گسترش شبکه ی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب در چین
گسترش شبکهی توزیع اینترنتی و آنلاین کتاب
باتوجه به نواقص موجود در سیستم شبکهی توزیع کتاب و گسترش فناوری اطلاعات در کشور چین، زمینه برای گسترش هرچه سریعتر تجارت آنلاین کتاب در این کشور فراهم شده است. لذا، این نوع از تجارت کتاب هر روز از جایگاه بهتری برخوردار شده و رقابت سختی میان ناشران و فروشندگان سنتی کتاب با ناشران و فروشندگان آنلاین کتاب به وجود آمده و بسیاری از ناشران عمده اقدام به تولید ابزار مورد نیاز برای تولید، توزیع، فروش و مطالعهی کتابهای دیجیتالی خاص خود نمودهاند. حتی برخی از فروشگاههای بزرگ آنلاین فروش لوازم خانگی، لباس و لوازم برقی نیز برای جذب مشتری بیشتر، بخشی از فروشگاههای خود را به عرضهی کتاب و محصولات چاپی اختصاص داده اند.
همچنین، پایگاههای اینترنتی مهمی همچون تِنسِنت[1]، سینا، علی بابا، و بَیدو[2] نیز وارد بازار عرضه و نشر الکترونیکی شده و به نظر میرسد نرم افزارهای دریافت کتاب الگترونیگی از طریق گوشی موبایل، در حال تسخیر بازار فروش آنلاین کتاب است. براساس نظر سنجی صورت گرفته توسط فرهنگستان چاپ و نشر چین، تعداد افرادیکه در سال2011از طریق اینترنت و موبایل و سایر وسایل الکترونیکی به مطالعهی کتاب میپردازند، به 6/36درصد(121میلیون نفر) رسیده و متوسط هزینهی دانلود کتاب دیجیتالی حدود نیم دلار بوده است.
(سایت رسمی نمایشگاه بین المللی کتاب پکن.(www.bibf.net.cn.
[1] - Ten Cent.
[2] - Baidu.