صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست ها

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۱۵ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == '': صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست­ها'' == == ''دهه­های 1950 و 1960:'' == سال‌های میان­۱۹۴۹تا ۱۹۶۶میلادی در جمهوری خلق، دوره­ی ملی کردن و اشتراکی کردن همه چیز در کشور چین بود. حزب حاکم کمونیست، سینما را وسیله­ی خوبی برای تبلیغ ایدئولوژی خودش یافت...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

: صنعت سینما در دوران حاکمیت کمونیست­ها

دهه­های 1950 و 1960:

سال‌های میان­۱۹۴۹تا ۱۹۶۶میلادی در جمهوری خلق، دوره­ی ملی کردن و اشتراکی کردن همه چیز در کشور چین بود. حزب حاکم کمونیست، سینما را وسیله­ی خوبی برای تبلیغ ایدئولوژی خودش یافت و از آن برای ترویج سوسیالیستی استفاده کرد. تا سال ۱۹۶۵میلادی، صدها فیلم به سبک رئالیسم سوسیالیستی ساخته شد که همگی به تجلیل از انقلاب کمونیستی و شکوه زندگی در کشوری سوسیالیستی می‌پرداختند.

از سال1951که نمایش فیلم­های هالیوودی و هنگ­کنگی و فیلم­های تولید شده­ی پیش از سال 1949در چین ممنوع شد، نمایش فیلم­های روسی و اروپای شرقی جای آن­ها را گرفت. در دهه­ی1950 «آکادمی فیلم پکن» و انتشار«مجله­ی فیلم شانگهای» تأسیس شد. در این مقطع زمانی، تولید فیلم­هایی که به زندگی روستاییان، سربازان و کارگران می­پرداخت، مانند فیلم«پل»(1949) و «دختر موسفید»(1950) مورد توجه قرار گرفت. تعداد بینندگان فیلم از 47 میلیون نفر در سال1949 به 415 میلیون در 1959افزایش یافت. در سال ۱۹۵۸، که سیاست«جهش بزرگ به پیش» مطرح شد، صنعت فیلم توانست تولید خود را به دو برابر، یعنی سالانه ۲۲۹ فیلم سینمائی و نقاشی متحرک برساند که غالب این فیلم‌ها در راستای اهداف جهش بزرگ به پیش ساخته شدند.

هم­چنان­که ذکر آن رفت، مائو در سال ۱۹۶۶میلادی، به شکلی غیر منتظره، برای مدت ده سال انقلاب فرهنگی وحشتناکی به­راه انداخت که در جریان آن بسیاری از نهاد­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی متلاشی و عده زیادی کشته شدند. تأثیر منفی این انقلاب بر صنعت فیلم چین بسیار بود، زیرا فیلمسازان نیز همراه با سایر هنرمندان برای«بازآموزی» به روستاها فرستاده شدند. تولید فیلم داستانی بین سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۶۹، تقریباً متوقف، و وقتی در۱۹۷۰، دوباره به راه افتاد، این صنعت به‌ دست غیرحرفه‌ای­ها افتاد که این صنعت را به بیراهه کشاندند. زمانی هم که بین سال‌های۱۹۷۳و ۱۹۷۶میلادی،  کارگردان‌های حرفه‌ای به‌ تدریج از اردوی اجباری«بازآموزی» بازگشتند، به خاطر نابسامانی اوضاع سیاسی، تنها معدودی از آن­ها امکان ساختن فیلم یافتند. در طول 17سال(از تأسیس نظام کمونیستی تا پایان انقلاب فرهنگی)، 603 فیلم داستانی و بیش از هشت هزار حلقه فیلم مستند تولید شد که عمدتا در راستای سیاست­های ترسیم شده توسط دولت بوده و از سوی نهاد تبلیغات کمونیستی حمایت مالی می­شدند. فیلم«غارت در آسمان» از تولیدات این دوره، در جشنواره­ی فیلم لندن برنده جایزه بهترین فیلم شد. سال­های1961تا 1963، بخاطر شکست سیاست«جهش بزرگ به پیش»، موقتا فضای سیاسی نسبتا بازی در کشور شکل گرفت که فیلم «بهار زود­رس»در این مقطع ساخته شد.

در سال۱۹۷۶میلادی، مائو، دبیر کل حزب، و چو ئن­لای، نخست‌وزیر، هر دو درگذشتند و با روی کار آمدن میانه روها، باند مخوف چهار نفره­ی انقلاب فرهنگی به رهبری همسر مائو از قدرت برکنار، و فضای جدیدی در کشور به­وجود آمد. پس از انقلاب فرهنگی فیلم­هایی تولید شد که این دوران سیاه را سخت را نکوهش می­کرد. مانند فیلم«باران شب» به کارگردانی« وو یونگ­گانگ[1]» و «وو ای گونگ[2]» و فیلم«افسانه­ی کوه» به کارگردانی«شیه­جین[3]» که هر دو جایزه­ی اول نخستین جشنواره­ی خروس طلایی در سال 1981را کسب کردند.

سینما گران نسل پنجم

در نیمه­ی دوم دهه­ی1980، کارگردانان جدیدی وارد عرصه­ی سینمای چین شدند که در آکادمی فیلم این کشور تحصیل کرده ولی در دوره­ی انقلاب فرهنگی، از ادامه­ی تحصیل باز مانده و در این مقطع فارغ التحصیل شدند. این افراد شیوه­ی سنتی قصه گویی را در فیلم رها و مدل­ جدیدی را به­کار بیستند. فیلم­های«یک و هشت» و «زمین زرد» از نخستین تولیدات نسل پنجم فیلم سازان محسوب می­شود. فیلم­های این کارگردانان در فستیوال­های جهانی مورد توجه قرار گرفتند. فیلم «زمین زرد» توجه برگزار کنندگان فستیوال هنگ­کنگ را جلب کرد. دهه­ی1980دوره­ی آغاز رشد اقتصادی در چین بود و سینماگران نسل چهارم و پنجم، با نگاه انتقادی به تاریخ و سنت­های چین فیلم می­ساختند. غالب فیلم­های این نسل، در درجه­ی نحست به آسیب‌های فردی حاصل از انقلاب فرهنگی پرداخته‌اند. مثلاً «یانگ یانجین» و «دِنگ ایمین» در فیلم «خنده­ی غم‌آلود»(۱۹۷۹)، «زای‌جین» در فیلم«افسانه­ی کوهستان تیَن‌یون»(۱۹۸۰) و «وو‌یی گُنگ» در فیلم «باران بعدازظهر»(۱۹۸۰)، همگی نسبت به وضعیت اسفبار روشنفکران همدردی نشان داده‌اند و فیلم «در میانسالی»(۱۹۸۲) از «وانگ چیومین» و «سون یو»، و فیلم «رودخانه­ی بدون شناور»(۱۹۸۳) و «زندگی»(۱۹۸۴) از «وو تیمان­مینگ» مصائب مشترک حرفه‌ای­ها و روشنفکران را منعکس کرده اند. در فیلم‌های دیگر دهه­ی۱۹۸۰نیز می‌توان آثاری روزآمد و حتی طبیعت‌گرایانه در باب مسائل اجتماعی مشاهده کرد. دوره­ی نسل پنجم با حادثه­ی«تیان آن­مِن» در سال1989 به پایان رسید.

سینما گران نسل جدید

پس از حادثه­ی میدان تیَن اَن­مِن(1989)، نسل جدیدی از فیلم سازان وارد عرصه­ی این صنعت شدند. آن­ها فیلم­هایی ساختند که در داخل چین نمایش داده نمی­شدند، چون دولت از فیلم­هایی با موضوعات خاص حمایت می­کند. در این مقطع کمبود تماشاچی با توزیع مجانی فیلم رفع می­شد. در این دوره فیلم­سازان تایوان و هنگ­کنگ و چین با یکدیگر همکاری می­کردند و بودجه­ی تهیه­ی فیلم را هم با کمک یکدیگر تأمین می­کردند. این گروه در سال­های اخیر چند فیلم مطرح به سینمای جهان عرضه کرده­اند. از جمله«قهرمان»در سال2002، «قول» در سال2005  و «ضیافت» در سال 2006که فیلم­های تولید شده برای بازار جهانی بوده اند. «ببر خمیده، اژدهای مخفی» توسط«آنگ لی» ز تایوان کارگردانی شد اما هنرمندان آن از چین و هنگ کنگ بودند. «استودیو جهانی[4]» که در استان«جه­جیانگ» واقع شده، برای تولید اینگونه فیلم­ها ساخته شد که هالیوود چین یا «چاینا وود» به­شمار می­رود و شهر ممنوعه در آن بازسازی شده است.


[1] - Wu Yonggang.

[2] - Wu Yigong.

[3] - Xie Jin.

[4] - Hengdian.