سبک های مختلف خوشنویسی چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۱۶ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''سبک­های مختلف خوشنویسی'' == خوشنویسی چینی محصول 5000 سال فرهنگ چین است. در طول تاریخ، تعداد خیلی زیادی از خوشنویسان پدید آمده اند. وانگ­شی­جی[1](379-321 میلادی) و پسرش وانگ­شیان­جیسبک های مختلف خوشنویسی چینی#%20ftn...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

سبک­های مختلف خوشنویسی

خوشنویسی چینی محصول 5000 سال فرهنگ چین است. در طول تاریخ، تعداد خیلی زیادی از خوشنویسان پدید آمده اند. وانگ­شی­جی[1](379-321 میلادی) و پسرش وانگ­شیان­جی[2](386-344 میلادی) متعلق به دوران سلسله­ی جین شرقی(420-317 میلادی) در خوشنویسی سبک زیبا و جریان پایداری را پدید آوردند که در نسل­های بعدی نیز خیلی مورد پسند بود. اویانگ شون[3](641-557 میلادی)، چوسوی لیانگ[4](658-596 میلادی)، یان جِن چینگ[5](784-708 میلادی) و لیو گونگ چوان[6](865-778 میلادی) دوران سلسله­ی تانگ(907-618 میلادی) هرکدام سبک خاص نوشتاری را پدید آوردند که از سوی نسل­های بعدی مورد استقبال و تقلید واقع شد. جانگ شو[7] و خووَی سو[8](785-725 میلادی) هم متعلق به دوران سلسله­ی تانگ، سبک خوشنویسی خط شکسته­ی زیبایی را ابداع کردند. سوشی[9](1101-1037 میلادی)، خوانگ تینگ جیان[10](1105-1045 میلادی) و می­فِی[11](1107-1051 میلادی) عصر سلسله­ی سونگ( 1279-960 میلادی) همگی به خاطر خط شکسته و پیوسته نویسی شهرت داشتند. در دوران چینگ(1911-1644 میلادی)، خوشنویسان به دو مکتب تقسیم شدند: مکتب خوشنویسی حکاکی روی سنگ و مکتب خوشنویسی کتابت روی کاغذ. یو یوو­رِن(1964-1879 میلادی) هر دو مکتب را یکی کرد تا مکتب جدیدی درست کند. تمام این هنرمندان خوشنویس هر کدام سبک خاص خود را داشتند: سبک«زیبایی با طراوت طبیعی» وانگ­شی­جی، سبک «زیبایی زمخت و خشن» یان جِن­چینگ، سبک«زیبایی تازه و روشن» می­فِی و خوانگ تینگ­جیان، سبک «زیبایی همراه باطراوت و ظریف»جانگ­شو و خووَی­سو و سبک «زیبایی مرموز و ناهنجار» سوشی و جِنگ بانچیائو[12](1765-1693 میلادی). تاریخ درخشان خوشنویسی و دستاورد نسل­هایی از این خوشنویسان، بخش مهمی از تاریخ فرهنگ چین را شکل می­دهند. دوجنبه از هنر خوشنویسی چینی آن را از سایر هنر­های خوشنویسی متمایز می­کند: طبیعت کاراکتر چینی و استفاده از قلم مو. ساختار کاراکتر­های چینی، که هر کدام فضای مربعی را اشغال می­کنند، و مفاهیم ضمنی غنی آن­ها این کاراکتر­ها را به وسیله­ی ایده­آلی برای خوشنویسی تبدیل کرده است. روانی و قابلیت انعطاف و ارتجاعی قلم مو از آن­ها ابزار مناسبی برای ایجاد سبک­های قابل تغییر خوشنویسی درست کرده است. خوشنویسی انواع و اندازه­های مختلف کاراکترها، نیاز به قلم مو­های مختلف و متنوعی دارند.


[1] - Wang Xuzhou

[2] - Wang Xianzhi

[3] - Ouyang Xun

[4] - Chu Suiliang

[5] - Yan Zhenqing

[6] - Liu Gongquan

[7] - Zhang Xu

[8] - Huai Su

[9] - Su Shi

[10] - Huang Tingjian

[11] - Mi Fei

[12] - Zheng Banqiao