آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اردن

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۵ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)

آموزش بزرگسالان

در سال 2005 براي کاهش بي‌سوادي نظام جديد آموزش بزرگسالان شكل گرفت، به اين ترتيب که كميته‌اي براي آموزش بزرگسالان و كاهش بي سوادي در وزارت آموزش و پرورش تشكيل شد كه به رياست معاونت عمومي آموزش و امور فني و شامل چهار مديريت معاون كميته ملي آموزش،‌ علم و فرهنگ، مدير مربوط به فرهنگ نظامي، مدير عمومي آموزش از هيئت مديره آموزش عمومي و امور دانش آموزان، يك نماينده از وزارت توسعه اجتماعي، يك نماينده از موسسات اجتماعي خصوصي بود. اين کميته مسئوليت هاي زير را به عهده دارد:

1. تنظيم سياست عمومي مركز آموزش بزرگسالان و كاهش بي سوادي

2. تاييد برنامه هاي اين مركز در جهت آگاهي از اهميت آموزش بزرگسالان و كاهش بي سوادي

3. همكاري با انجمن هايي كه در زمينه ي آموزش بزرگسالان و كاهش بي سوادي در هر مكان عمومي و خصوصي و كشورهاي عربي كار مي كنند.

علم آموزان در اين مراكز به وسيله ي آزموني كه معلمان اين مراكز تنظيم كرده اند، طبقه بندي مي شوند. که به طور کلي به دو گروه تقسيم مي شوند:

گروه مبتدي ها: طول اين دوره 16 ماه آموزشي است كه در اين رده دانش آموزان به سطح چهار آموزش عمومي مي‌رسند.

گروه پيرو: طول اين دوره 16 ماه آموزشي است كه در اين رده دانش آموزان به سطح شش آموزش عمومي مي رسند.

اين نظام جديد شاغل شدگان را نسبت به نظام تعريف شده در سال 1980 افزايش داد.

دانش آموزان در ابتداي ماه ژوئن امتحان نهايي دارند که در صورت قبولي با نمره كلي 50 درصد به بالا مي توانند مدرك باسوادي دريافت كنند. (80)

نیز نگاه کنید به

نظام آموزش، تحقیقات و فناوری ژاپن؛ سطح سواد در افغانستان؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در ژاپن؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در کوبا؛ آموزش بزرگسالان در سنگال؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در آرژانتین؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در اسپانیا؛ آموزش بزرگسالان(سواد آموزی) در سیرالئون؛ آموزش بزرگسالان( سواد آموزی) در قزاقستان

کتابشناسی