برنامه های توسعه ی علوم و فنون چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۲۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۲۲ توسط Shekvati (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «=== مقدمه === دولت چین در دهه­های پایانی قرن بیستم، برای دستیابی به توسعه­ی علمی و فناوری پیشرفته، بیشتر از سیاست کپی برداری از نتایج علمی سایر کشورها تبعیت می­کرد، ولی پس از دستیابی به رشد و توسعه­ی پایدار اقتصادی و کسب موفقیت­هایی در زمینه های...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

مقدمه

دولت چین در دهه­های پایانی قرن بیستم، برای دستیابی به توسعه­ی علمی و فناوری پیشرفته، بیشتر از سیاست کپی برداری از نتایج علمی سایر کشورها تبعیت می­کرد، ولی پس از دستیابی به رشد و توسعه­ی پایدار اقتصادی و کسب موفقیت­هایی در زمینه های علمی-پژوهشی، در آغاز قرن بیست و یکم به سیاست کپی سازی خود خاتمه داده و اعلام نمود، سیاست کپی برداری علمی از دستاورد سایر کشورها دیگر نیازهای فزاینده­ی علمی این کشور را برآورده نمی­سازد. لذا، ضمن تربیت منابع انسانی و اختصاص بودجه­های لازم و هم­چنین تهیه و تدوین راهبرد علمی و فناوری مستقل خود برای هزاره­ی جدید، اجرای پروژه­های متعددی در زمینه­های مختلف را طراحی کرد که برخی از این پروژه­ها به شرح زیر است:

-پروژه­ی تحقیقاتی بنیادی و پایه :

برنامه­ی پژوهش ابتدایی، برای توسعه­ی علمی و فنی، از ماه مارس سال 1997 به مورد اجرا گذاشته شد و لذا برنامه­ی« 973 » نیز گفته می­شود. عرصه­های پژوهش محوری برنامه­ی«973» شامل کشاورزی، انرژی، اطلاع رسانی، محیط زیست، جمعیت و بهداشت، مواد و مصالح و سایر عرصه­های رشد اقتصاد ملی، پیشرفت اجتماعی، و توسعه­ی علمی و فنی می­شود.

دولت چین درچند سال گذشته، چند میلیارد یوان برای اجرای این برنامه اختصاص داده و بیش از 300 پژوهش را به نتیجه رسانده است. عرصه­هایی هم­چون نانومتری، ژنتیکی، زیست شناسی و تنظیم و همتاسازی ژن برنج با موفقیت انجام گرفته است.

-پروژه­ی تحقیقاتی فناوری پیشرفته و جدید :

پروژه­ی تحقیقاتی فناوری پیشرفته وجدید، در ماه مارس سال 1986 توسط چهار دانشمند مشهور چینی مطرح شد و به برنامه­ی«863» نامیده شد. این برنامه با در نظر گرفتن گرایش توسعه­ی فناوری پیشرفته­ در جهان و نیاز و توانایی چین، 15موضوع اصلی در 7 عرصه­ی فناوری بیولوژیکی، فضانوردی، اطلاع رسانی، لیزر، اتوماتیک، انرژی و مواد و مصالح جدید را در اولویت پژوهشی و توسعه­ای قرار داد.

با اجرای برنامه­ی«863»، راهبرد تحقیق و توسعه­ی فناوری پیشرفته را طبق شرایط کشور شکل داده و به پژوهش در این زمینه پرداخته است. پایگاه­های تحقیق و بررسی و توسعه­ی فراورده­های فناوری پیشرفته را ایجاد و نسل جدیدی از محققان و کارشناسان این رشته را تربیت و دست آورد­های بین المللی حاصل کرده است. دستیابی به توانایی محاسبات سوپرکامپیوتری« شین­تان»، «لِنووا» جزو 500 مؤسسه­ی برتر جهان قرار گرفته و مقام پنجم را به خود اختصاص داده است.

-پروژه­ی  علمی و فنی کشاورزی

پروژه­ی علمی و فنی در زمینه­ی کشاورزی در سال 1986 به تصویب رسید. هدف اصلی آن توسعه­ی علوم کشاورزی و انتقال آن به روستاها و کمک به صد­ها میلیون کشاورز روستایی و توسعه­ی مستمر، سریع و سالم کشاورزی و اقتصاد روستایی است.

طی این برنامه، دانشمندان چینی بیش از 300 نوع محصولات جدید کشاورزی را پرورش داده و آن­ها را در بیش از 10میلیون هکتار مزرعه کشت و روش آبیاری جدیدی را مورد استفاده قرار دادند که بیش از 30 درصد در منابع آب صرفه جویی شده است.

پروژه­ی  تعمیم دستاوردهای فناوری پیشرفته و جدید

این پروژه به« برنامه­ی مشعل» معروف است. هدف از این برنامه، گسترش برتری­های منابع انسانی موجود و بالقوه براساس قانونمندی بازار، کمک به تبدیل نتایج فناوری پیشرفته و جدید به کالا، صنعتی کردن کالا و در نهایت جهانی ساختن آن­ها است. اجرای این برنامه از سال 1988 آغاز و عرصه­های توسعه محوری آن عبارت است از: الکترون و اطلاع رسانی، فنون بیولوژیک، مواد و مصالح جدید، انتگرال نور، مکانیک و برق، انرژی­های پاک، کارایی بالا و صرفه جویی در انرژی و حفاظت از محیط زیست است.

در حال­حاضر، 53 ناحیه­ی توسعه­ی فناوری پیشرفته و جدید درسطح ملی ایجاد شده که شاخص عمده­ی رشد سالانه­ی اقتصادی این نواحی به طور میانگین40درصد بوده است.

درآمد تجاری این نواحی هزاران میلیارد یوان بوده که درآمد پارک علوم و فنون«جون گوان­چون» در پکن و ناحیه­ی فناوری پیشرفته­ی شانگهای از 200 میلیارد یوان گذشته است.

برنامه­ی  فضایی چین

برنامه­ی فضایی چین برای اعزام انسان به فضا از سال 1992 آغاز شد. این یک برنامه­ی سه مرحله­ای است: اعزام فضانورد به فضا، حل مسئله­ی اتصال دو فضاپیما در فضا و ایجاد آزمایشگاه درکوتاه مدت، و ایجاد ایستگاه فضایی در درازمدت جهت حل مسائل پژوهش علوم فضایی و فنون کاربردی.

در پایان سال 1999، چین فضاپیمای« شن جو-1» نخستین سفینه­ی آزمایشی را با موفقیت پرتاب و به زمین بازگرداند. سه سال بعد، در 15اکتبر سال2003، نخستین فضاپیمای سرنشین­دار«شن جو- 5» را با یک فضانورد، به فضا پرتاب کرد و به سومین کشور پس از روسیه و آمریکا درخصوص پرتاب مستقل فضاپیمای سرنشین دار به فضا تبدیل شد. و در سال 2005، فضاپیمای« شن جو - 6 » را پرتاب کرد که گنجایش چند فضانورد را داشت.

پروژه­ی اکتشاف کره­ی ماه

برنامه­ی چین برای اکتشاف کره­ی ماه در سه مرحله طراحی شده است. در مرحله­ی نخست، ماهواره­ی اکتشافی برای گردش علمی و اکتشافی در دورکره­ی ماه پرتاب شد. درمرحله­ی دوم، کاوشگری پرتاب شده سطح کره­ی ماه را مورد اکتشاف و بررسی قرار می­دهد. درمرحله­ی سوم، کاوشگر پس از انجام بررسی و اکتشاف سطح کره­ی ماه و نمونه برداری، به زمین باز خواهد گشت. مرحله­ی اول در حال اجرا ست.

مرحله­ی نخست این طرح در ژانویه­ی سال 2004 به اجرا گذاشته شده و در پایان سال2006 «چیان ئه» نخستین ماهواره­ی اکتشافی سطح ماه پرتاب شد. اولویت این اکتشاف تجزیه و تحلیل تصاویر سه بعدی سطح کره­ی ماه، تشخیص ضخامت آن، تجزیه و تحلیل عوامل مفید موجود در کره­ی ماه و اکتشاف محیط فضایی بین کره­ی زمین و کره­ی ماه بود.

علی­رغم این­که چین در توسعه­ی امور فضانوردی بیش از40 سال تجربه داشته و توانایی پژوهش و ساخت مستقل راکت حامل ماهواره را دارد و سفینه­ی فضایی سرنشین دار را نیز پرتاب کرده است، ولی دانشمندان چینی عقیده دارند که برای انجام عملیات اکتشافی در کره­ی ماه هنوز با مشکلات فنی بسیاری مواجه هستند.

مؤسسات علمی و پژوهشی چین

مؤسسات علمی و پژوهشی چین به دو دسته، مؤسسات مستقل و یا وابسته به مراکز آموزش عالی و یا دیگر مؤسسات تقسیم می­شود. مؤسسات مستقل علمی و پژوهشی اغلب با بودجه­ی دولتی اداره می­شوند. در کشور چین تقریبا بیش از دو هزار مؤسسه­ی مستقل علمی و پژوهشی وجود دارد که از این میان حدود 500 مؤسسه دولتی هستند. مؤسسات وابسته به مراکز آموزش عالی و سایر مؤسسات بسیار زیاد است.

این مؤسسات به صورت کلی به سه دسته مؤسسات پایه، کاربردی و رفاه اجتماعی تقسیم می­شوند. مؤسسات پژوهشی پایه، عمدتا فرهنگستان علوم چین و انستیتوهای وابسته به دانشگاه­ها را در بر می­گیرد. مؤسسات پژوهشی کاربردی، وابسته به ادارات صنعتی هستند و مؤسسات تحقیقاتی رفاه اجتماعی مؤسساتی هستند که بیشتر در عرصه­های کشاورزی و هواشناسی به پژوهش پایه­ای پرداخته و کارایی اجتماعی دارند.

فرهنگستان علوم چین، مشهورترین و بزرگ­ترین مؤسسه­ی علمی و پژوهشی چین است که در سال1949 تأسیس شد و مقر آن در شهر پکن است. عرصه­های پژوهشی فرهنگستان علوم چین شامل علوم طبیعی و فناوری جدید است و پنج بخش ریاضی-فیزیک، شیمی، بیولوژی، جغرافی و علوم فنی است و 11 فرهنگستان فرعی با 84 پژوهشگاه با حدود 20 هزار محقق دارد که در مناطق مختلف چین به فعالیت پژوهشی می­پردازند. در فرهنگستان علوم چین شمار زیادی از محققان برجسته­ی چین و جهان حضور دارند.

از نظر انتشار مقالات علمی در مجلات بین المللی، دانشمندان و محققان کشور چین در سال 2003 با انتشار بیش از 93352مقاله در مجلات علمی معتبر، پس از کشورهای آمریکا، ژاپن، انگلیس و آلمان در جایگاه پنجم جهان قرار داشتند (روزنامه مردم. ، 2004) در حالی­که در سال 2011این کشور با پشت سرگذاشتن رقبای خود و پس از آمریکا در ردیف دوم جهان قرار گرفت و در سال 2012این کشور با پشت سر گذاشتن آمریکا جایگاه نخست جهان را به خود اختصاص داد. طبق گزارش منتشره در روزنامه­ی گلوبال تایمز پکن، در 5ماه نخست سال2012، جمهوری خلق چین با تولید66301مقاله­ی علمی در جایگاه نخست تولید علم جهان نشسته و74/15درصد از تولیدات علمی جهان را به خود اختصاص داده است. آمریکا با تولید57/11درصد در جایگاه دوم، انگلیس با90/9درصد و آلمان32/9درصد در جایگاه سوم و چهارم جهان قرار دارند. (روزنامه گلوبال تایمز، 2012) طبق آمار در سال 2004 بیش از 260هزار پژوهشگر در سرتاسر چین در زمینه­ی فلسفه و علوم اجتماعی تحقیق می­کنند که 83هزار نفر از آنان دارای مدارج علمی بالایی هستند. محققان این رشته طی ده سال(1994 تا 2004) بیش از یک میلیون مقاله­ی تحقیقی در این زمینه تألیف و منتشر ساخته­اند که تنها محققان آکادمی علوم اجتماعی چین در همین مدت بیش از 7700عنوان کتاب و 80هزار مقاله و 13هزار گزارش علمی منتشر نموده­اند. (روزنامه­ی گوانمینگ، 2004)

میزان بودجه­ی تحقیقاتی در چین

در سال 1995میلادی، نسبت هزینه­های پژوهشی و تحقیقاتی چین به تولید ناخالص این کشور تنها6/0 درصد بود در حالی که این میزان در سال2004 به2/1درصد رسید. هم­چنین، تعداد محققان و پژوهشگران عرصه­های مختلف در این مدت با 77درصد افزایش به926هزار نفر بالغ شد که نسبت به3/1میلیون نفر پژوهشگر در آمریکا در جایگاه دوم جهان قرار دارد. طبق آمار، بودجه­ی تحقیقاتی کشور چین، سالانه با بیش از20درصد افزایش در سال 2006بالغ بر136میلیارد دلار رسید که پس از آمریکا(با 330میلیارد دلار) در جایگاه دوم جهان جای گرفته و ژاپن(با130میلیارد دلار) در مقام سوم است.

هم­چنین، براساس پیش بینی آکادمی ملی علوم بریتانیا، با بازگشت فارغ التحصیلان چینی از خارج از کشور، چین از نظر تولید تحقیقات علمی به­تواند در سال ۲۰۱۳،  یعنی به مراتب زودتر از آنچه قبلا تصور می­شد، از آمریکا پیشی بگیرد. به نظر می­رسد کشوری که روزی قطب نما، باروت، کاغذ و چاپ را اختراع و به جهان عرضه داشته است، بار دیگر و به زودی از نظر علمی، در صدر جهان قرار گیرد. داده­های این تحقیق نشان می­دهد که در سال۱۹۹۶، سال آغاز این تحقیق، آمریکا (513 ،292) مقاله علمی منتشر کرده، که بیش از ده برابر مقالات علمی چین در حدود (474 ،25) بوده است. این در حالی است­که در سال ۲۰۰۸، تعداد مقالات علمی منتشره در آمریکا با کمی افزایش به بیش از ۳۱۶هزار مورد رسیده است ولی تحقیقات علمی منتشر شده در چین بیش از هفت برابر شده است. در پیش بینی­های قبلی تصور می­شد که چین احتمالا بعد از سال۲۰۲۰میلادی از آمریکا جلو بیافتد، اما تحقیقات  جدید نشان می­دهد که این کشور پس از پیشی گرفتن از بریتانیا، اکنون دومین کشور بزرگ تولید کننده­ی تحقیقات علمی در جهان است، و تا دو سال دیگر از آمریکا هم پیشی خواهد گرفت.

پروفسور کریس لوولین اسمیت، مسئول ارشد این تحقیقات می­گوید:«با توجه به میزان سرمایه گذاری چین در زمینه­ی تحقیق و توسعه، از شنیدن این پیش بینی تعجب نکردم.» چون دولت چین از سال ۱۹۹۹ به بعد، میزان سرمایه گذاری در زمینه­ی تحقیقات را سالانه بیست درصد افزایش داده و این رقم اکنون به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار می­رسد.


این میزان سرمایه گذاری و افزایش سالانه 20درصدی آن در زمینه­های پژوهشی در چین، موجب شده که مجله­ی آمریکایی«تحقیق و توسعه» به مؤسسات پژوهشی آمریکا هشدار دهد که به زودی از مؤسسات پژوهشی چین در این زمینه عقب­تر خواهند ماند. باتوجه به رشد اقتصادی چین و سرمایه گذاری شرکت­های چند ملیتی در این کشور، بسیاری از شرکت­های بین المللی و چند ملیتی مراکز تحقیقاتی خود را به خاطر وجود نیروهای برجسته­ی علمی در چین، به این کشور منتقل کرده­اند. برخی از کارشناسان معتقدند جهان پس از پشت سر گذاشتن مسابقات تسلیحاتی وارد مسابقه­ی نیروی کار ارزان شد و اینک وارد رقابت تحقیق و توسعه(مغز و سر) در زمینه­ی توسعه­ی فناوری شده است.

براساس گزارش­های منتشره، بودجه­ی تحقیقاتی در جهان بالغ بر یک تریلیون دلار است که کشور چین4/13 درصد آن را به خود اختصاص داده است و طی چند سال آینده این میزان به بیش از 16درصد خواهد رسید. این درحالی است که آمریکا 7/32درصد بودجه­ی تحقیقات در جهان را به خود اختصاص داده است.

(Bloomberg،2006)


آمار پایه­ای سرمایه گذاری در زمینه­ی تحقیق و توسعه(R and D)

توسط شرکت­های صنعتی بزرگ و کوچک(2009)

نوع شرکت براساس تعداد محققان تمام وقت(نفر-سال) هزینه های پژوهشی (ده هزار یوان) پروژه های تحقیقاتی تأمین اعتبار شده
جمع کل 1306179 32115692 133994
سرمایه گذاری توسط شرکتهای داخلی 952103 23449930 103427
شرکتهای دولتی 141029 3222891 16537
شرکتهای با مالکیت اشتراکی 9748 436754 1821
سرمایه گذاری توسط شرکتهای تعاونی 4508 96938 739
شرکتهای با مالکیت مشترک 1901 73116 127
شرکتهای با مالکیت مشترک دولتی 1636 66431 99
شرکتهای با مسئولیت محدود 418484 10793313 45245
شرکتهای با سرمایه گذاری انحصاری 116775 3111622 11852
شرکتهای خصوصی 134941 3218079 14843
سایر شرکتها 2778 98446 444
انواع شرکتهای سرمایه گذار هنگ کنگ، ماکائو و تایوان 136209 3123358 12850
انواع شرکتهای سرمایه گذار خارجی 217866 5542403 17717

منبع:China statistical Year Book- 2010, China statistic Press.

همکاری­های  بین المللی چین در زمینه­های پژوهشی

گفته می­شود که علم مرز و انتها ندارد، کشور چین نیز ضمن توسعه­ی رشته­های علمی و فنی با اتکا به منابع انسانی خود، به استفاده از منابع بین المللی نیز اهمیت می­دهد. بدین منظور، به مبادلات وهمکاری­های علمی و فنی بین المللی پرداخته و در فعالیت­های بین المللی مشارکت و شمار زیادی پژوهشگر را برای تحصیل و شرکت در کارهای تحقیقاتی به خارج از کشور اعزام می­کند. این کشور ضمن ارایه­ی دستاوردهای علمی و پژوهشی خود به همتایان خارجی، از شرکت مؤسسات علمی و پژوهشی و پژوهشگران و تکنیسین­های خارجی نیز و این­گونه مبادلات علمی بین کشورها را تشویق می­کند.

دانشمندان چینی دربرنامه­ی مشهور تعیین گروه« ژنوم بشر» مشارکت کرده و به توفیقاتی نیز نایل شده­اند. چین در سال 2003، چین برای هم­کاری در برنامه­ی فضایی«گالیله» با اتحادیه­ی اروپا به توافق رسید و در جریان ساخت و پرتاب ماهواره، توسعه­ی فراورده­ها و تنظیم استاندارد­های این برنامه شرکت خواهد کرد. هم­چنین در برنامه­ی بین المللی راکتور هسته­ای و پروژه­ی بین المللی تعیین گروه پروتئین کبدی بشر مشارکت دارد.

این کشور هم­چنین، با همکاری برخی از کشورها، تعدادی مؤسسه­ی علمی و پژوهشی مانند پژوهشگاه نرم افزار مخابراتی چین و آلمان، مرکز هوشمند راه­وترابری چین و اسپانیا و چین و انگلستان، پارک نوآوری علمی مالیرن با همکاری چین و آمریکا، پارک نوآوری علمی چین و انگلستان را ایجاد کرده است.

(سایت بخش فارسی رادیو بین المللی چین. (www.cir.cn.

مراکز علمی و پژوهشی چین برای دستیابی به پیشرفت­های علمی و توسعه­ی فناوری و تکنولوژیک خود، افزون بر بهره برداری از منابع انسانی چینی که از دانشگاه­ها و مراکز علمی-پژوهشی داخل و یا خارج از کشور فارغ التحصیل می­شوند، از محققان و کارشناسان خارجی نیز بهره برداری می نمایند. طبق گفته­ی آقای جی یون­شی، رییس اداره­ی کارشناسان خارجی چین، این کشور در طول برنامه­ی پنج ساله­ی گذشته­ی خود 2میلیون و 300هزار کارشناس خارجی را در زمینه­های کشاورزی، صنایع راهبردی، صنعت خدمات، حفاظت از محیط زیست و کاهش مصرف انرژی جذب کرده و این روند هم­چنان ادامه دارد. (بولتن خبری سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن 1389)