مطالعه و کتابخوانی در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۵۶ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه­ ی کتاب ­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه ­ی کتاب­ ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برا...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه­ ی کتاب ­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه ­ی کتاب­ ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ ی آنلاین صرف می ­کنند.

وضعیت فناوری در چین

بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله­ ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010،  به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می ­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است.

کتاب الکترونیکی

براساس گزارش منتشره در روزنامه­ ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ­ها از این طریق صورت می ­گیرد، عبارتند از:

  • 66/8 درصد روزنامه؛
  • 52/3 درصد کتاب؛
  • 46/9 درصد مجله؛
  • 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
  • 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
  • 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
  • 8/1درصد سی­ دی و دی­ وی­ دی بوده است.[۱]

هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب ­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­ اند[۲].

براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام ­های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه­ ی میکرو بلاگ­ ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می ­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می ­کنند[۳].

افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی ­که در این جامعه­ ی آماری شرکت کرده­ اند گفته اند که ترجیح می­ دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­ گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می ­کنند.[۴][۵]

  1. China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
  2. Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
  3. New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
  4. خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).
  5. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1350-1351