پرش به محتوا

نقش متقابل هنر بودایی و چینی در توسعه هنرهای چینی

از دانشنامه ملل
مجسمه بودا، قابل بازیابی از: https://www.dreamstime.com/stock-image-big-golden-buddha-souht-thailand-image22108771

زمینه‌های هنری بودایی، هم­چون پیکر تراشی و نقاشی تصاویر بودا، و ایجاد بتکده­‌ها نیز از هند به چین معرفی  شده است. در دوران وِی، جین و سلسله­‌های جنوبی و شمالی، اگرچه مهارت طراحی مجسمه­‌ها تحت تأثیر گاندهارا و اوپاگوپتای هندی بود، ولی درعین حال، مجسمه­‌های مدل چینی ویژگی خاص خود را داشتند، مثل مجسمه‌های اولیه­‌ی موجود در غارمعبدهای لونگ­مِن(Longmen) که با سبک و مشخصه­‌ی عالمانه و پرشکوهش از مجسمه‌های متأثر از سبک هندی متمایز هستند.

طی دوران سلسله­‌های سووی و تانگ، هنر بودایی چینی، روند چینی­ سازی خود را نیز پشت سر گذاشت. تعداد بی شماری از مجسمه­‌های بودا با تلاش عالمان هنرمند بلند مرتبه­‌ی چینی ساخته شدند. نمونه‌ی آن­ها روکانا­های بودا در معبد فِنگ شیان در لونگمِن است. این پیکره‌های عظیم بودا، لباس کاسایا­های چینی را پوشیده با گردنی گِرد، با وقار و با قلبی مهربان به نظر می‌­رسند، و دارای سیمایی زیبا و چاق و چشمانی به وضوح مهربان و با فراست هستند. این مشخصات دقیقاً منبعث از ایده­‌های محسنات کنفوسیوسی است که در پی جمع کردن میان پرهیز کاری و زیبایی درونی و بیرونی با هم است را به نمایش می­‌گذارند.

چگونگی مبادلات بین فرهنگ آیین بودایی چینی و خارجی نشان می‌دهد که برای رواج یافتن یک فرهنگ خارجی در سرزمین چین، فرهنگ خارجی باید با ویژگی­‌های فرهنگ سنتی چین کنار بیاید. در عین حال، برای فرهنگ سنتی چین مواجهه و هضم و هم­سان سازی فرهنگ خارجی در خود، سخت و ترسناک نیست.

نیز نگاه کنید به

فرهنگ چینی؛ آیین بودا

منبع اصلی

سابقی، علی محمد(1392). جامعه و فرهنگ چین. تهران: موسسه فرهنگی هنری و انتشاراتی بین الملی الهدی.

نویسنده مقاله

علی محمد سابقی