شیخ احمد قمی در تایلند
«طبق روایات رایج در میان بازماندگان ایرانیان تایلند، در زمان سلطنت نارسوان' [از پادشاهان تایلند در دوران آیوتایا] (۱۵۹۱م تا ۱۶۰۵م)، گروهی از تجار ایرانی اهل قم بهرهبری شخصی بهنام شیخ احمد [قمی]، به سیام آمدند و در محله کایی۲ در شهر آیوتایا پایتخت آن کشور مستقر شدند و به کسب و تجارت مشغول شدند. شیخ احمد با زنی از اهل سیام ازدواج کرد و کمکم یکی از تجار معتبر و سرشناس پایتخت شد و پادشاه سیام به او لقب «پیا شیخ احمد راتانارات ستی»۳ اعطا کرد ... دیری نپایید که شیخ احمد از تجارت به سیاست راه یافت و پادشاه او را در رأس امور بندر 1. Narsuen 2. Kayi
3. Paya Sheik Ahmad Ratanarat Sethi
۱۷۵
۱۷۶
آیوتایا قرار داد و سال بعد به مقام «پرا کلانگ» ارتقاء یافت. در این سمت کنترل تجارت خارجی آن کشور که در انحصار سلطنت بود، کلا در اختیار وی قرار داشت» (محمدربیع، ۱۳۵۶: زیرنویس .(۲۷۹-۲۸۰
شیخ احمد قمی که به دریافت لقب «چائوفایا راج نایوک» به معنای وزیر اعظم نیز نایل شد، در زمان سلطنت شش نفر از پادشاهان سیام ارتباطات نزدیکی با دربار و پادشاهان وقت داشت. در دوران سلطنت شاه «فاراسوام سنگدوم» [معاصر با شاه عباس صفوی] مشاور عالی وی و وزیر خزانهداری شد و مسئولیت همه کارهای مربوط به تجارت خارجی را بر عهده گرفت ... او نخستین کسی بود که در زمان حکمرانی جامعه مسلمانان سیام، به مقام «چولارا جامونتری» یا شیخالاسلامی رسید و اجازه یافت تا مذهب شیعه دوازدهامامی را در جامعه تایلند تبلیغ کند ... شیخ احمد قمی با یکی از بانوان خاندان سلطنتی آیوتایا به نام «چوری»" ازدواج کرد و از او دارای دختر و پسری به نامهای «چوئن»۳ و «چای» شد که سالها بعد از میان نوادگان آنها دو خانواده معروف بوناگ (بودایی) و احمد چولا (مسلمان) سر برآوردند (پاک آئین، ۱۳۸۳).
او در زمان شاه «پراسارتونگ» و در ۸۷ سالگی مشاور افتخاری شاه در مسائل کشوری شد و یکسال بعد در ۱۶۳۱م در اوایل سلطنت نارای کبیر، چشم از جهان فرو بست.
شیخ احمد قمی را مروج مذهب شیعه در سیام یا تایلند امروزی معرفی کردهاند، آرامگاه او که در میانه دهه ۱۹۹۰م ساخته شده است، امروزه در شهر آیوتایا واقع در هشتاد کیلومتری شمال بانکوک و در دانشکده تربیت معلم آن شهر قرار دارد. سنگ مزار او 1. Chaophraya Rajnayok 2. Chury 3. Chuen 4. Chai
از مرمر سفید و به بلندی یک متر است که زیر گنبد تذهیب شدهای با معماری ایرانی است و امروزه زیارتگاه مسلمانان و بودائیان تایلند شده است.
اعقاب شیخ احمد قمی ارتباط خود را با دربار سیام حفظ کردند و زمانیکه برمهایها بر آیوتایا در ۱۷۶۸م پیروز شدند، نوادگان شیعهمذهب او منصب رهبری جامعه مسلمانان سیام را که امروزه منصب شیخالاسلامی نامیده میشود و همزمان با آن سمت «چائو پایا ماهارات تای» یعنی مسئولیت همه کارهای اداری کشور را بر عهده داشتند. چیزی نگذشت که ایرانیان بسیاری نیز از هند راهی سیام شدند و برخی از آنها در دستگاههای دولتی آن کشور به مقامات عالی رسیدند.