مدارس دولتی کانادا

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۹:۲۷ توسط Rashid (بحث | مشارکت‌ها)

در کانادا مدارس دولتی توسط دولت فدرال اداره نمی‌شود. بودجه مدارس دولتی و مدارس کاتولیک را دولت ایالتی تأمین می‌کند. هر کسی می‌تواند به هریک از این مدارس برود، هرچند معمولاً در مدارس کاتولیک انشعابات مذهبی از هم جدا می‌شوند. ادارات آموزش و پرورش ایالتی مسئول مدارس دولتی هستند و بودجه اصلی آن نیز از مالیات‌های ایالتی و محلی تأمین می‌شود. دولت فدرال فقط بخشی از بودجه مورد نیاز را تأمین می‌کند. آموزش و سیاست‌های مربوط به آن در ایالت‌های مختلف متفاوت است و بستگی به ایالت مورد نظر دارد. ادارات آموزش و پرورش مسئول تعیین سیاست‌ها و خط‌مشی‌های کلی (مانند تخصیص بودجه ایالتی و فدرال، مجوز معلمان، کتاب‌های درسی و خدمات کتابخانه‌ای، آمارهای آموزشی و سوابق مدارس و برقراری و اجرای تحصیلات اجباری) هستند.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد سیستم مدارس دولتی کانادا تمرکززدایی و میزان مشارکت مدیران محلی در اداره مدارس است. هر ناحیه در یک ایالت بنا بر سطح ناحیه به مناطق آموزشی مختلف تقسیم می‌شود. مدارس هر منطقه توسط یک مدیر و هیئت مدیره و یا هیئت آموزشی منتخب اداره می‌شوند. این هیئت بر فعالیت‌های روزمره مدارس نظارت دارد و تصمیم‌گیری درباره سیاست‌های آموزشی، استخدام معلمان و خرید تجهیزات برعهده آن است. مهم‌ترین مسئولیت این انجمن‌ها جمع‌آوری بودجه برای خرید تجهیزاتی مانند کامپیوتر، دوربین‌های مداربسته، چراغ‌های اضطراری، وسایل زمین بازی، و اتوبوس مدرسه است.

صلاحیت‌ها و معیارهای گزینشی معلمان در ایالت‌های مختلف متفاوت است. در تمامی ایالت‌ها معلمان برای تدریس در مدارس ابتدایی و متوسطه دولتی باید دارای مجوز باشند. شرایط و پیش‌نیازهای معلمان در هر ایالت توسط وزارت آموزش و پرورش آن ایالت تعیین می‌شود. در تمامی ایالت‌ها معلمان برای تدریس در مدارس ابتدایی دولتی باید مدرک کارشناسی داشته باشند و برای تدریس در مدارس متوسطه حداقل مدرک مورد نیاز کارشناسی است. البته در برخی از ایالت‌ها معلمان برای تدریس در مدارس متوسطه باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند. تعداد معلمان تمام‌وقت در سطح ابتدایی و متوسطه حدود 310/000 و در کالج‌ها و دانشگاه‌ها 40/000 نفر است. در نظام آموزشی کانادا والدین تشویق می‌شوند تا در آموزش فرزندان خود مشارکت داشته باشند و مدارس مرتباً درخواست می‌کنند تا والدین داوطلب به عنوان دستیار معلم در خواندن، کارهای هنری و پروژه‌های خاص به دانش‌آموزان کمک کنند.[۱] [۲] [۳][۴]

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. محمود، محمودي، (1387)، كانادا سرزمين مليت‌ها، شيراز، انتشارات قشقايی، چاپ اول،  
  2. Public Schools. (2012). The Canadian public school system. retrieved from http://www.justlanded.com/english/Canada/Canada-Guide/Education/Public-Schools.
  3. Bertrand, L., & Ischinger, B. (2012). Public and private schools: How management and funding relate to their socio-economic profile?
  4. لاریجانی، فاضل(1395). جامعه و فرهنگ کانادا. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی.ص.335-336.