بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین

از دانشنامه ملل
کتابفروشی ژونگ شوگ

بر اساس داده ­های اداره­ ی آمار دولت چین ساکنان پکن در سال 2004 بالغ بر13 میلیارد یوان کتاب خریداری کرده ­اند که با توجه به5/13میلیون جمعیت این شهر، به صورت میانگین هر شهروند پکنی958یوان کتاب خریداری کرده است.[۱]

اگرچه هنوز هزینه­ های خورد و خوراک مردم در جایگاه نخست سبد کالاهای مصرفی مردم قرار دارد، ولی این هزینه­ های فرهنگی، آموزشی و خدمات تفریحی است که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش منتشره در مطبوعات چین، هزینه­ های سرانه­ ی فرهنگی شهر نشین­ ها از متوسط375یوان در سال1996 به 902یوان در سال2002 افزایش یافته که تقریبا دو برابر افزایش سایر هزینه های مصرفی بوده است. سرانه ­ی فرهنگی روستا­ییان نیز 16 درصد کل هزینه ­های مصرفی آنان را تشکیل می­ دهد.[۲]

میانگین سرانه­ ی خرید كتاب برای هر نفر در چین در سال2003 از نظر تعداد 26/5 نسخه و به لحاظ ارزشی 72/35 یوان بوده است كه در مقایسه با سال 2002 افزایش یافته است. این آمار حاكی است كه میانگین سرانه­ ی میزان خرید كتاب برای هر چینی، علی­رغم كمی افزایش نسبت به سال 2002، هنوز پایین است و در پنج سال گذشته بالاترین رقم مربوط به سال1999 بوده كه میانگین سرانه ­ی خرید هر نفر 6 جلد كتاب گزارش شده است.

در کشور چین، كتابفروشی های زنجیره­ای«شین­ خوا» بزرگترین سهم از بازار خرده فروشان محلی كتاب در استان­ های مختلف بوده اند و آن چه مورد توجه ناشران بوده این بوده كه از طریق این كتابفروشی ها كتاب های خود را به فروش برسانند. با این حال پس از انجام اصلاحات در نظام توزیع كتاب در چین ، سیستم توزیع كتاب و مسیر آن تغییر كرده است . بسیاری از ناشران عمده فروشی خود را از طریق كتاب فروشی ها انجام می دهند. در سال های اخیر سهام كتاب چین افزایش داشته كه این تغییر سهام بر بازار كتاب چین نیز تاثیر گذار بوده است[۳].

نیز نگاه کنید به

صنعت چاپ و نشر در چین؛ میزان کتابخوانی در چین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین

کتابشناسی

  1. Xinhua News Agency (2012, August 9).
  2. Beijing Review(2003).Available for https://www.bjreview.com
  3. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1345-1346