آداب تلاوت قرآن در تونس

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۰۳ توسط Tania (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

علاقه به استماع قرآن کریم از عادت‌های معنوی بسیار رایج در فرهنگ عمومی تونس است. تلاوت قرآن در بسیاری از مراسم جشن و سوگواری دیده می‌شود. مساجد معروف تونس، به‌ویژه جامع زیتونه و جامع قیروان دارای حلقه‌های قرائت قرآن است. زین‌العابدین بن علی دستور داده بود تا به‌صورت شبانه‌روزی حلقه‌هایی از قرائت قرآن در این دو مسجد به تلاوت کلام‌الله مجید مشغول باشند. تصمیم حکومت لائیک بن علی برای راه‌اندازی رادیو قرآن در سال ۱۳۸۶شمسی با نام «اذاعه الزیتونه للقرآن الکریم» و شعار «من القلب الي القلب» نیز پاسخی هوشمندانه به علاقه و عشق مردم برای شنیدن کلام‌الله بود، بسیاری از مغازه‌های تونسی با صدای قرآن کاروکاسبی خود را شروع می‌کنند.

روز ۲۵ ماه مبارک رمضان در تونس به نام روز قرآن نامیده شده است، مراسم اختتامیه و معرفی نفرات برتر مسابقات ملی حفظ و قرائت قرآن کریم در تونس در این روز و در مسجد جامع شهر سوسه و با حضور نخست‌وزیر تونس برگزار می‌شود. روز ۲۶ ماه مبارک رمضان نیز مجلس قرائت قرآن به همراه مراسم ختم کتاب حدیثی صحیح بخاری به همراهی سخنرانی وعاظ و خطباء در پایتخت برگزار می‌شود، در این مجلس باشکوه که با حضور مسئولان عالی‌رتبه کشوری و لشکری تونس و ائمه جمعه و جماعات و حافظان و قاریان برجسته کشور و نیز سفرای مقیم کشورهای اسلامی برگزار می‌شود، حاضران ضمن گوش‌دادن به قرائت قرآن و ختم صحیح بخاری از سخنرانی علما بهره می‌برند[i].

برگزاری سالانه مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم در ماه مبارک رمضان از نمادهای عشق‌ورزی مسلمانان تونس به قرآن است. جمهوری اسلامی ایران چند سالی است در این مسابقات شرکت می‌کند و نمایندگان قرآنی کشورمان تاکنون توانسته‌اند مقام اول تا سوم را به دست آورند.[۱]

پاورقی

[i] نگارنده نخستین قاری ایرانی بود که به دعوت زین‌العابدین بن علی در سال ۱۳۸۹ شمسی در این مجلس به قرائت قرآن کریم پرداخت. همچنین، نگارنده شاهد گریه توده مردم و نخبگان تونس به هنگام قرائت قرآن بوده است که حکایت از نهادینه‌شدن عشق به اسلام و قرآن در عمق جان مردم این مرزوبوم دارد.

کتابشناسی

  1. عصمتی‌بایگی، سیدحسن (1395). جامعه و فرهنگ تونس. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشاراتی بین المللی الهدی، ص182-183.