تلاش کشورهای خارجی در جذب گردشگران چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۳ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۵۵ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '''تلاش کشورهای خارجی برای جذب گردشگران چینی و سرمایه گذاری در این صنعت''' == با توجه به بازار بالقوه گسترده­ی جهانگردان چيني كه هر روز به دليل افزايش در آمد بر تعداد آنان افزوده مي­شود، اغلب كشورهايي­كه داراي صنعت توسعه يافته­ی گردشگری هستن...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

تلاش کشورهای خارجی برای جذب گردشگران چینی و سرمایه گذاری در این صنعت

با توجه به بازار بالقوه گسترده­ی جهانگردان چيني كه هر روز به دليل افزايش در آمد بر تعداد آنان افزوده مي­شود، اغلب كشورهايي­كه داراي صنعت توسعه يافته­ی گردشگری هستند، از سال­ها پیش برای جذب هرچه بیشتر جهانگردان چيني، برنامه­ریزی لازم را انجام داده­اند. با وجود توسعه­ی صنعت گردشگري و صدور مجوز براي سرمايه گذاران خارجي جهت ورود در بخش­هاي خاصی از اين صنعت، هنوز هم سياستگذاري، برنامه‌ريزي، هدايت، نظارت و اجراي برنامه­هاي توريستي، هم­چون ساير بخش­ها، كاملاً در اختيار دولت بوده و بخش خصوصي و سرمايه­گذاران خارجي، بدون نظارت و كنترل دولت حق ورود به اين بخش را ندارند. با پيشرفت اصلاحات و ورود بخش خصوصي به عرصه­هاي مختلف اقتصادي، دولت از چند سال پیش، به تدريج به بخش خصوصي اجازه داد در برخي از زمينه­ها از قبيل جذب توريست، هتلداري، سازماندهي تورها و گردشگران وارده به چين، حمل و نقل جاده­اي و ارتباطات و تربيت نيروهاي مورد نياز اين بخش، وارد عمل شود. پس از عضويت در سازمان تجارت جهاني و الزام به رعايت و پیروی از قوانين و مقررات مربوطه، دولت چین از سال2001 براي نخستین بار به سرمايه گذاران و شركت­هاي خارجي نيز مجوز هم­كاري و مشاركت فقط در زمينه­ی جذب گردشگر خارجي برای سفر به چین را اعطا کرد. براساس اين مقررات، شركت­هاي خارجي مي­توانند تا سقف49 درصد، دراين زمينه­ها سرمايه گذاري نمايند که رعايت اين سقف تا سال 2005 الزامي بود. پس از آن قابل مذاكره بوده و خارجي­ها مي­توانند سهم خود را تا سقف صددرصد افزايش دهند. البته اين مجوز تنها براي فعاليت در جذب گردشگر خارجي است و سرمايه گذاران غير چيني به هيجوجه حق ورود به بخش صنعت گردشگري داخلي و اعزام گردشگران چيني به خارج از كشور را ندارند و اين بخش منحصراً در اختيار آژانس­هاي دولتي است.

جدول آمار و ارقام صنعت گردشگری در چین (2009)

2009 2008 2007 2006 2005 عنوان
- 20110 18943 17957 16245 تعداد آژانسهای توریستی
- 1970 1797 1654 1556 آژانسهای خارجی
- 18140 17146 16303 14689 آژانسهای داخلی
- 14099 13583 12751 11828 هتل های ستاره دار
59/12647 74/13002 33/13187 21/12494 23/12029 گردشگران وارده از خارج(10 هزار نفر)
75/2193 53/2432 97/2610 03/2221 51/2025 گردشگران خارجی

(10هزار نفر)

44/10005 65/10131 57/10113 84/9831 79/9592 هنگ کنگ و ماکائو (10هزار)
40/448 56/438 79/462 35/441 92/410 چینی­های تایوان (10هزار نفر)
52/5087 92/5304 98/5471 34/4991 90/4680 گردشگر نفر شب

(10 هزار نفر)

62/4765 44/4584 40/4095 36/3452 63/3102 سفر چینی ها به خارج  (10 هزار نفر)
97/4220 12/4013 40/3492 91/2879 00/2514 سفرهای شخصی
02/19 12/17 10/16 94/13 12/12 سفر گردشگران چینی در داخل (100میلیون)
75/396 43/408 19/419 49/339 96/292 درآمد ارزی گردشگران خارجی(100میلیون دلار)
69/10183 30/8749 62/7770 74/6229 86/5285 درآمد ارزی گردشگران داخلی(100میلیون دلار)
منبع: China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.