نظام رسانه‌ای تایلند

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۷ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۳۴ توسط 127.0.0.1 (بحث) (The LinkTitles extension automatically added links to existing pages (https://github.com/bovender/LinkTitles).)

نظام رسانه‌ای تایلند

از نظر اداری، نظام رسانه‌ای تایلند سازمان منسجمی ندارد و نهادهای گوناگون دولتی، هر یک بر بخش‌های گوناگون آن نظارت دارند. مهم‌ترین سازمان‌های دولتی ناظر یا گرداننده رسانه‌های گروهی عبارتند از:

۱.۱.سازمان رسانه‌های گروهی تایلندا (MCOT)

این سازمان که در ۱۹۵۵م تأسیس شده، تاکنون چندبار تغییر نام داده است و از ۱۹۷۷م با عنوان کنونی شناخته می‌شود؛ امروزه دارای یک کانال تلویزیونی (کانال ۹)، یک کانال ماهواره‌ای، چند ایستگاه فرستنده رادیوئی و صاحب امتیاز یگانه خبرگزاری رسمی تایلند است.

۲۰۱-سازمان پخش ملی تایلند" (NBT)

این سازمان دولتی از ۱۹۳۰م سرگرم فعالیت است و ۸ شبکه تلویزیونی داخلی، ۱۵۰ ایستگاه رادیویی و کانال ۱۱ تلویزیون تایلند را اداره می‌کند، از سال ۱۹۳۸م پخش برنامه‌های خارجی به زبان‌های فرانسه و انگلیسی را آغاز کرده است و امروزه به ۱۲زبان گوناگون (عمدتا منطقه‌ای) برنامه رادیویی پخش می‌کند.

۳.۱.کمیته اجرایی رادیو و تلویزیون۳ (RTEC)

وابسته به اداره کل روابط عمومی دولت است که در ۱۹۷۵م تشکیل شده است و ۱۷ نماینده از ۱۴ سازمان دولتی در آن عضویت دارند. این کمیته بر امور اداری، حقوقی، فنی و برنامه‌ریزی رادیو و تلویزیون تایلند نظارت دارد.

1. The Mass Communication Organization of Thailand (MCOT) 2. National Broadcasting Services of Thailand (NBT) 3. Radio and Television Executive Committee (RTEC)


در دسامبر ۲۰۰۷م و در دولت نظامی وقت، قانون جدید پخش امواج رادیو تلویزیونی به تصویب پارلمان رسید که از مارس ۲۰۰۸م اجرایی شد. این قانون جایگزین قانون قبلی می‌شودکه حق انحصاری پخش امواج رادیویی تلویزیونی را فقط در اختیار دولت و سازمان‌های دولتی قرار می‌داد. به‌موجب قانون جدید، همه ایستگاه‌های رادیویی و تلویزیونی خصوصی باید از سازمان پخش کشورکه مجلس سنا آن را منصوب می‌کند، مجوز فعالیت دریافت‌کنند.

از دسامبر ۲۰۱۰م، سازمان پخش ملی تایلند (NBTC) کارهای مخابراتی را هم برعهده گرفت و پخش امواج تلویزیونی و رادیویی به بخش خصوصی سپرده شد. ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی به سه گروه تجاری، غیر تجاری عمومی و اجتماعی تقسیم می‌شوند. ایستگاه‌های تجاری می‌توانند در سه سطح ملی، منطقه‌ای و محلی برنامه پخش‌کنند.