معماری در ساحل عاج
در ساحل عاج طیف گستردهای از بناهای تاریخی، منتسب به سنن بومی و مذهبی وجود دارد؛ بهطورکلی، معماری و بناهای تاریخی این سرزمین در سه حوزه قابلملاحظه و دستهبندی است: «معماری دوره استعمار»، «معماری روستایی» و «معماری اسلامی».
جلوههای معماری استعماری، بهویژه در پایتخت قدیمی این کشور، یعنی گراند بسام، به چشم میخورند که از آن میان میتوان به قصر حاکم اشاره کرد که درواقع، اولین مقر حاکمان فرانسوی این سرزمین بوده است (Doutereuwe, 1985). از دیگر بناهایی که در این شهر قابلذکرند، خانههای «وارله»[62] و «گانامه»[63] هستند که در گذشتههای دور، به بازرگانان معروفی تعلق داشتهاند و در معماری آنها، از مصالح بومی استفاده شده است. این سکونتگاهها در زمره معماری روستایی جای میگیرند و بهویژه ازجهت نوع مصالحی که در ساخت آنها بهکار رفته و نیز اشکال گوناگونی که از یک قوم به قوم دیگر پیدا میکنند، قابلتوجه هستند.
در شهر ابیجان، بهویژه میتوان به معماری خاص و زیبای «کلیسای سن-پل»، در کنار معماری چشمنواز «آرامگاه ماریال»[64] اشاره کرد. این بنای اخیر که به مریم مقدس اهدا گردیده، از زیارتگاههای مهم کاتولیکها بهشمار میرود. ساختمان اصلی کلیسای جامع سن-پل، بهدست یک معمار ایتالیایی بهنام آلدو اسپریتو طراحی شده است؛ ولی اجرای آن با پیر فخوری، معمار مسیحی لبنانی-ساحل عاجی بوده است. این کلیسا، بهطور کامل، بدون ستون و با استفاده از تکنولوژی کابل ساخته شده است. کابلهای سقف بنا به سازهای عظیم و صلیبیشکل متصل میشوند که بهطور نمادین، به عیسی مسیح(ع) اشاره دارند که درحال به دوش کشیدن بار گناهان انسانهاست.
در یاموسوکرو باید معماری کلیسای «نوتردام دو لَپِه»[65] (بانوی مقدس صلح) را نام برد که در سال 1990، بهدست پاپ ژان پل دوم تقدیس شد و فضای آن و محیط پیرامونش، به دولت واتیکان اهدا گردید. این کلیسا، ساختمان بسیار بزرگ و باشکوهی دارد و با احتساب محوطه اطرافش، میتواند تا حدود دویستهزار نفر را در خود جای دهد؛ ازاینرو هم بهلحاظ وسعت و هم بلندی، از بزرگترین بناهای مذهبی جهان محسوب میشود. معمار این کلیسا هم پیر فخوری است. در تزئینات شیشههای رنگی داخل بنا، تصویر این معمار لبنانی و تصویر هوفوئه بوآنی، بهطور زیرکانهای در کنار تمثیلهای حواریون و قدیسان مسیحی، قرار دارد. طرح گنبد این بنا، از کلیسای جامع سن پیر رم الهام گرفته شده است. از دیگر بناهای معروف و چشمگیر، میتوان از «بنیاد فلیکس هوفوئه بوآنی» برای صلح یاد کرد که در شهر یاموسوکرو قرار دارد.
اما اینها بناهای مسیحی بودند و دین اسلام نیز با بناها و معماری خود حضوری چشمگیر در این سرزمین و بهویژه در شمال آن، یعنی در ناحیه مرغزارها دارد. بناهای اسلامی این ناحیه، متأثر از سبکی بهنام «سبک سودانی» هستند که در سده چهاردهم میلادی وارد قلمرو امپراتوری مالی شده است (Marthy, 1922). از مشهورترین مساجد، میتوان به مسجد «کایورا»،[66] مسجد «تنگرلا»،[67] مسجد «کوتو»[68] و مسجد «نامبیرا»[69] اشاره کرد که در سده 17 میلادی بنا شدهاند؛ افزون بر اینها، دو مسجد دیگر بهنام مساجد «کونگ»[70] در منطقهای به همین نام قرار دارند که یکی از آنها کوچک و دیگری بزرگتر، اما جدیدتر است.
این مساجد، هم ازنظر تاریخی مهماند و هم ازنظر معماری و جزو میراث ملی محسوب میشوند. در ساختمان آنها یک نمازخانه، یک فضای مرکزی و یک مناره تعبیه شده است که محراب در آن قرار میگیرد. نمازخانه اغلب مستطیل یا مربعشکل است. مردان در سمت شرق و زنان در انتها و در سمت غربی آن به نماز میایستند. از ویژگیهای این مساجد میتوان به کاربرد مصالحی مناسب با شرایط اقلیمی منطقه، در ساختمان آنها اشاره کرد (Fassassi, 1997).
ازجمله معماران بنام ساحل عاجی، میتوان پیر فَخوری[71] را نام برد که یک مسیحی لبنانی-ساحل عاجی و معمار مورد علاقه هوفوئه بوآنی بود و همانگونه که گفته شد، معمار کلیساهای بزرگ ساحل عاج بوده است.