سبک های معماری در اوکراین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۹ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۱۶ توسط 127.0.0.1 (بحث) (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)

1-3-9معماری دوران قرون وسطی در اوکراین(1230-988

دولت قرون وسطایی روس – کی یف ، دولت ماقبل حکومتهایی همچون اوکراین،روسیه و بلاروس که فرهنگ و خصوصا معماری این دولتها از آن دوره تاثیر پذیرفته است.کلیساهای بزرگ روس که بعد از پذیرش مسیحیت در سال 988 میلادی ساخته شدند بناهای  ماندگار بشمار می روند که که از معماری سرزمین های اسلاویک شرق تاسی گرفته است.سبک معماری دولت کی یف بطور شدید از معماری بیزانسی الگو گرفته بود.کلیساهای ارتدوکس اولیه که عمدتاً از چوب ساخته می شدند و از لحاظ طرح شکل بسیار ساده ای داشت که به کلیسای سلولی[5] شهرت داشتند.کلیساهای بزرگ این دوره اغلب از وجود گنبدهای کوچک بهره می بردند و مورخان هنری را نشانگر حضور معبدهای کافران اسلاویک ماقبل مسیحیت می دانند.در بین قرون 16 تا 18 بسیاری از این کلیساها احیاء گشتند و بعضی از انها به سبک باروک مجددا ساخته شدند.از جمله این کلیساها می توان به سنت صوفیای کی یف که در سال 1017 میلادی، کلیسای ساوییور برستو در سال 1125 -1113 و کلیسای سیریل در قرن دوازدهم ساخته شدند اشاره کرد. در حال حاضر تمام این نمونه ها در پایتخت اوکراین دیده می شوند. چند ساختمان نیز در طول قرن نوزده دوباره بازسازی شدند بطور مثال کلیسای اسامپشن(جشن صعود مریم به آسمان) در ولودیمیر- ولینسکی در سال 1160 ساخته شد و در سال 1900-1896 بازسازی شد، گلدن گیت در کی یف در سال 1037 بنا نهاده شد و در سال 1982 مورد بازسازی قرار گرفت.

2-3-9معماری باروک در اوکراین

معماری باروک در اوکراین در دوره فرماندهان لهستانی در قرون 17 -18 انجام گرفت. معماری باروک دراین دوره نمایانگر اریستو کراسی(اشراف سالاری)قزاقها که متمایز از باروکهای اروپای غربی میباشند ، می باشد در این نوع معماری طرحها نماد سازندگی گرایی بودند که تزیینات معتدل با فرمهای ساده از ویزگیهای آن به شمار می رفت.  در قرون 17 و 18 بسیاری از کلیساهای قرون وسطایی دولت روس در اوکراین، از نو طراحی و توسعه داده شدند. گنبدها و تزیینات داخلی و خارجی کلیساها از جمله اضافاتی بود که دراین کلیساها انجام گرفت. از جمله نمونه های معماری باروک در اوکراین مجموعه پیچرسکی لاورا ، صومعه ویدوبیچی[6] و صومعه پوچاییو [7]می باشد.Culture of Ukraine - History and ethnic relations, Urbanism, architecture, and the use of space


3-3-9معماری تاتارهای کریمه

در دوره ای که کریمه تحت تسلط خانات کریمه بود چندین اثر معماری از این دوره که از بینش اسلامی نشات می گرفت باقی ماند که مشهورترین آنها کاخ باغچه سرای می باشد که ترکیبی از معماری ایتالیایی،ترکی و ایرانی می باشد.

4-3-9معماری اوکراین در عصر امپراطوری روسیه

در این دوره که بطور روزافزون اوکراین با امپراطوری روسیه در حال یکپارچگی بود معماران روسی این فرصت را بدست آوردند تا با خلق چشم اندازهای زیبا در بسیاری از شهرها و مناطق اوکراین طرحهای معماری خود را به سرانجام برسانند. کلیسای سنت آندرو کی یف[8](1754 – 1747) که توسط باتولومیو راستریلی[9] ساخته شد یکی از نمونه های زیبا از معماری باروک می باشد که با داشتن موقعیت در بالای کوهستان کی یف بعنوان یکی از ماندگارترین آثار معماری بجا مانده است.  در زمان حاکمیت آخرین هتمن (فرماندهان لهستانی)، کریل رازوموسکی، در بسیاری از شهرهای در اختیار هتمنها مانند هیلوخیف[10]، باتورین[11] وکاسلتس[12] طرحهای عظیمی توسط آندری کیواسف[13]، معمار روسیه کوچک به انجام رسید.

روسیه که بعنوان برنده جنگها در مقابل امپراطوری عثمانی و خراج گزار خانات کریمه به شمار می رفت در نهایت کریمه و تمام جنوب اوکراین را با عنوان روسیه جدید ضمیمه خاک خود کرد و شهرهای اودسا، نیکلایف،خرسون و سواستوپل را در آنجا بنا نهاد و  بسیاری از نمونه معماری روسی را در آنجا شکل داد.


5-3-9معماری اوکراین در دوران اتحاد شوروی

بعد از انقلاب اکتبر و جنگ داخلی روسیه که اوکراینی ها نیز در آن درگیر بودند  بسیاری از قلمرو اوکراین در جمهوری سوسیالیستی اوکراین شوروی ترکیب شده بود. برای اولین بار ملت اوکراین به عنوان یک ملیت به رسمیت شناخته شده بودند و در همین راستا تلاشهایی برای توسعه معماری به سبک اوکراینی در حال انجام بود.

شهر خارکف بین سالهای 1934 -1917 پایتخت اوکراین به شمار می رفت. میدان بزرگ آزادی در شهر خارکف در بین سالهای 1953 – 1925دقیقا ترکیبی از سازندگی گرایی دوران شوروی و شاخص های استالینیستی به عنوان یک منظره منحصربفرد به شمار می رفت و در واقع اولین طرح معماری اوکراین شوروی به شمار می رفت در سال 1934 پایتخت به شهر کی یف انتقال داده شد. این در حالی بود که قبل از این تاریخ کی یف، تنها یک مرکز منطقه ای بشمار می رفت و از توجه اندکی برخوردار بود.بلافاصله با انتقال پایتخت به کی یف همه چیز تغییر کرد که البته هزینه زیادی به همراه داشت. معماری استالینیستی در شهر حاکم شد و حتی یک شهر جدید بر بالای شهر جدید احداث شد که این امر موجب گردید مجموعه های معماری ذی قیمتی همچون پرستشگاه گنبد طلایی سنت مایکل نابود گردد و حتی کلیسای سنت صوفیا در معرض تهدید قرار گیرد.