وبلاگ نویسی در فرانسه
وبلاگ نويسي
فرانسه از جمله كشورهايي است كه با رشد پديده وبلاگ نويسي رو بهرو بوده و اين روند هر روزه شتاب بيشتري به خود ميگيرد. فرانسويها واژه وبلاگ را به "بلوگ" برگرداندهاند تا زبان فرانسه را پاس داشته باشند. نگاهي به وبلاگهاي منتشره در اين كشور نشان ميدهد كه وبلاگ بر خلاف بسياري از جوامع رو به رشد، ابزار مبارزه سياسي و اجتماعي نيست و بيشتر جوانان از آن بهعنوان وسيلهاي براي ابراز احساسات و عواطف جواني و تبادل تجربههاي رمانتيك خود سود ميجويند. سهولت استفاده، احساس اقتدار از داشتن يك رسانه شخصي و تقسيم دانستههاي شخصي با ديگران از جمله انگيزههايي است كه افراد را به سوي وبلاگ نويسي ميكشاند. اين نشريه مجازي كم هزينه، موثر و پر مخاطب امروزه در فرانسه ۲/۵ ميليون نفر را جذب كرده است. افزون بر اين موارد، سياستمداران نيز به جمع وبلاگ نويسان پيوستهاند.
اولين وبلاگهاي فرانسوي در سال ۱۹۹۶پا به عرصه وجود گذاشتند و امروز با گوناگوني موضوعات و فراواني نويسندگان، در كنار ساير موارد عادي مانند خاطره نويسي، سفرنامه، خبر، موسيقي، طنز و ... به وبلاگهاي تخصصي عكس (فتو بلاگ)، مد (كاستينگ) و فيلم (ويديو بلاگ) نيز تقسيم ميشوند.
"اسكاي بلاگ" فرانسه پيشتازترين سايت براي دادن فضا به متقاضيان وبلاگ است. "اسكاي راك" زير مجموعه اسكاي بلاگ است كه طراحان اوليه آن از شنوندگان و علاقهمندان موسيقي راديو بودهاند و بعد با پديد آمدن اينترنت، به اين فكر افتادهاند سيل مشتاق جوانان را در جايي گرد آورند و امروزه با داشتن بیش از ۱۰۰هزار مشتري وبلاگ نويس از اين بابت خرسندند. اين سايت در هر ۱۲ثانيه يك صفحه جديد به خود ميبيند و تاكنون بیش از100 ميليون مقاله و ۱۴۸ميليون پانويس را در خود جاي داده است. براساس آمارهاي جهاني، امروزه از بين ۱۴ تا ۳۴ميليون بلاگري كه در سراسر اين شبكه جهاني شكل گرفته، سهم فرانسه تا ۲۲درصد ارزيابي ميشود. "اسكاي بلوگ"، "اسكاي نت بلوگ"، "يوبلوگ"، "نيوكي"، "ژورنال سكره"، "مون بلوگ"، "اروپ دو بلوگ"،" كانال بلوگ"، "بلوگ" و "او- ا- فور" بهترتيب استقبال، از سايتهاي مادر وبلاگنويسي در فرانسه است.
از نظر زبان، هنوز فرانسويها پس از انگليسي دومين زبان كاربران وبلاگنويسي را در جهان به خود اختصاص ميدهند. امروزه در "ث.ان.ار.اس" يا مركز تحقيقات علمي فرانسه حوزه مطالعات وبلاگ داير شده تا به بررسي ابعاد و تاثيرات اين مساله اجتماعي همت گمارده شود.
رفتار امروز وبلاگ نويسها، بهگفته مسوولان سايتهاي مادر، نسبت به روزهاي نخست اندكي تعديل شده زيرا ابتدا اين سايت توسط كساني اشغال ميشد كه بيشتر به هرزگي تصويري يا نوشتاري ميپرداختند ولي اكنون به بيان رمانتيك و احساسي گرايش يافته است. مقامات ناظر بر اينترنت و وبلاگ نويسي در فرانسه نسبت به فحاشي و فرقهگرايي، نژاد ستيزي و بويژه سوءاستفاده جنسي از كودكان حساسيت دارند. اين نكته با دستگيري و محاكمه باندهاي آزار جنسي كودكان در فرانسه تشديد شد و امروزه گرفتن تصاوير از كودكان در فضاهاي عمومي جز در موارد مجاز، از سوي دولت ممنوع شده است.
در مركز "اسكاي بلاگ" چند نفر روزانه صفحات شخصي وبلاگ نويسان را مرور و كنترل ميكنند. اين افراد روزانه ۸۰ تا ۱۰۰هزار تصوير را بازديد ميكنند كه حاصل آن بستن حدود ۶۰وبلاگ در روز است.
همچنين تحقيقات نشان ميدهد فرانسويان نسبت به ملتهاي ديگر از افشاي هويت و ماهيت خود در وبلاگها ابايي ندارند، آنان با چهرههايي آشكار و هويتي نمايان به بيان آرا، عقايد و تمايلات خود ميپردازند. بسياري از مشتريان وبلاگ نويس اين سايتها پس از مدتي ، دست به طراحي سايت مستقل زده و يك پايگاه اينترنتي شخصي داير كردهاند. آنان با تجربه وبلاگهاي رايگان پا به دنياي سايتهاي حرفهاي ميگذارند و در حوزه جديد عنصر سود و زيان مادي نيز به موارد قبلي اضافه ميشود. در اين مرحله بسياري از آنان براي گردش مالي سايت به جذب تبليغات بازرگاني روي ميآورند. همچنين سايتهاي حرفهاي امكانات بيشتري نيز به آنان ميدهند تا با طراحي كاملتر و متنوعتر بتوانند فضاي حرفهاي را سامان دهند. ولي امروزه برخي از سايتها نيز صفحههاي وبلاگ مشتريان خود را بهاگذاري كردهاند، روزنامه معروف "لوموند" از جمله آنهاست كه ميتوان حدس زد شهرت و اعتبار اين رسانه بينالمللي از مهمترين دلايل پولي بودن وبلاگ نويسي در آن باشد.[31]