توسعه قدرت نرم چین در خاورمیانه
تحلیلگران رسانه ای معتقدند، به دنبال توسعهی شتابان اقتصادی چین در سه دههی اخیر و نفوذ روز افزون در بازار و اقتصاد جهانی، اینک برای تضمین پایداری این روند، درصدد توسعهی قدرت نرم خود از طریق حضور پررنگ تر فرهنگی و رسانه ای در منطقهی خاورمیانه است. منطقه ای که تأمین کنندهی اصلی انرژی چین به شمار می آید.
امضای قراردادهای متعدد فرهنگی و مبادلهی سالانه ده ها هیأت فرهنگی و هنری، اعطای بورس های تحصیلی و پذیرش هزاران دانشجو در رشته های مختلف و تأسیس مؤسسات مختلف کنفوسیوس در کشورهای عربی و اسلامی، تنها بخشی از تلاش های چین برای حضور جدیتر از طریق فرهنگی و قدرت نرم در این منطقهی استراتژیک از جهان است. از دیگر مکانیسم های اتخاذ شده برای توسعهی همکاری های فرهنگی بین چین و خاورمیانه، برگزاری اجلاس وزیران فرهنگ چین و کشورهای عربی تحت عنوان«گسترش روابط و همکاری های فرهنگی بین چین و کشورهای عربی» است که تقریبا هر دوسال یکبار در یکی از کشورها برگزار می شود. در این نشست ها شرکت کنندگان پیرامون گسترش همکاری های فرهنگی، آموزشی، علمی و فنی و رسانه ای با هم به بحث و تبادل نظر می پردازند[۱].
اکنون چین با راه اندازی کانال تلویزیونی عرب زبان، گام بلند دیگری برای توسعهی روابط خود با کشورهای عربی که دارای منابع بسیار ارزشمند، به ویژه نفت و گاز، هستند را برداشته است. صاحب نظران فرهنگی و فعالان رسانه ای معتقدند چین با این اقدام درصدد معرفی خود به کشورهای عربی است. آنان می گویند:
«چین با این اقدام می تواند خود را بهتر به دنیا و به ویژه به جهان عرب معرفی کرده و مردم چین نیز شناخت درست تری از تحولات منطقهی مهم خاورمیانه به دست آورند.»
به عبارت دیگر یکی دیگر از اهداف راه اندازی این شبکهی ماهواره ای مقابله با تصویر نادرست و غیرمنصفانه ای است که رسانه های غربی علیه چین ارایه می کنند[۲].
نیز نگاه کنید به
قدرت نرم اژدهای زرد؛ توسعه قدرت نرم چین در منطقه جنوب شرق آسیا
کتابشناسی
- ↑ سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی،جلد2،ص.555-556.
- ↑ سابقی, علی محمد. 3/5/ 1388 ،توسعهی قدرت نرم چین در منطقهی خاورمیانه. منتشر نشده.