اطلاعات دیجیتالی نیز می‎‌گردد.

طبق گزارش منتشره در نمایشگاه کتاب شانگهای، هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6 جلد کتاب مطالعه می‌کند که به مراتب از سطح مطالعه مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین 16 تا 24 جلد کتاب می‌خوانند، پایین­تر است. لذا، دولت چین برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامه‌های تشویقی و تلاش­‌های گسترده­ای انجام می‌دهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال 2006، در بیش از 400 شهر چین فعالیت‌هایی را آغاز کرده است.[۱۴]

به طور کلی، عادت به کتابخوانی مردم چین نیز مانند سایر کشورهای جهان درحال تغییر است. امروزه مردم این کشور بیشتر از طریق اینترنت، موبایل، لپ تاپ، وب سایت، و ابزارهای الکترونیکی دیگر به مطالعه کتاب می‌پردازند[۱۵]. چون حداقل هزینه دانلود یک کتاب الکترونیکی 3 یوان است درحالی­که حداقل قیمت یک کتاب چاپی بیش از 30 یوان می‌باشد. ضمن این­که بخش‌های سانسور شده­ کتاب‌های چاپی را می‌توان در نسخه الکترونیکی به دست آورد.

طبق نظر سنجی صورت گرفته از یک میلیون خواننده­ کتاب در نمایشگاه بین المللی کتاب پکن در سال 2011، موضوعات و کتاب‌های مورد علاقه و مطلوب خوانندگان چینی عبارت بوده‌­اند از: ادبیات، رمان­های نویسندگان داخلی و خارجی، سفرنامه­‌ها و شرح زندگی افراد مشهور در زمینه‌­ها و رشته‌­های مختلف، مجموعه مقالات، مسایل تاریخی، جغرافیا، علوم اجتماعی، زبان‌های خارجی و مطالب فلسفی.[۱۶]

براساس همین گزارش، برخی از کتاب‌های پر فروش سال2011 و نیمه­ نخست سال2012به شرح زیر بوده است.

آثار نویسندگان داخلی

  • «رأس ساعت3: دوران تخت طلایی». اثر گوو جینگ مینگ؛(Tiny Times 3: The Era of the Golden Throne. By: Guo Jingming)؛
  • جلد 1 و2 از مجموعه­«تاریخ شمار دزدان مقبره» اثر نانپای سونشو؛(The Graver Robbers Chronicles. By: Nanpai Sonshu)؛
  • «یادداشت رسمی شماره 8موسسه­ سرمایه» اثر شیائوچیائو لائوشو؛(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)؛
  • «بوی صابون» اثر فوشی؛(The Smel of Soap. By: Fu Shi)؛
  • «پدر رمان جاسوسی» اثر مای جیا؛(Father of  The Spy Novel. By: Mai Jia)؛
  • «محاصره­ی قلعه» اثر چیان جونگ شو؛(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)
  • «سَبُک روی تخته» اثر‌هان‌هان؛(Light and Above Board. By: Han Han)
  • «یاداشت­های رسمی هو ویدونگ» اثر شیائوچیائو لائوشو؛(Hou Weiding Official Diary. By: Xiaoqiang Laushu)
  • «بررسی اشعار زیبای باستانی» اثر یو دان؛(Review of the most beautiful avcient Poetry. By: Yu Dan)
  • و«یک مادر خوب مهمتر از یک معلم خوب است» اثر این جیانلی.(A Good Mother is more Important than a good Teacher. By: Yin Jianly)

آثار نویسندگان خارجی

  • «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز از کلمبیا؛(One Hundred Years of Solitude. By: Gabriel Garcia Markez)؛
  • «بازی تاج و تخت» اثر جرج آر.آر. مارتین از آمریکا؛(A Game of Throne. By: George R.R. Martin)؛
  • «خانه­ ابریشم» اثر آنتونی هوروویتز از انگلیس؛(The House Of Silk. By: Anthony Horowitz)؛
  • «پیش از خواب رفتن من» اثر اس. جی. واتسون از انگلیس؛(Befor I go Sleep. By: S.J. Watson)؛
  • «تو سیب چشم منی» اثر گیدنز کو از تایوان؛(You are the Apple of my Eye. By: Giddens Ko)؛
  • و «بادبادک باز» اثر خالد حسینی از افغانستان(The Kite Runner. By: Khaled Husaini).[۱۷]

آمار مطالعه با فناوری‌های نوین در چین

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال 2008 میلادی، آمار مطالعه کتاب‌های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه کتاب‌ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین 18 تا 70 سال، به طور متوسط روزانه 45 دقیقه وقت برای مطالعه آنلاین صرف می‌کنند. از این میزان 42/7 درصد روزنامه.

بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال 2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(1/11درصد) افزوده شده و در مجموع به 5/36 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می‌کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.

براساس گزارش منتشره در روزنامه گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30 درصد مطالعات چینی‌­ها از این طریق صورت می‌گیرد، عبارتند از: 66/8 درصد روزنامه، 52/3 درصد کتاب، 46/9 درصد مجله، 23 درصد سایر مطالب خواندنی، 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت، 9/3 درصد کتاب الکترونیکی، 8/1 درصد سی.دی. و دی­.وی­.دی. بوده است[۱۸].

هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از 3/3 میلیارد دلار در سال 2006 به بیش از 15 میلیارد دلار در سال 2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب‌های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از 900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2 میلیون دلار فروش داشته­‌اند.[۱۹]

بربراساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام‌های نوشتاری، 8/40 درصد به مطالعه میکروبلاگ‌­ها، و 7/32 درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می‌کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می‌کنند.[۲۰]

افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی­ که در این جامعه آماری شرکت کرده‌­اند گفته‌اند که ترجیح می‌دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال 2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­گذرانند. و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می‌کنند.[۲۱]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

صنعت چاپ و نشر در چین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در زیمبابوه؛ کتاب در ژاپن؛ چاپ و نشر کتاب در لبنان؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در مصر؛ چاپ و نشر کتاب در سنگال؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در آرژانتین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در فرانسه؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در مالی؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در اوکراین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در اسپانیا؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در اردن؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در اتیوپی؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در سیرالئون؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در تایلند؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در گرجستان؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در تاجیکستان

پاورقی

[i] - طبق آمار رسمی منتشره از سوی دولت چین، در حال حاضر حدود250میلیون کودک زیر سن14سال زندگی می­کنند ک تقریبا 14درصد کل جمعیت کشور را شامل می شود و سالانه 16میلیون کودک تازه متولد نیز بر این آمار افزوده می گردد. تأمین نیاز این جمعیت عظیم به کتاب مورد نیاز به سرمایه گذاری، تولید، چاپ و توزیع گسترده ای دارد که از توان بنگاه های نشر دولتی داخلی خارج بوده و به ورود بخش خصوصی و سرمایه گذاران خارجی نیاز دارد.

کتابشناسی

  1. -       Meng, Siyu (2011). “China’s Book Publishing Industry: A Review of 2011”.
  2. برگرفته از https://www.stats.gov.cn/
  3. The Chinese Book Market: برگرفته از https://www.frankfurt-book-fair.com/
  4. برگرفته از https://www.culturelink.or.kr/policy_china.html
  5. سابقی، علی محمد (1381). " تأثیر اصلاحات اقتصادی چین بر بخش فرهنگ". روزنامه ایران.
  6. سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن. قابل بازیابی ازhttps://www.bibf.net/
  7. China Statistical Year  Book. 2011
  8. سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن.قابل بازیابی ازhttps://www.bibf.net/
  9. (Compiled by Book Information Centre Beijing,(2012
  10. برگرفته از https://www.china-media-news.org/
  11. Xinhua News Agency (2012, August 9).
  12. Beijing Review(2003).Available for https://www.bjreview.com
  13. " China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24).
  14. Average Chinese read 6 Books a Year. برگرفته از https://www.chinadaily.com.cn/
  15. “Internet Changing People’s Reading Habits in China”(2009, April 22). People’s Daily Online.
  16. Report of reading habit's: Chinese Readers Love Novels.(2011) www.english.cntv.
  17. برگرفته از https://www.openbook.com.cn/EN/BestSellers.aspx
  18. China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
  19. Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
  20. New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
  21. خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی