مطالعه و کتابخوانی در چین

از دانشنامه ملل

براساس گزارش منتشره از سوی خبرگزاری شین­خوا و براساس نتایج منتشره از یک بررسی که توسط آکادمی مطبوعات و انتشارات چین به عمل آمده است، در سال 2011 هر فرد چینی به­ طور متوسط سالانه 4 کتاب، 100 روزنامه، و 67/6 مجله مطالعه نموده است. تنها 2/1درصد از افراد مورد بررسی در این مطالعه معتقد بودند که میزان مطالعه ­ی خوبی داشته ­اند در حالی­که 7/50 درصد باور داشتند که به اندازه ­ی کافی مطالعه نداشته ­اند. آقای کنیچی اوهمای (Kenichi Ohmae)، یک استراتژیست ژاپنی در کتاب خود تحت عنوان«عصر آی­کیوی پایین» نوشته است:«در چین ماساژخانه بیشتر از کتاب فروشی است.» براساس تحقیقات وی، چینی ­ها روزانه به طور متوسط 15دقیقه مطالعه می کنند که بسیار پایین­تر از ژاپن است. به همین دلیل وی مردم چین را در ردیف جوامع با آی کیوی پایین شمرده است.[۱] کارشناسان امور مطالعاتی معتقدند نبود فضای مناسب، کمبود امکانات لازم، توجه بیش از حد مردم به درآمد مادی و عدم توجه لازم به امر مطالعه، علت اصلی پایین بودن میزان مطالعه در میان مردم چین است.

نرخ فعلی مطالعه ­ی فراگیر و مطلوب بین سنین18 تا 70سال در چین، به 77/6 درصد می ­رسد که نشان دهنده­ ی یک رشد نسبی 0/5 درصدی است. این نرخ شامل مطالعه کنندگان کتاب، مجله، روزنامه و اطلاعات دیجیتالی نیز می ­گردد. طبق گزارش منتشره در نمایشگاه کتاب شانگهای، هر فرد چینی به طور متوسط سالانه 6جلد کتاب مطالعه می ­کند که به مراتب از سطح مطالعه ­ی مردم کشورهای غربی و اروپایی که سالانه بین16 تا24 جلد کتاب می­ خوانند، پایین ­تر است. لذا، دولت چین برای افزایش سطح مطالعه میان شهروندان این کشور برنامه­ های تشویقی و تلاش­ های گسترده­ ای انجام می ­دهد تا عادت به مطالعه در میان مردم، به ویژه دانش آموزان را بالا ببرد. در همین راستا از سال2006، در بیش از 400 شهر چین فعالیت­ هایی را آغاز کرده است.[۲]

به طور کلی، عادت به کتابخوانی مردم چین نیز مانند سایر کشورهای جهان درحال تغییر است. امروزه مردم این کشور بیشتر از طریق اینترنت، موبایل، لپ تاپ، وب سایت، و ابزارهای الکترونیکی دیگر به مطالعه­ ی کتاب می پردازند.[۳] چون حداقل هزینه­ ی دانلود یک کتاب الکترونیکی 3یوان است درحالی­که حداقل قیمت یک کتاب چاپی بیش از30 یوان می­ باشد. ضمن این­که بخش­ های سانسور شده ­ی کتاب­های چاپی را می­ توان در نسخه ­ی الکترونیکی به دست آورد.

طبق نظر سنجی صورت گرفته از یك میلیون خواننده­ ی كتاب در نمایشگاه بین المللی كتاب پكن در سال2011، موضوعات و كتاب­ های مورد علاقه و مطلوب خوانندگان چینی عبارت بوده ­اند از:*ادبیات؛

  • رمان­ های نویسندگان داخلی و خارجی؛
  • سفرنامه ­ها و شرح زندگی افراد مشهور در زمینه ­ها و رشته ­های مختلف؛
  • مجموعه مقالات؛
  • مسایل تاریخی؛
  • جغرافیا؛
  • علوم اجتماعی؛
  • زبان­ های خارجی؛
  • مطالب فلسفی.[۴]

براساس همین گزارش، برخی از كتاب­های پر فروش سال2011 و نیمه­ ی نخست سال2012 به شرح زیر بوده است.

آثار نویسندگان داخلی

  • «رأس ساعت3: دوران تخت طلایی». اثر گوو جینگ مینگ(Tiny Times 3: The Era of the Golden Throne. By: Guo Jingming)؛
  • جلد 1 و2 از مجموعه­ ی«تاریخ شمار دزدان مقبره» اثر نانپای سونشو(The Graver Robbers Chronicles. By: Nanpai Sonshu)؛
  • «یادداشت رسمی شماره 8مؤسسه­ ی­ سرمایه» اثر شیائوچیائو لائوشو(Capital Institute official Notes 8. By: Xiaoqiao Laushu)؛
  • «بوی صابون» اثر فوشی(The Smel of Soap. By: Fu Shi)؛
  • «پدر رمان جاسوسی» اثر مای جیا(Father of The Spy Novel. By: Mai Jia)؛
  • «محاصره­ ی قلعه» اثر چیان جونگ شو(Fortress Besiged. By: Qian ZhongShu)؛
  • «سَبُك روی تخته» اثر هان هان(Light and Above Board. By: Han Han)؛
  • «یاداشت­ های رسمی هو ویدونگ» اثر شیائوچیائو لائوشو(Hou Weiding Official Diary. By: Xiaoqiang Laushu)؛
  • «بررسی اشعار زیبای باستانی» اثر یو دان(Review of the most beautiful avcient Poetry. By: Yu Dan)؛
  • و«یك مادر خوب مهمتر از یك معلم خوب است» اثر این جیانلی(A Good Mother is more Important than a good Teacher. By: Yin Jianly).

آثار نویسندگان خارجی

  • «صد سال تنهایی» اثر گابریل گارسیا ماركز از كلمبیا (One Hundred Years of Solitude. By: Gabriel Garcia Markez)؛
  • «بازی تاج و تخت» اثر جرج آر.آر. مارتین از آمریكا (A Game of Throne. By: George R.R. Martin)؛
  • «خانه­ ی ابریشم» اثر آنتونی هوروویتز از انگلیس (The House Of Silk. By: Anthony Horowitz)؛
  • «پیش از خواب رفتن من» اثر اس. جی. واتسون از انگلیس(Before I go Sleep. By: S.J. Watson)؛
  • «تو سیب چشم منی» اثر گیدنز كو از تایوان (You are the Apple of my Eye. By: Giddens Ko)؛
  • و «بادبادك باز» اثر خالد حسینی از افغانستان (The Kite Runner. By: Khaled Husaini)[۵][۶].

مطالعه با فناورهای نوین

براساس نظر سنجی صورت گرفته در سال2008 میلادی، آمار مطالعه­ ی کتاب ­های الکترونیکی و روزنامه در چین درحال پیشی گرفتن از مطالعه ­ی کتاب­ ها و نشریات چاپی است. طبق این نظر سنجی، افراد بین18 تا70 سال، به طور متوسط روزانه45دقیقه وقت برای مطالعه­ ی آنلاین صرف می ­کنند. بر اساس این بررسی، در مجموع تعداد خوانندگان کتاب، روزنامه و مجله­ ی چاپی در چین کاهش یافته است. و در مقابل در مقایسه با سال2010، به مطالعه کنندگان اینترنتی به نحو قابل توجهی(11/1درصد) افزوده شده و در مجموع به 36/5 درصد رسیده است. متوسط زمانی که کاربران برای مطالعه از طریق اینترنت زمان صرف می ­کنند به 53/74 دقیقه رسیده است. براساس گزارش منتشره در روزنامه­ ی گلوبال تایمز، تقسیم بندی مطالب مورد مطالعه در موبایل که 30درصد مطالعات چینی ­ها از این طریق صورت می ­گیرد، عبارتند از:

  • 66/8 درصد روزنامه؛
  • 52/3 درصد کتاب؛
  • 46/9 درصد مجله؛
  • 23 درصد سایر مطالب خواندنی؛
  • 18/1 درصد مطالب منتشره در اینترنت؛
  • 9/3درصد کتاب الکترونیکی؛
  • 8/1درصد سی­ دی و دی­ وی­ دی بوده است.[۷]

هم­چنین، براساس آمار منتشره در کتاب سال انتشارات دیجیتالی در چین(2010-2011) که از سوی فرهنگستان چاپ و نشر این کشور منتشر شده است، درآمد صنعت چاپ دیجیتالی چین از3/3میلیارد دلار در سال2006 به بیش از 15میلیارد دلار در سال2011 افزایش یافته است. برخی از کتاب ­های ادبیات داستانی مشهور چینی، بیش از900 میلیون بار در اینترنت مشاهده شده و بیش از 2میلیون دلار فروش داشته­ اند[۸].

براساس یک نظر سنجی که در سال 2012 از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی شانگهای صورت گرفته است، 42/9 درصد از این دانش آموزان به خواندن پیام ­های نوشتاری، 40/8 درصد به مطالعه­ ی میکرو بلاگ­ ها، و 32/8درصد کتاب الکترونیکی مطالعه می ­کنند. در این نظر سنجی آمده است که 27/2درصد از پسران و 12/9 درصد از دختران اخبار ورزشی و 51/6 درصد از دختران و 52/9 درصد از پسران مطالب طالع بینی را از طریق اینترنت دنبال می ­کنند[۹].

افزون بر این، 27/6 درصد از کسانی ­که در این جامعه­ ی آماری شرکت کرده­ اند گفته اند که ترجیح می­ دهند از طریق موبایل(اینترنتی) مطالعه کنند، که این آمار نشان دهنده­ ی افزایش 6/4 درصدی نسبت به سال2010 است. این افراد معمولا به طور متوسط روزانه 53/13 دقیقه را به مطالعه از طریق موبایل می­ گذرانند و مبلغ 75/20 یوان معادل 3/3 دلار برای این خدمات پرداخت می ­کنند.[۱۰][۱۱]

در حال به روز رسانی و ویرایش

نیز نگاه کنید به

صنعت چاپ و نشر در چین؛ آمار مطالعه با فناوری های نوین در چین؛ میزان کتابخوانی در چین

کتابشناسی

  1. " China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24).
  2. Average Chinese read 6 Books a Year. www.chinadaily.com.cn
  3. “Internet Changing People’s Reading Habits in China”(2009, April 22). People’s Daily Online.
  4. Report of reading habit's: Chinese Readers Love Novels.(2011) www.english.cntv.
  5. برگرفته از https://www.openbook.com.cn/EN/BestSellers.aspx
  6. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1337-1350
  7. China Should Read More: Experts. Global Times"(2012, April 24)".
  8. Smartphon Chang our habits "(2011). www.chinadaily.com.cn".
  9. New Media Influences China’s Yang Readers (2012, May3).
  10. خبرنامه 1 ارديبهشت رايزني فرهنگي ج.ا.ايران در پكن، (1391).
  11. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی. جلد سوم، ص. 1350-1351