نقش متقابل هنر بودایی و چینی در توسعه هنرهای چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۸ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۴۸ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
مجسمه بودا

زمینه ­های هنری بودایی، هم­چون پیکر تراشی و نقاشی تصاویر بودا، و ایجاد بتکده­ ها نیز از هند به چین معرفی  شده است. در دوران وِی، جین و سلسله­ های جنوبی و شمالی، اگرچه مهارت طراحی مجسمه­ ها تحت تأثیر گاندهارا و اوپاگوپتای هندی بود، ولی درعین حال، مجسمه­ های مدل چینی ویژگی خاص خود را داشتند، مثل مجسمه های اولیه­ ی موجود در غارمعبدهای لونگ­مِن(Longmen) که با سبک و مشخصه­ ی عالمانه و پرشکوهش از مجسمه های متأثر از سبک هندی متمایز هستند.

طی دوران سلسله­ های سووی و تانگ، هنر بودایی چینی، روند چینی­ سازی خود را نیز پشت سر گذاشت. تعداد بی شماری از مجسمه­ های بودا با تلاش عالمان هنرمند بلند مرتبه­ ی چینی ساخته شدند. نمونه­ ی آن­ها روکانا­های بودا در معبد فِنگ شیان در لونگمِن است. این پیکره ­های عظیم بودا، لباس کاسایا­های چینی را پوشیده با گردنی گِرد، با وقار و با قلبی مهربان به نظر می­رسند، و دارای سیمایی زیبا و چاق و چشمانی به وضوح مهربان و با فراست هستند. این مشخصات دقیقاً منبعث از ایده­ های محسنات کنفوسیوسی است که در پی جمع کردن میان پرهیز کاری و زیبایی درونی و بیرونی با هم است را به نمایش می­ گذارند.

چگونگی مبادلات بین فرهنگ آیین بودایی چینی و خارجی نشان می ­دهد که برای رواج یافتن یک فرهنگ خارجی در سرزمین چین، فرهنگ خارجی باید با ویژگی­ های فرهنگ سنتی چین کنار بیاید. در عین حال، برای فرهنگ سنتی چین مواجهه و هضم و هم­سان سازی فرهنگ خارجی در خود، سخت و ترسناک نیست[۱].

نیز نگاه کنید به

کتابشناسی

  1. سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی.