مفهوم قدرت نرم از دیدگاه رهبران معاصر چین
مفهوم و گسترهی«قدرت نرم» از دیدگاه رهبران معاصر چین
از دههی1950 تا میانهی دههی1970که به عصر مائو معروف است، امنیت بین المللی چین درگیر دو موضوع اساسی بود: نخست اختلافات میان دو بلوک شرق و غرب و دوم اختلاف میان چین و اتحاد جماهیر شوروی، هم به صورت اختلافات سرزمینی در مناطق مرزی و هم به صورت رقابت برای هژمونی، به ویژه برای به دست آوردن رهبری جنبش جهانی کمونیست بین المللی و کشورهای درحال توسعه. پس از سال1978، تغییرات عمدهای در سیاست چین رخ داد که همان اجرای اصلاحات و کاهش تنشها و حفظ محیط صلح آمیز فضای بین المللی توسط چند نسل از رهبران این کشور است که در نتیجهی آن، کشور چین طی سه دهه، به یک قدرت بزرگ اقتصادی، صنعتی و مدرن جهان تبدیل شد.
از نظر چینیها، قدرت نرم هنوز ابزاری برای دفاع از وجههی این کشور در عرصهی بین المللی شامل تصویر سازی بهتر از چین در جهان خارج، تصحیح تصورهای نادرست خارجیها نسبت به چین و مقابله با ورود فرهنگ و ارزشهای غربی به چین به شمار میرود. لذا، رهبران این کشور معتقدند برای دستیابی به جایگاه رهبری جهان سوم 3راه را پیش رو دارند: 1-تبلیغ موفقیتهای چشمگیر مدل توسعهی چین به عنوان دستاوردی بهتر از آنچه که آمریکا ارایه میکند. 2-در گیر شدن در«دیپلماسی اقتصادی» از طریق ارایهی کمکهای مالی، سرمایه گذاری و ابزارهای دیگر. 3-ترسیم تصویری معقول، صلح دوست، مسئولیت پذیر و غیر توسعه طلبانه از چین برای فایق آمدن به هراس ایجاد شده از خیز یک قدرت جدید در آسیا.
براساس اسناد و مدارک موجود، چین از دههی1990میلادی، با پی بردن به اهمیت قدرت نرم، از همان زمان مشغول مطالعه و یافتن راههایی برای افزایش قدرت نرم خود بر آمده و تصمیم گیران و رهبران فکری کشور برای توسعهی آن اهمیت بسیاری قایل شدند. از آنجا که این کشور خود درحال گذر و انتقال گسترهی سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی است، هنوز از نظر دیپلماتیک در برابر غرب ارزشهای سیاسی کمتری برای استفاده از آن به عنوان قدرت نرم دارد، ولی به حق خود را مدعی مهد فرهنگ و تمدن، هنر و صنایع دستی، ادبیات و موسیقی، طب سنتی و گیاهان دارویی، و ورزشهای رزمی و فِنگ شویی[1] که هرکدام ابزار مناسبی برای توسعهی قدرت نرم هستند، میداند. در این مدت، نویسندگان و پژوهشگران چینی در آثار خود مرتب به واژههایی همچون دیوار بزرگ، اپرای پکن، خرس پاندا، ورزشهای رزمی، طب و داروهای سنتی، قهرمانان ورزشی مانند یائو مینگ[2]و هنرپیشهی مشهور جانگ زی ای[3]به عنوان نماد قدرت نرم این کشور اشاره میکردند، در حالی که رهبران سیاسی در مقابل شعارهای سیاسی و ارزشهای فرهنگی غرب مانند دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر، بیشتر روی شعارها و ارزشهایی همچون«توسعهی صلح آمیز چین»، «جهان هماهنگ»، «چند جانبه گرایی»، «شریک با مسئولیت»، « ارزشهای خانوادگی» و «هماهنگی» تأکید میکنند. سیاستمداران معتقدند کلید واقعی قدرت نرم در تقویت تولیدات فرهنگی و توسعهی رد پای فرهنگی در جهان نهفته است. هوجین تائو رییس جمهور چین، طی مقالهای که در نخستین شمارهی مجلهی چیوشی[4](به دنبال حقیقت) در سال2012 منتشر شد، مینویسد:«قدرت فرهنگی پایه و اساس قدرت نرم چین و تقویت توان رقابتی آن در عرصهی بین المللی است. » (Lu Lu ,2012) و چَی وو[5]وزیر فرهنگ این کشور نیز گفته:«چین بایستی از فرهنگ به عنوان بستر دیپلماتیک جهت ارتقای جایگاه و بهبود تصویر خود در جهان و طرح قدرت نرم استفاده کند. »( ( Idb شکی نیست که چین با توسعه و رشد فوق العادهی اقتصادی خود در سه دههی گذشته چشم جهانیان را خیره کرده است، ولی رهبران سیاسی این کشور بر این باورند که این به تنهایی کافی نیست. لذا، در صدد ارایهی تصویری بهتر از این کشور در عرصهی جهانی از طریق فرهنگ هستند. به همین سبب، برای توسعهی هرچه بیشتر عناصر قابل طرح از فرهنگ سنتی چین تلاش میکنند.
در سال2004، لایحهای تحت عنوان«توسعه و گسترش علوم فلسفی و اجتماعی چین» به کنگرهی خلق پیشنهاد شد. در ماه ژوئیهی سال2007میلادی، کمیتهی مرکزی کنگرهی خلق چین نشست ویژهای تحت عنوان«بازسازی فرهنگ به عنوان اصلیترین عامل برای تقویت قدرت نرم» برگزار نمود. پس از برگزاری اجلاس هفدهم حزب کمونیست چین در سال2007 بود که سازمانها، نهادها، محققان و مؤسسات علمی و پژوهشی و رسانههای مختلف چین موظف شدند در خصوص ضرورت پرداختن به قدرت نرم چین و چگونگی افزایش توان کشور در این زمینه تلاش نموده و قلمفرسایی کنند. در مراکز علمی و دانشگاهی نیز کنفرانسهای متعددی برای تبیین موضوع و ایجاد ادبیات مربوطه در میان پژوهشگران برگزار و بین سالهای2000تا 2007 بیش از 1200مقالهی علمی در این خصوص تألیف و در مطبوعات و رسانههای مختلف منتشر گردید. در این نوشتهها بر این موضوع تأکیذ میشد که در جهان امروز، فرهنگ با اقتصاد و سیاست در هم تنیده شده و نشان میدهد که فرهنگ از موقعیت و نقش برجستهای در رقابت برای رسیدن به یک قدرت جامع ملی برخوردار است.
(Li Mingjiang,2008)
3هدف عمدهی دیپلماسی عمومی چین عبارتند از: 1-چین میخواهد به عنوان کشوری که تلاش میکند با ایجاد جامعهای هماهنگ برای مردمش زندگی بهتری فراهم سازد در جهان مطرح شود. 2-چین مایل است خود را به عنوان کشوری با ثبات، قابل اعتماد، و شریک تجاری مسئول و قدرت اقتصادی در حال خیزشی که نباید از او هراس داشت جلوه دهد. 3-چین میخواهد به عنوان تمدنی باستانی ولی دارای فرهنگی با طراوت و پویا مورد احترام واقع شود. و«خیزش صلح آمیز» چین بر حول محور چهار اصل میچرخد: 1-چندجانبهگرایی مؤثر با محوریت سازمان ملل متحد. 2-توسعهی نظام امنیتی مشترک. 3-موفقیت و پیشرفت برای همه از طریق همکاریهای سودمند متقابل. 4-تحمل یکدیگر و گسترش گفتگو میان تمدنهای مختلف.
(Ingrid D’Hoogne, 2007: 2)
[1] - Fengshui.
[2] - Yao Ming.بسکتبالیست معروف چینی که در آمریکا بازی می کند
[3] - Zhang Ziyi.
[4] - Qiu Shi.
[5] - Cai Wu.