گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین

باتوجه به نواقص موجود در سیستم شبکهی توزیع کتاب و گسترش فناوری اطلاعات در کشور چین، زمینه برای گسترش هرچه سریعتر تجارت آنلاین کتاب در این کشور فراهم شده است. لذا، این نوع از تجارت کتاب هر روز از جایگاه بهتری برخوردار شده و رقابت سختی میان ناشران و فروشندگان سنتی کتاب با ناشران و فروشندگان آنلاین کتاب به وجود آمده و بسیاری از ناشران عمده اقدام به تولید ابزار مورد نیاز برای تولید، توزیع، فروش و مطالعهی کتابهای دیجیتالی خاص خود نموده اند. حتی برخی از فروشگاههای بزرگ آنلاین فروش لوازم خانگی، لباس و لوازم برقی نیز برای جذب مشتری بیشتر، بخشی از فروشگاههای خود را به عرضهی کتاب و محصولات چاپی اختصاص داده اند.
همچنین، پایگاههای اینترنتی مهمی همچون تِنسِنت(Ten Cent)، سینا، علی بابا، وبَیدو(Baidu) نیز وارد بازار عرضه و نشر الکترونیکی شده و به نظر می رسد نرم افزارهای دریافت کتاب الگترونیکی از طریق گوشی موبایل، در حال تسخیر بازار فروش آنلاین کتاب است. براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین، تعداد افرادی که در سال 2011از طریق اینترنت و موبایل و سایر وسایل الکترونیکی به مطالعهی کتاب میپردازند، به 6/36درصد(121میلیون نفر) رسیده و متوسط هزینهی دانلود کتاب دیجیتالی حدود نیم دلار بوده است.[۱]
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ اینترنت در چین؛ آمار مطالعه با فناوریهای نوین در چین
کتابشناسی
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی