مطالعه و کتابخوانی در چین
براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شینخوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات چین به عمل آمده است، در سال 2011 هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعهی خوبی داشتهاند در حالیکه 7/50 درصد باور داشتند که به اندازهی کافی مطالعه نداشتهاند. آقای کنیچی اوهمای (Kenichi Ohmae)، یک استراتژیست ژاپنی در کتاب خود تحت عنوان«عصر آیکیوی پایین» نوشته است: «در چین ماساژخانه بیشتر از کتاب فروشی است.» براساس تحقیقات وی، چینیها روزانه به طور متوسط 15دقیقه مطالعه میکنند که بسیار پایینتر از ژاپن است. به همین دلیل وی مردم چین را در ردیف جوامع با آی کیوی پایین شمرده است[۱]. کارشناسان امور مطالعاتی معتقدند نبود فضای مناسب، کمبود امکانات لازم، توجه بیش از حد مردم به درآمد مادی و عدم توجه لازم به امر مطالعه، علت اصلی پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم چین است.
نرخ فعلی مطالعهی فراگیر و مطلوب بین سنین18 تا 70سال در چین، به 77/6 درصد میرسد که نشان دهنده ی یک رشد نسبی 0/5 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، مجله، روزنامه و اطلاعات دیجیتالی نیز میگردد. طبق گزارش منتشره در نمایشگاه کتاب شانگهای، هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6جلد کتاب مطالعه میکند که به مراتب از سطح مطالعهی مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین 16 تا24 جلد کتاب می خوانند، پایینتر است. لذا، دولت چین برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامههای تشویقی و تلاشهای گسترده ای انجام میدهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال2006، در بیش از 400 شهر چین فعالیتهایی را آغاز کرده است[۲].
به طور کلی، عادت به کتابخوانی مردم چین نیز مانند سایر کشورهای جهان درحال تغییر است. امروزه مردم این کشور بیشتر از طریق اینترنت، موبایل، لپ تاپ، وب سایت، و ابزارهای الکترونیکی دیگر به مطالعه ی کتاب میپردازند[۳]. چون حداقل هزینه ی دانلود یک کتاب الکترونیکی 3یوان است درحالیکه حداقل قیمت یک کتاب چاپی بیش از30 یوان می باشد. ضمن اینکه بخشهای سانسور شدهی کتابهای چاپی را می توان در نسخهی الکترونیکی به دست آورد.
طبق نظر سنجی صورت گرفته از یک میلیون خواننده ی کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب پکن در سال2011، موضوعات و کتابهای مورد علاقه و مطلوب خوانندگان چینی عبارت بودهاند از: ادبیات؛
- رمانهای نویسندگان داخلی و خارجی؛
- سفرنامهها و شرح زندگی افراد مشهور در زمینهها و رشتههای مختلف؛
- مجموعه مقالات؛
- مسایل تاریخی؛
- جغرافیا؛
- علوم اجتماعی؛
- زبانهای خارجی؛
- مطالب فلسفی.[۴]
براساس همین گزارش، برخی از کتابهای پر فروش سال2011 و نیمه ی نخست سال2012 به شرح زیر بوده است.
آثار نویسندگان داخلی
- «رأس ساعت3: دوران تخت طلایی». اثر گوو جینگ مینگ(Tiny Times 3: The Era of the Golden Throne. By: Guo Jingming)؛
- جلد 1 و 2 از مجموعه ی«تاریخ شمار دزدان مقبره» اثر نانپای سونشو(The Graver Robbers Chronicles. By: Nanpai Sonshu)؛
- «یادداشت رسمی شماره 8مؤسسه ی سرمایه» اثر شیائوچیائو لائوشو(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)؛
- «بوی صابون» اثر فوشی(The Smel of Soap. By: Fu Shi)؛
- «پدر رمان جاسوسی» اثر مای جیا(Father of The Spy Novel. By: Mai Jia)؛
- «محاصره ی قلعه» اثر چیان جونگ شو(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)؛
- «سَبُک روی تخته» اثرهانهان(Light and Above Board. By: Han Han)؛
- «یاداشتهای رسمی هو ویدونگ» اثر شیائوچیائو لائوشو(Hou Weiding Official Diary. By: Xiaoqiang Laushu)؛
- «بررسی اشعار زیبای باستانی» اثر یو دان(Review of the most beautiful avcient Poetry. By: Yu Dan)؛
- و«یک مادر خوب مهمتر از یک معلم خوب است» اثر این جیانلی(A Good Mother is more Important than a good Teacher. By: Yin Jianly).
آثار نویسندگان خارجی
- «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا مارکز از کلمبیا (One Hundred Years of Solitude. By: Gabriel Garcia Markez)؛
- «بازی تاج و تخت» اثر جرج آر.آر. مارتین از آمریکا (A Game of Throne. By: George R.R. Martin)؛
- «خانه ی ابریشم» اثر آنتونی هوروویتز از انگلیس (The House Of Silk. By: Anthony Horowitz)؛
- «پیش از خواب رفتن من» اثر اس. جی. واتسون از انگلیس(Before I go Sleep. By: S.J. Watson)؛
- «تو سیب چشم منی» اثر گیدنز کو از تایوان (You are the Apple of my Eye. By: Giddens Ko)؛
- و «بادبادک باز» اثر خالد حسینی از افغانستان (The Kite Runner. By: Khaled Husaini)[۵][۶].
مطالعه با فناورهای نوین
براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعهی کتابهای الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعهی کتابها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه 45دقیقه وقت برای مطالعه ی آنلاین صرف میکنند. بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010، به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف میکنند به 53/74 دقیقه رسیده است. براساس گزارش منتشره در روزنامه ی گلوبال تایمز، تقسیمبندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینیها از این طریق صورت میگیرد، عبارتند از:
- 66/8 درصد روزنامه؛
- 52/3 درصد کتاب؛
- 46/9 درصد مجله؛
- 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
- 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
- 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
- 8/1درصد سی دی و دی وی دی بوده است[۷].
همچنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از 3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتابهای ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشتهاند[۸].
براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیامهای نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه ی میکرو بلاگها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه میکنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال میکنند[۹].
افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی که در این جامعه ی آماری شرکت کردهاند گفتهاند که ترجیح می دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهندهی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت میکنند[۱۰].
در حال به روز رسانی و ویرایش
نیز نگاه کنید به
صنعت چاپ و نشر در چین؛ آمار مطالعه با فناوریهای نوین در چین؛ میزان کتابخوانی در چین
کتابشناسی
- ↑ " China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24).
- ↑ Average Chinese read 6 Books a Year. www.chinadaily.com.cn
- ↑ “Internet Changing People’s Reading Habits in China”(2009, April 22). People’s Daily Online.
- ↑ Report of reading habit's: Chinese Readers Love Novels.(2011) www.english.cntv.
- ↑ برگرفته از https://www.openbook.com.cn/EN/BestSellers.aspx
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1337-1350
- ↑ China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
- ↑ Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
- ↑ New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
- ↑ خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).
منبع اصلی
سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.
نویسنده مقاله
علی محمد سابقی