کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار
کاربران اینترنت در چین از نگاه آمار
براساس آمار منتشره از سوی ادارهی آمار چین، تا ماه دسامبر سال2011میلادی، تعداد کاربران اینترنتی در این کشور به بیش از513میلیون نفر رسید که نسبت به سال2010، 56میلیون افزایش یافته است. از این تعداد136میلیون کاربر روستایی هستند که نشان دهندهی گسترش فوقالعاده و فراگیری این رسانه است. پیش بینی شده است که تعداد کاربران اینترنتی در چین تا سال2015 از مرز718میلیون نفر گذشته و شامل بیش از7/52درصد جمعیت این کشور خواهد شد. (China Daily ,2010) طبق این آمار، کاربران چینی به طور متوسط، هر هفته7/18ساعت به صورت آنلاین از اینترنت استفاده میکنند که 71درصد از این ارتباطات برای کسب خبر از سایتهای مختلف خبری صورت میگیرد. براساس گزارش منتشره از سوی وزارت صنعت و فنآوری اطلاع رسانی چین، تا پایان سال2009، تعداد وب سایتهای چینی به23/3میلیون مورد رسیده و سالانه3/12درصد بر این تعداد افزوده میشود (China Daily, 2010) و 49درصد از کاربران به وبلاگهای موجود مراجعه کرده و تنها حدود6درصد از این وبسایتها از پایگاههای اینترنتی خارجی استفاده میکنند.
(www.thomascrampton.com ,2012)
طبق این گزارش، در سال2011، کاربران چینی مجموعا بیش از 500میلیارد ساعت از اینترنت استفاده کرده که 90درصد این ارتباطات از داخل منازل شخصی بوده است. در همین سال، با توجه به افزایش فوق العادهی کاربران اینترنتی و گسترش پایگاههای خرید اینترنتی، تعداد افرادی که خریدهای خود را از طریق اینترنت انجام دادهاند، به بیش از194میلیون نفر رسیده است و300میلیون نفر از کابران برای ارتباط با اینترنت از موبایل استفاده میکنند. (www.chinaperspective.com,2012)
کاربران اینترنتی از نظر پایهی تحصیلات شامل2/44درصد پایینتر از مقطع راهنمایی، 3/33درصد در مقطع متوسطه، 5/10درصد لیسانس، و 9/11درصد فوق لیسانس و بالاتر میشود. این کاربران از نظر سنی شامل 4/28درصد زیر 20سال، 8/29درصد بین 20 تا29 سال، 7/25درصد بین 30تا 39سال، 4/11درصد بین 40تا 49 سال، و 8/4درصد را افراد بالای 50سال تشکیل می دهد. از نظر جنسیت نیز 1/44درصد را زنان و 9/55درصد را مردان تشکیل میدهند.
(Pretty Graph’s on China’s Internet user Demographics,2012)
نرخ ضریب نفوذ پهنای باند در چین در سال2007 به 7/11درصد رسید در حالیکه این نرخ در کشورهای توسعه یافته برابر با 7/25 درصد است. (رويدادنامه فرهنگي چين خرداد،91)
درحال حاضر، 81/363میلیون نفر از کاربران چینی از باند پهن اینترنتی استفاده میکنند.
تا پایان سال2011، جمعیت کاربران تجارت الکترونیک چین به200میلیون نفر و حجم فروش الکترونیکی نیز در این مدت به750 میلیارد یوان رسید. پیش بینی میشود چین تا سال2013 به جای آمریکا، به بزرگترین بازار خرده فروشی اینترنتی جهان تبدیل شود. (همان)
ميكروبلاگ وِيبو[1]، كه نسخهی چيني توييتر است، هم اكنون در سومين سال فعايت خود350 ميليون كاربر دارد. كاربران با ارسال عكس و فيلم و اظهار نظر و پيام در مورد مسايل مبتلا به جامعهی خود در سايت فعال هستند. دولت چين از طريق ويبو مرزهاي جديد انتقاد پذيري، سانسور و خود سانسوري را ميآزمايد و از اين طريق از افكار عمومي اطلاع مییابد. آمار نشان ميدهد كه شركتهاي اينترنتي»سينا[2]»، «سو خو[3]» و «نت ايز[4]» محبوب ترين شرکتهای ارايه كنندهی خدمات اينترنتي در چين هستند كه در اين ميان شركت سينا با 8/94میلیون مشترک، در صدر ايستاده است. (چاينا ديلي ، 2003)
[1] - Weibo.
[2] - Sina.
[3] - Soho.
[4] - Net eas.