توسعه قدرت نرم چین در خاورمیانه

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۷ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۵۴ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)

تحلیلگران رسانه ­ای معتقدند، به دنبال توسعه ­ی شتابان اقتصادی چین در سه دهه­ ی اخیر و نفوذ روز افزون در بازار و اقتصاد جهانی، اینک برای تضمین پایداری این روند، درصدد توسعه ­ی قدرت نرم خود از طریق حضور پررنگ ­تر فرهنگی و رسانه ­ای در منطقه­ ی خاورمیانه است. منطقه ­ای که تأمین کننده­ ی اصلی انرژی چین به شمار می ­آید.

امضای قراردادهای متعدد فرهنگی و مبادله­ ی سالانه ده ­ها هیأت فرهنگی و هنری، اعطای بورس های تحصیلی و پذیرش هزاران دانشجو در رشته­ های مختلف و تأسیس مؤسسات مختلف کنفوسیوس در کشورهای عربی و اسلامی، تنها بخشی از تلاش­ های چین برای حضور جدی­تر از طریق فرهنگی و قدرت نرم در این منطقه­ ی استراتژیک از جهان است. از دیگر مکانیسم ­های اتخاذ شده برای توسعه­ ی همکاری­ های فرهنگی بین چین و خاورمیانه، برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ چین و کشورهای عربی تحت عنوان«گسترش روابط و همکاری­ های فرهنگی بین چین و کشورهای عربی» است که تقریبا هر دوسال یک­بار در یکی از کشورها برگزار می­ شود. در این نشست­ ها شرکت کنندگان پیرامون گسترش همکاری­ های فرهنگی، آموزشی، علمی و فنی و رسانه­ ای با هم به بحث و تبادل نظر می ­پردازند[۱].

اکنون چین با راه اندازی کانال تلویزیونی عرب زبان، گام بلند دیگری برای توسعه­ ی روابط خود با کشورهای عربی که دارای منابع بسیار ارزشمند، به ویژه نفت و گاز، هستند را برداشته است. صاحب نظران فرهنگی و فعالان رسانه ­ای معتقدند چین با این اقدام درصدد معرفی خود به کشورهای عربی است. آنان می­ گویند:

«چین با این اقدام می ­تواند خود را بهتر به دنیا و به­ ویژه به جهان عرب معرفی کرده و مردم چین نیز شناخت درست ­تری از تحولات منطقه ­ی مهم خاورمیانه به­ دست آورند.»

به عبارت دیگر یکی دیگر از اهداف راه اندازی این شبکه­ ی ماهواره ­ای مقابله با تصویر نادرست و غیرمنصفانه­ ای است­ که رسانه ­های غربی علیه چین ارایه می ­کنند[۲].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد دوم،
  2. سابقی, علی محمد. 3/5/ 1388 ،توسعه ­ی قدرت نرم چین در منطقه ­ی خاورمیانه. منتشر نشده.