بازار کتاب و سرانه ی هزینه های فرهنگی در چین
بازار کتاب و سرانهی هزینههای فرهنگی در چین
بر اساس دادههاي ادارهی آمار دولت چين، ساکنان پکن در سال 2004بالغ بر13میلیارد یوان کتاب خریداری کردهاند که با توجه به5/13میلیون جمعیت این شهر، به صورت میانگین هر شهروند پکنی958یوان کتاب خریداری کرده است. (Xinhua News Agency, 2005) اگرچه هنوز هزینههای خورد و خوراک مردم در جایگاه نخست سبد کالاهای مصرفی مردم قرار دارد، ولی این هزینههای فرهنگی، آموزشی و خدمات تفریحی است که جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش منتشره در مطبوعات چین، هزینههای سرانهی فرهنگی شهر نشینها از متوسط375یوان در سال1996 به 902یوان در سال2002افزایش یافته که تقریبا دو برابر افزایش سایر هزینه های مصرفی بوده است. سرانهی فرهنگی روستاییان نیز 16درصد کل هزینههای مصرفی آنان را تشکیل میدهد. (Beijing Reviw,2003) ميانگين سرانهی خريد كتاب براي هر نفر در چين در سال2003 از نظر تعداد 26/5 نسخه و به لحاظ ارزشي 72/35 يوان بوده است كه در مقايسه با سال 2002 افزايش يافته است .
اين آمار حاكي است كه ميانگين سرانهی ميزان خريد كتاب براي هر چيني، عليرغم كمي افزايش نسبت به سال 2002، هنوز پایین است و در پنج سال گذشته بالاترين رقم مربوط به سال1999بوده كه ميانگين سرانهی خريد هر نفر 6 جلد كتاب گزارش شده است.
در کشور چين، كتابفروشيهاي زنجيرهاي«شينخوا» بزرگترين سهم از بازار خرده فروشان محلي كتاب در استانهاي مختلف بوده اند و آن چه مورد توجه ناشران بوده اين بوده كه از طريق اين كتابفروشي ها كتاب هاي خود را به فروش برسانند. با اين حال پس از انجام اصلاحات در نظام توزيع كتاب در چين ، سيستم توزيع كتاب و مسير آن تغيير كرده است . بسياري از ناشران عمده فروشي خود را از طريق كتاب فروشي ها انجام مي دهند . در سال هاي اخير سهام كتاب چين افزايش داشته كه اين تغيير سهام بر بازار كتاب چين نيز تاثير گذار بوده است .