نظام آموزشی چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۵۴ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « = بخش3-نظام آموزشی چین = نظام کلی آموزشی چین، شامل آموزش پایه، آموزش فنی و حرفه­ای، آموزش عالی و آموزش بزرگسالان است. آموزش پایه شامل پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی(سیکل اول)، و دبیرستان(سیکل دوم) می باشد. == ''آموزش پایه«پیش دبستانی»'' == منظور ا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

بخش3-نظام آموزشی چین

نظام کلی آموزشی چین، شامل آموزش پایه، آموزش فنی و حرفه­ای، آموزش عالی و آموزش بزرگسالان است. آموزش پایه شامل پیش دبستانی، ابتدایی، راهنمایی(سیکل اول)، و دبیرستان(سیکل دوم) می باشد.

آموزش پایه«پیش دبستانی»

منظور از آموزش«پیش دبستانی» آموزش کودکان از آغاز تولد تا شش سالگی در کودکستان و آمادگی است. وزارت آموزش وپرورش، با در نظر گرفتن توانایی جسمی و روحی کودکان در این سن، برنامه­ی مناسب آموزشی برای آن­ها تنظیم کرده است. در این پایه، کودکان سه تا شش ساله می­توانند وارد کودکستان شوند. درحال حاضر در چین بیش از150 هزار کودکستان و مهد کودک وجود دارد و تنها کمی بیش از30 درصد از کودکانی که سن آن­ها به حد تحصیل در مدرسه نرسیده است، در این مقطع تحت آموزش هستند و بقیه با توجه به سن و مسایل اقتصادی و خانوادگی، تحت مراقبت والدین قرار دارند.

کودکستان­ها و مراکز پیش دبستانی چین، به دو گروه دولتی و خصوصی تقسیم می­شوند. کودکستان­های دولتی با هزینه­ی دولت دایر است و مبلغ کمی نیز از والدین دریافت می­کنند، درحالی­که کودکستان­های غیردولتی تمام هزینه­های آموزشی را از والدین کودکان می­گیرند. باتوجه به رشد اقتصادی و اشتغال پدر و مادر، در سال­های اخیر تعداد کودکستان­های خصوصی با برنامه­های متنوع آموزشی، از جمله فراگیری زبان انگلیسی، و هزینه های آن­ها به شدت درحال افزایش است.

سرمايه گذاري­هاي بخش خصوصی و خارجي در حوزه­ی آموزش پيش دبستاني در دو دهه­ی گذشته موجب رشد فزاینده­ی این بخش از آموزش شده و مؤسسات و مراکز مراقبتی کودکان خارجی و بین المللی هم­چون بِی­بی­کِیر[1]، فان­دازِل[2]، کودکان شرق[3]، و... با ارایه­ی برنامه­های مختلف به­صورت تمام وقت، پاره وقت و يا پانسيوني و اجرای طرح­هایی مثل «معلمان در نقش والدین[i]» و راه اندازی مراكز مشاوره­ای درخصوص تغذيه و بهداشت و سلامت كودكان، در جهت رشد بدني، اخلاقي، فكري و زيبايي شناسي كودكان و کسب آمادگي لازم جهت بهره برداري از آموزش ضابطه مند، فراهم سازي محيط مناسب جهت ايجاد شرايط و فرصت­هايي جهت مواجه كودك با مسائل و مشكلات واقعي زندگي و تقويت درك معاني، استفاده از سرگرمي­هاي آموزنده، با میلیون­ها دلار سرمایه گذاری، نقش مهمی در این فرایند ایفا می­کنند. درحال­حاضر، در كشورچين بیش از20 ميليون خانواده­ی برخوردار از كودكان رده­هاي سني 3-1 سال وجود دارند كه هم­چنان به اين رقم افزوده می­شود. به اعتقاد كارشناسان، دركشوري كه هرخانواده ازحق برخورداري از 1 فرزند بهره مند است، 30 درصد هزينه­هاي خانواده متعلق به كودك خانواده است كه اين رقم خود به جذب سرمايه­هاي گسترده در بخش آموزش پيش دبستاني منتهي مي­گردد. در عین حال، از آن­جا كه اغلب روش­هاي آموزشي و ارزش­های تربیتی به­كار گرفته شده در اين­گونه مراكز از كشورهاي غربي برگرفته شده و با فرهنگ سنتی چيني سازگار نیست، چالش بزرگي براي خانواده­ها، دولت و مدیران اين مراكز فراهم آورده است.

توسعه­ی فراگیری زبان انگليسي در دوره­هاي آموزش پيش دبستاني بخش خصوصی، و روند رو به افزايش علاقه­ی والدين به آماده سازي فرزندان خود براي آينده، منجر به استفاده از معلمان خارجی، به­ویژه انگليسي، آمریکایی و كانادايي جهت تدريس در مراکز پیش دبستانی شده است. بنابر آمار منتشره، هم اینک بيش از 3هزار مؤسسه­ی آموزش زبان خارجي در كشور چين فعاليت دارند كه در آمد آن­ها به بیش از15ميليارد يوان (معادل 2ميليارد دلار آمريكا) مي­رسد که اغلب بایستی توسط والدین پرداخت شود و هزینه­های آموزشی در این مقطع را بالا می­برد. همین مسایل موجب شده تا در کنار افزایش هزینه­ها، به دلیل اجرای برخی از برنامه­­های پرهزینه و غیر ضرور، کیفیت آموزشی کودکان در این مراکز با افت قابل توجهی مواجه شود.

آموزش پایه( دوره­ی ابتدایی»

درچین کودکان از سن شش سالگی باید تحصیلات خود را ازدبستان آغاز کنند. طبق مقررات قانون آموزش و پرورش اجباری چین، دولت برای کودکانی که به سن تحصیل رسیده اند، سیستم آموزش اجباری بدون دریافت شهریه را اجرا می­کند. با این حال والدین باید هزینه­ی کتاب و نوشت افزار را که سالانه تقریبا به چند صد یوان می­رسد، پرداخت کنند.

دوران آموزش مقطع ابتدایی درچین عموما بین پنج تا شش سال است. دروس این مقطع عمدتا عبارتند از: زبان چینی، ریاضیات، علوم، زبان خارجی، آموزش­های اخلاقی، موسیقی، و ورزش. باتوجه به تعداد زیاد کاراکترهای چینی، در این مقطع بیشتر روی فراگیری کاراکترها تأکید می­شود. جدیدترین آمارها نشان می­دهد که درحال حاضر در چین، 120 میلیون دانش آموز دوره­ی ابتدایی در بیش از400 هزار دبستان به تحصیل اشتغال داشته و میزان ثبت نام و تحصیل کودکان این مقطع بیش از 49/99 درصد جمعیت سنی این گروه را تحت پوشش قرار داده است.

از آن­جا که آموزش دوره­ی ابتدایی تحت سیستم آموزش اجباری 9 ساله قرار دارد، اکثریت مطلق مدارس ابتدایی چین زیر نظر دولت(مرکزی-محلی) اداره می­شود و دانش آموزان با توجه به محل سکونت خود نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت را انتخاب می­کنند. درعین حال، در برخی از نواحی روستایی که دارای جمعیت پراکنده است و امکان تأسیس مدرسه به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان وجود ندارد، آموزش متمرکز اجرا شده و کودکان منطقه برای استفاده از امکانات تحصیلی بهتر، درمدارس متمرکز شبانه روزی که دارای شرایط نسبتا خوبی هستند تحصیل می­کنند. دوره­ی یکساله­ی تحصیلی در مقطع ابتدایی به 38 هفته­ی آموزشی(پنج روز در هر هفته) با چند هفته رزرو و 13 هفته تعطیلی تقسیم می­شود و در این مقطع دانش آموز بایستی حتما در آزمون پایان سال در دروس زبان چینی و ریاضیات نمره­ی قبولی کسب کند تا بتوانند به مقطع بالاتر بروند.

براساس برنامه ریزی درسی انجام شده برای طول دوره­ی5تا6 ساله­ی ابتدایی، دانش آموز بایستی مجموعا4800 ساعت آموزش در کلاس داشته باشد که به ترتیب اهمیت بیش از یک سوم این میزان(1666ساعت) برای فراگیری زبان و ادبیات چینی، و حدود یک چهارم(986 ساعت) برای ریاضیات، (544ساعت) ورزش، موسیقی وهنر(هرکدام 404ساعت)، علوم طبیعی(272ساعت)، علوم اجتماعی و اخلاق(هرکدام 204ساعت) و کار و دانش(136ساعت) را به خود اختصاص داده­اند.

طبق آمار منتشره از سوی وزارت آموزش و پرورش چین، در سال2010میلادی، تعداد کودکان در سن مدرسه­ی این کشور بالغ بر 000/500/9501نفر بوده که از این تعداد جمعا 000/300/9501 نفر(7/99درصد) در مدارس ثبت نام کرده اند. (سایت وزارت آموزش و پرورش چین. www.moe.edu.cn.)

مقطع آموزشی راهنمایی( سیکل اول)

آموزش مقطع راهنمایی(سیکل اول دبیرستان) درچین، جزو آموزش اجباری 9ساله­ی کشوراست. ازاین جهت تحصیل در این مقطع برای دانش آموزان رایگان و بدون پرداخت هزینه است، ولی مانند مقطع ابتدایی، باید والدین هزینه­های کتاب و نوشت­افزار را خود بپردازند. دوران آموزش در مقطع راهنمایی حد اکثر3 سال است و عمده دروس آن شامل: زبان چینی، ریاضیات، زبان خارجی، فیزیک، شیمی، تعلیمات ایدئولوژیکی، آموزش­های اخلاقی و اطلاعات عمومی است. جدید ترین آمارها نشان می­دهد که در حال­حاضر، در سرتاسر چین بیش از 60 هزار مدرسه­ی راهنمایی(شامل 300مدرسه­ی راهنمایی فنی و حرفه ای) دایر و 60 میلیون دانش آموز در این مقطع تحصیل می­کنند. میزان ورودی دانش آموزان این مقطع به بیش از 98 درصد جمعیت گروه سنی را تحت پوشش قرار داده و اغلب مدارس دوره­ی راهنمایی(سیکل اول) توسط دولت اداره می­شود.

آموزش دوره­ی راهنمایی، جزو آموزش اجباری 9 ساله است و دانش آموزان می­توانند بدون شرکت در آزمون ویژه، مستقیما از دبستان وارد مقطع راهنمایی شوند. دانش آموزان این مقطع نیز در نزدیک­ترین مدارس به محل زندگی خود ثبت نام می­کنند. در عین­حال، در برخی از مناطق روستایی آموزش متمرکز اجرا می­شود و دانش آموزان در مدارس مرکزی که از امکانات و شرایط بهتری آموزشی و خوابگاه شبانه روزی دارند به تحصیل می­پردازند. دولت هم­چنین، در برخی از مناطق برای کمک به توسعه­ی آموزش تلاش می­کند سیستم آموزش از راه دور را توسعه دهد تا به اهداف گسترش آموزش در مناطق مختلف دست یابد.

یک سال تحصیلی در مقطع راهنمایی به 39 هفته­ی آموزشی(پنج روز در هفته) با چند هفته کم و زیاد و 12هفته­ی تعطیلی تقسیم می­شود.

مقطع آموزش دبیرستانی( سیکل دوم)

آموزش دوره­ی دبیرستان(سیکل دوم) درچین، ادامه­ی آموزش دوران راهنمایی به­شمار می­رود که شامل انواع دوره­ها­ی دبیرستان عمومی، دبیرستان آموزش حرفه­ای، مدرسه­ی متوسطه­ی فنی و غیره می­شود. آموزش مقطع دبیرستان(سیکل دوم) درچین اجباری نیست. از این­جهت، دانش آموزان موظف به پرداخت شهریه هستند. میزان شهریه با توجه به وضعیت اقتصادی مناطق مختلف متفاوت است. که معمولا سالانه به چند هزار«یوان» می­رسد. دوران آموزش دبیرستان(سیکل دوم) درچین عموما سه ساله است و عمده دروس آن عبارتند از: زبان و ادبیات چینی، ریاضیات، زبان خارجی، فیزیک، شیمی، علوم تجربی و اطلاع رسانی. دبیرستان­ها در چین عمدتا از سوی دولت اداره می­شوند ولی از آن­جا که آموزش در این مرحله اجباری نیست، لذا درسال­های اخیر، بخش غیر دولتی نیز در امر آموزشی این مقطع فعال شده است. دانش آموزان پس از پایان تحصیل در دوره­ی راهنمایی، برای ورود به مقطع دبیرستان باید در آزمون شرکت کنند وآموزشگاه­ها با توجه نتایج آزمون دانش آموزان ممتاز را برای ادامه­ی تحصیل در مقطع دبیرستان گزینش کرده و از آن­ها ثبت نام می­کنند. موضوعات امتحانی برای ورود به مقطع دبیرستان و میزان نمرات قبولی توسط ادارات آموزش و پرورش مناطق مختلف تعیین می­شود. جدید­ترین آمارها نشان می­دهند که در حال­حاضر، در چین بیش از31300 دبیرستان دایر است که30 میلیون دانش آموز دبیرستانی در آن­ها مشغول به تحصیل هستند و این میزان معادل66درصد جمعیت واجد شرایط از نظر سنی برای ادامه­ی تحصیل دراین مقطع است.

یک سال تحصیلی در دوره­ی دبیرستان شامل 40 هفته­ی آموزشی(پنج روز در هفته) با چند هفته کم و زیاد و 11هفته­ی تعطیلی می گردد.


آمار تعداد دانش آموزان و معلمان مدارس دولتی وغیر دولتی مقاطع پیش دبستانی تا دبیرستان(2010[ii])

تعداد مدرسه تعداد فارغ التحصیل ورودی جدید کل شاغلان به تحصیل تعداد کارکنان تعداد معلمان
پیش دبستانی دولتی 150420 10575502 17003581 29766695 1849301 1144225
پیش دبستانی غیر دولتی 102289 3889350 7116312 13994694 1168429 680404
دوره ابتدایی دولتی 290597 19279332 16917007 101353616 6175629 5645777
دوره ابتدایی غیر دولتی 5351 864287 947235 5376255 313927 229480
راهنمایی دولتی 56479 18130799 17165815 53423332 3529728
راهنمایی غیر دولتی 4259 1298601 1532080 4421129
دبیرستان دولتی 28635 14626302 17043787 46705958 7080290 2389122
دبیرستان غیر دولتی 5622 1709986 1941400 5370649 629281 447069

منبع: Educational Statistics in 2010. Ministary of Education. PRC.


[1] - Baby Care.

[2] - Fun Dazzle.

[3] - Eastern Kids.


[i] - Teachers as Parents.

[ii] - اطلاعات مربوط به آمار دانش آموزان و مدارس غیر دولتی از منبع زیر گرفته شده است.

Data on The Number of Non State/privet Schools of all levels 2012. Ministary of Education of PRC.