هنجارها و ارزش های اجتماعی زیمبابوه
در زیمبابوه نمیتوان به راحتی از الگوی واحد در ارزشهای اجتماعی سخن گفت. در این کشور، هر قبیله و گروه قومی هنجارها و سبکهای ارزشی مربوط به قبیلهی خود را داراست. برای نمونه، طبق بررسی انجام شده توسط Gombe در خانوادههای گسترده در میان قبایل شونا و اندبله زیمبابوه، (Vatete) عمه یا خاله وظیفه دارد تا حمایتهای لازم اخلاقی و اجتماعی نوه خواهری و یا برادری را به درستی انجام دهد. همچنین مراقبت از پدر و مادر وظیفهی مهم و نوعی ارزش خانوادگی در زیمبابوه محسوب میشود[۱]. حتی پیروان فرقههای مختلف مسیحیت علیرغم اعتقاد به مبانی و ارزشهای مشترک، در بسیاری از موارد هر یک از ارزشهای اجتماعی و فرهنگی خاص خود متابعت میکنند. در میان اقلیت مسلمان کشور به علت جمعیت بسیار اندک آنان ویژگیهای مشترک ارزشی بیشتری مشاهده میشود. زندگی مسالمتآمیز اقوام و گروههای دینی مسیحی، مسلمان و پیروان ادیان بومی در کنار یکدیگر موجب شده است برخی هنجارهای مثبت اخلاقی نظیر احترام به اعتقادات و ارزشهای دینی دیگران در میان مردم رشد کند.
جامعه امروز زیمبابوه مانند دیگر کشورهای در حال توسعه تا حدود زیادی تحت تأثیر آثار و مظاهر فرهنگ غرب قرار گرفته است. به دلیل سابقهی طولانی فعالیت میسیونرهای مسیحی، حضور دراز مدت استعمار در این کشور، دوران حکومت سفیدپوستان نژادپرست و به دنبال آنها گسترش فرهنگ غربی در بین جوانان، حضور مظاهر فرهنگ ارزشی غرب در فضای کلی جامعه کاملاً احساس میشود. اگر چه همواره حکومت، ایستادگی در مقابل غرب و مبارزه با مظاهر آن را سیاست اصلی خود معرفی کرده و تا حدودی هم توانسته است در برخی موارد نوعی خود باوری فرهنگی را در میان مردم و در برابر توسعه فرهنگ غربی ایجاد کند، اما رسوخ غرب و فرهنگ غربی در زیمبابوه غیر قابل انکار است[۲].
کتابشناسی
- ↑ برگرفته از http://beatafrica.org/comm.pdf
- ↑ ایپکچی، محمدحسن (1339). جامعه و فرهنگ زیمبابوه. تهران: موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین المللی الهدی، ص. 49-50.