تلاش کشورهای خارجی در جذب گردشگران چینی
تلاش کشورهای خارجی برای جذب گردشگران چینی و سرمایه گذاری در این صنعت
با توجه به بازار بالقوه گستردهی جهانگردان چيني كه هر روز به دليل افزايش در آمد بر تعداد آنان افزوده ميشود، اغلب كشورهاييكه داراي صنعت توسعه يافتهی گردشگری هستند، از سالها پیش برای جذب هرچه بیشتر جهانگردان چيني، برنامهریزی لازم را انجام دادهاند. با وجود توسعهی صنعت گردشگري و صدور مجوز براي سرمايه گذاران خارجي جهت ورود در بخشهاي خاصی از اين صنعت، هنوز هم سياستگذاري، برنامهريزي، هدايت، نظارت و اجراي برنامههاي توريستي، همچون ساير بخشها، كاملاً در اختيار دولت بوده و بخش خصوصي و سرمايهگذاران خارجي، بدون نظارت و كنترل دولت حق ورود به اين بخش را ندارند. با پيشرفت اصلاحات و ورود بخش خصوصي به عرصههاي مختلف اقتصادي، دولت از چند سال پیش، به تدريج به بخش خصوصي اجازه داد در برخي از زمينهها از قبيل جذب توريست، هتلداري، سازماندهي تورها و گردشگران وارده به چين، حمل و نقل جادهاي و ارتباطات و تربيت نيروهاي مورد نياز اين بخش، وارد عمل شود. پس از عضويت در سازمان تجارت جهاني و الزام به رعايت و پیروی از قوانين و مقررات مربوطه، دولت چین از سال2001 براي نخستین بار به سرمايه گذاران و شركتهاي خارجي نيز مجوز همكاري و مشاركت فقط در زمينهی جذب گردشگر خارجي برای سفر به چین را اعطا کرد. براساس اين مقررات، شركتهاي خارجي ميتوانند تا سقف49 درصد، دراين زمينهها سرمايه گذاري نمايند که رعايت اين سقف تا سال 2005 الزامي بود. پس از آن قابل مذاكره بوده و خارجيها ميتوانند سهم خود را تا سقف صددرصد افزايش دهند. البته اين مجوز تنها براي فعاليت در جذب گردشگر خارجي است و سرمايه گذاران غير چيني به هيجوجه حق ورود به بخش صنعت گردشگري داخلي و اعزام گردشگران چيني به خارج از كشور را ندارند و اين بخش منحصراً در اختيار آژانسهاي دولتي است.
جدول آمار و ارقام صنعت گردشگری در چین (2009)
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
منبع: China statistical Year Book- 2010, China statistic Press. |