هنر اپرای جن گیری در چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۷ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۳۷ توسط Hamidian (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «بندانگشتی|شخصیت های مختلف اپرا چینیاپرای جن­گیری در چین، تاریخ دیرینه­‌ای داشته و با مراسم یادبود ایزد جن­گیر در جامعه­‌ی اولیه­‌ی چین و عصر سلسله­‌ی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
شخصیت های مختلف اپرا چینی

اپرای جن­گیری در چین، تاریخ دیرینه­‌ای داشته و با مراسم یادبود ایزد جن­گیر در جامعه­‌ی اولیه­‌ی چین و عصر سلسله­‌ی شانگ (1600 تا 1026 پیش از میلاد) و مراسم قربانی کردن برای بیرون راندن شیاطین و امراض ارتباط نزدیکی دارد. اپرا و رقص جن­گیری، در پیشرفت و توسعه‌­ی اپراهای محلی چین تأثیر زیادی گذاشته است. در اپرای جن­گیری تمام هنرپیشه­‌ها با استفاده از ماسک‌­های چوبی، نقش شیطان و فرشته را اجرا کرده و به رقص و آواز می­‌پردازند.

شخصیت های مختلف اپرا چینی
شخصیت های مختلف اپرا چینی
شخصیت های مختلف اپرا چینی
شخصیت های مختلف اپرا چینی

در استان گوی­جو، واقع در جنوب غرب چین، هنوز هم بسیاری از بقایای فرهنگی اپرای جن­گیری مشاهده شده و در معرض نمایش گذارده می­‌شود. تنها در شهرستان «دِ­جیانگ» بیش از 60 نوع اپرای جن­گیری وجود دارد که بیش از صد نفر هنرمند روی صحنه آن را اجرا می‌­کنند. موضوع این اپرا، اغلب مذهبی بوده و شکل نخستین خود را حفظ کرده است.[۱]

نیز نگاه کنید به فرهنگ عمومی در چین؛ صنایع دستی و هنرهای مردمی و فولكلور

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد (1392). جامع فرهنگ و ملل چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، جلد--- ص---