بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین

بر اساس دادههای ادارهی آمار دولت چین، ساکنان پکن در سال 2004 بالغ بر13 میلیارد یوان کتاب خریداری کردهاند که با توجه به 5/13 میلیون جمعیت این شهر، بهصورت میانگین هر شهروند پکنی 958 یوان کتاب خریداری کرده است.[۱]
اگرچه هنوز هزینههای خورد و خوراک مردم در جایگاه نخست سبد کالاهای مصرفی مردم قرار دارد، ولی این هزینههای فرهنگی، آموزشی و خدمات تفریحی است که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش منتشره در مطبوعات چین، هزینههای سرانه فرهنگی شهر نشینها از متوسط 375 یوان در سال 1996 به 902 یوان در سال 2002 افزایش یافته که تقریبا دو برابر افزایش سایر هزینههای مصرفی بوده است. سرانه فرهنگی روستاییان نیز 16 درصد کل هزینههای مصرفی آنان را تشکیل میدهد.[۲]
میانگین سرانه خرید کتاب برای هر نفر در چین در سال 2003 از نظر تعداد 26/5 نسخه و به لحاظ ارزشی 72/35 یوان بوده است که در مقایسه با سال 2002 افزایش یافته است .
این آمار حاکی است که میانگین سرانه میزان خرید کتاب برای هر چینی، علیرغم کمی افزایش نسبت به سال 2002، هنوز پایین است و در پنج سال گذشته بالاترین رقم مربوط به سال1999بوده که میانگین سرانهی خرید هر نفر 6 جلد کتاب گزارش شده است.
در کشور چین، کتابفروشیهای زنجیرهای«شین خوا» بزرگترین سهم از بازار خرده فروشان محلی کتاب در استانهای مختلف بودهاند و آن چه مورد توجه ناشران بوده این بوده که از طریق این کتابفروشیها کتابهای خود را به فروش برسانند. با این حال پس از انجام اصلاحات در نظام توزیع کتاب در چین، سیستم توزیع کتاب و مسیر آن تغییر کرده است . بسیاری از ناشران عمده فروشی خود را از طریق کتاب فروشیها انجام میدهند. در سالهای اخیر سهام کتاب چین افزایش داشته که این تغییر سهام بر بازار کتاب چین نیز تاثیر گذار بوده است .
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر در چین؛ میزان کتابخوانی در چین؛ صنعت چاپ و نشر کتاب در چین؛ تعداد سالانه عناوین کتاب های چاپ شده در چین
کتابشناسی
- ↑ Xinhua News Agency (2012, August 9).
- ↑ Beijing Review(2003).Available for https://www.bjreview.com
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی