مدیریت فرهنگی بنگلادش

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۱۷ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «5. 1. مدیریت فرهنگی کشور دولت‌ جمهوري‌ خلق‌ بنگلادش‌ نظامی‌ وحدت‌ طلب‌ دارد. بنابراين‌ تمامي‌ هزينه‌هاي‌ دولت‌ از طريق‌ بودجه‌اي‌ واحد برآورد مي‌شود. بودجه‌ مالي‌ كشور بنگلادش‌ براي‌ يكسال‌ مالي‌ كه‌ از 1 ژوئن‌ تا 30 ژوئیه‌ به‌ ط...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

5. 1. مدیریت فرهنگی کشور

دولت‌ جمهوري‌ خلق‌ بنگلادش‌ نظامی‌ وحدت‌ طلب‌ دارد. بنابراين‌ تمامي‌ هزينه‌هاي‌ دولت‌ از طريق‌ بودجه‌اي‌ واحد برآورد مي‌شود. بودجه‌ مالي‌ كشور بنگلادش‌ براي‌ يكسال‌ مالي‌ كه‌ از 1 ژوئن‌ تا 30 ژوئیه‌ به‌ طول‌ مي‌انجامد، تعيين‌ مي‌ شود. دولت‌ بنگلادش‌ از اين‌ بودجه‌ مبالغي‌ را به‌ وزارتخانه‌هاي‌ ارشد اختصاص‌ مي‌دهد. سپس‌ هر وزارتخانه،‌ مبلغ‌ بودجه‌ تخصيص‌ يافته‌ را در ميان‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ خود تقسيم‌ مي‌ کند. فعاليت هاي‌ فرهنگي‌ كشور بنگلادش‌ را اغلب‌ مؤسساتي‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فرهنگ‌ قرار دارند انجام‌ مي‌ دهند.  فرهنگستان‌  کودک  (Academy Shishu) تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ امور كودكان‌ و زنان‌ بنگلادش‌، موزه‌ علوم‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فناوري‌ و سازمان‌ راديو و تلويزيون‌ بنگلادش‌، مؤسسه‌ ملّي‌ ارتباطات‌ جمعي‌ و مؤسسه‌ مطبوعات‌ بنگلادش‌ همگي‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ اداره‌ مي‌شوند. مبالغ‌ اختصاص‌ يافته‌ دولتي‌ به‌ وزارت‌ خانه‌هاي‌ مذكور طي‌ چندين‌ سال‌ متوالي‌، طبق‌ آماري‌ در ادامه آمده‌ است‌: (شایان ذكر است‌ كه‌ ارقام‌ زیر بر مبناي‌ صدهزار روپيه‌ محاسبه‌ شده‌ است)‌.

1.همه‌ هزينه‌هاي‌ اختصاص‌يافته‌ به‌ مؤسسات‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌  فرهنگ‌ بنگلادش‌ طي‌ سال هاي‌ 92-ِ 1993، 93- 1994 و 94- 1995 به‌ شرح‌ ذيل‌ مي‌باشد:

00/1155-14/4849-04/2046-00/1500-04/3546-38/2270-00/1475-14/3694-38/3745

2. همه هزينه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ فرهنگستان‌ 92- 1993، 93-ِ 1994، 94- 1995:

00/200-00/323-00/128-00/340-00/468-00/137-00/460-00/597

3. همه هزينه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ موزه‌ ملي‌ علوم‌ و فناوري بنگلادش‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ علوم‌ و فن‌آوري‌ است‌ طي‌ سالهاي‌ 93- 1992 ، 94-ِ 1993 95- 1994 به‌ شرح‌ ذيل‌ مي‌باشد:

00/37-00/37-00/40-00/40-00/44-00/100-00/144

4. همه هزينه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ به‌ راديو، تلويزيون‌، مؤسسه‌ ملي‌ ارتباطات‌ جمعي‌ و مؤسسه‌ مطبوعات‌ بنگلادش‌ كه‌ تحت‌ نظارت‌ وزارت‌ اطلاعات‌ مي‌باشند طي‌ سالهاي‌ 95-ِ 1996، 96-ِ 1997، 97- 1998 به‌ شرح‌ ذيل‌ مي‌باشد:

52/6539-00/2427-52/8966-20/8380-00/3492-20/11872-20/7164-00/3468-20/10632

     علاوه‌ بر بودجه‌هاي‌ اختصاص‌ يافته‌ كه‌ ذکر کردیم، دانشگاه هاي‌ بنگلادش‌ نيز مبالغي‌ را برای‌ كمك‌ به‌ مؤسسات‌ فعال‌ در زمينه‌ هنرهاي‌ زيبا و هنرهاي‌ نمايشي‌ اختصاص‌ مي‌دهند. مبلغ‌ اين گونه‌ هزينه‌ها به‌ طور جداگانه‌ ثبت‌ نمي‌ شود، بنابراين‌ آمار دقيقي‌ از آن‌ در دست‌ نيست. همچنين‌ وزارت‌ آموزش‌ و پرورش‌ بنگلادش‌ بودجه‌هايي‌ را به‌ مدارس‌ و دانشكده‌هايي‌ كه‌ آموزش‌هاي‌ فرهنگي‌ همراه‌ با آموزش‌هاي‌ عمومي‌ در آن‌ ارائه‌ مي‌شود، اختصاص‌ داده‌ است. امكان‌ برآورد مبالغ این هزينه‌ نيز به‌ علّت‌ ادغام‌ در هزينه‌هاي‌ كلي‌ مقدور نمي‌باشد. از مبالغ‌ صرف‌ شده‌ در بخش‌هاي‌ مختلف‌ هنري‌ كشور مي‌توان‌ پي‌ برد كه‌ تخصيص‌ بودجه‌ به‌ بخش‌هاي‌ مختلف‌ فرهنگي‌ و هنري‌ كشور همه‌ ساله‌ رشد صعودي‌ دارد‌.

    از نظر قانون اساسی، سياست‌ دولت‌ بنگلادش‌ در خصوص‌ فرهنگ‌ ملي‌ داراي‌ پايه‌هاي‌ قانوني‌ است‌ كه‌ به‌ وضوح‌ در اصول‌ 23 و 24 قانون‌ اساسي‌ اين‌ كشور كه‌ مجلس‌ شورا در سال‌ 1972 به‌ تصويب‌ رساند،‌ ديده‌ مي‌شود.

اصل‌ 23 قانون‌ اساسي‌:

اين‌ اصل‌ از قانون‌ اساسي‌ بيان‌ مي‌دارد كه‌ دولت‌ بايد از تمامي‌ معيارها و امكانات‌ فرهنگي‌ كشور برای حفظ‌ و نگهداري‌ از سنت‌ها و ميراث‌ فرهنگي‌ و پرورش‌ و توسعه‌ زبان‌ ملّي‌، ادبيات‌ و زمينه‌هاي‌ مختلف‌ هنري‌، استفاده‌ كرده‌ و در راستاي‌ غني‌سازي‌ فرهنگ‌ ملي‌ گام‌ بردارد.

اصل‌ 24 قانون‌ اساسي:‌

اين‌ اصل‌ از قانون‌ اساسي‌ بيان‌ مي‌دارد كه‌ دولت‌ بايد از تمامي‌ معيارها و امكانات‌ موجود برای‌ جلوگيري‌ از بروز كاستي‌ها، خسارت‌ يا فقدان‌ آثار باستاني‌ تاريخي‌، اشياء و اماكن‌ تاريخي‌ استفاده‌ کند. علاوه‌ بر آن‌ دولت‌ بايد قوانيني‌ برای حفظ‌ و نگهداري‌ اشياء تاريخي‌ كشور تصويب‌ کند. (لازم‌ به‌ ذكر است‌ اداره‌ موزه‌ها و باستان‌شناسي‌ بنگلادش‌ برای‌ اجراي‌ اين‌ قوانين‌ از سوي‌ دولت‌ منصوب‌ شده‌ است‌).

      همه مؤسسات‌ فرهنگي‌ و هنري‌ كشور قادر به‌ فعاليت‌ در حيطه‌ اختيارات‌ قانوني‌ خود مي‌باشند، دولت‌ نيز مي‌بايستي‌ به‌ طرح‌ريزي‌ قوانين‌ براي‌ هر يك‌ از اين‌ مؤسسات‌ اقدام‌ کند‌ و به‌ نظارت‌ بر فعاليت هاي‌ فرهنگي‌ اين‌ مؤسسات‌ بپردازد.