مدیریت فرهنگی بنگلادش
دولت جمهوری خلق بنگلادش نظامی وحدت طلب دارد. بنابراین تمامی هزینههای دولت از طریق بودجهای واحد برآورد میشود. بودجه مالی کشور بنگلادش برای یکسال مالی که از 1 ژوئن تا 30 ژوئیه به طول میانجامد، تعیین می شود. دولت بنگلادش از این بودجه مبالغی را به وزارتخانههای ارشد اختصاص میدهد. سپس هر وزارتخانه، مبلغ بودجه تخصیص یافته را در میان مؤسسات تحت نظارت خود تقسیم می کند. فعالیت های فرهنگی کشور بنگلادش را اغلب مؤسساتی که تحت نظارت وزارت علوم و فرهنگ قرار دارند انجام می دهند. فرهنگستان کودک(Academy Shishu) تحت نظارت وزارت امور کودکان و زنان بنگلادش، موزه علوم تحت نظارت وزارت علوم و فناوری و سازمان رادیو و تلویزیون بنگلادش، مؤسسه ملّی ارتباطات جمعی و مؤسسه مطبوعات بنگلادش همگی تحت نظارت وزارت اطلاعات اداره میشوند. مبالغ اختصاص یافته دولتی به وزارت خانههای مذکور طی چندین سال متوالی، طبق آماری در ادامه آمده است: (شایان ذکر است که ارقام زیر بر مبنای صدهزار روپیه محاسبه شده است).
1.همه هزینههای اختصاصیافته به مؤسسات تحت نظارت وزارت فرهنگ بنگلادش[۱] طی سال های 1992 -ِ 1993، 1993- 1994 و 1994- 1995 به شرح ذیل میباشد:
1155/00_4849/14_2046/04_1500/00_3546/04_2270/38_1475/00_3694/14_3745/38
2.همه هزینههای اختصاص یافته به فرهنگستان 1992- 1993، 1993-ِ 1994، 1994- 1995:
200/00_323/00_128/00_340/00_468/00_137/00_460/00_579/00
3.همه هزینههای اختصاص یافته به موزه ملی علوم و فناوری بنگلادش که تحت نظارت وزارت علوم و فنآوری است طی سالهای 1992 -ِ 1993، 1993- 1994 و 1994- 1995 به شرح ذیل میباشد:
37/00_37/00_40/00_40/00_44/00_100/00_144/00
4.همه هزینههای اختصاص یافته به رادیو، تلویزیون، مؤسسه ملی ارتباطات جمعی و مؤسسه مطبوعات بنگلادش که تحت نظارت وزارت اطلاعات میباشند طی سالهای 1995-ِ 1996، 1996-ِ 1997، 1997- 1998 به شرح ذیل میباشد:
6539/52_2427/00_8966/52_8380/02_3492/00_11872/20_7164/20_3468/00_10632/20
علاوه بر بودجههای اختصاص یافته که ذکر کردیم، دانشگاه های بنگلادش نیز مبالغی را برای کمک به مؤسسات فعال در زمینه هنرهای زیبا و هنرهای نمایشی اختصاص میدهند. مبلغ این گونه هزینهها به طور جداگانه ثبت نمی شود، بنابراین آمار دقیقی از آن در دست نیست. همچنین وزارت آموزش و پرورش بنگلادش بودجههایی را به مدارس و دانشکدههایی که آموزشهای فرهنگی همراه با آموزشهای عمومی در آن ارائه میشود، اختصاص داده است. امکان برآورد مبالغ این هزینه نیز به علّت ادغام در هزینههای کلی مقدور نمی باشد. از مبالغ صرف شده در بخشهای مختلف هنری کشور میتوان پی برد که تخصیص بودجه به بخشهای مختلف فرهنگی و هنری کشور همه ساله رشد صعودی دارد.
از نظر قانون اساسی، سیاست دولت بنگلادش در خصوص فرهنگ ملی دارای پایههای قانونی است که به وضوح در اصول 23 و 24 قانون اساسی این کشور که مجلس شورا در سال 1972 به تصویب رساند، دیده میشود.
اصل 23 قانون اساسی
این اصل از قانون اساسی بیان میدارد که دولت باید از تمامی معیارها و امکانات فرهنگی کشور برای حفظ و نگهداری از سنتها و میراث فرهنگی و پرورش و توسعه زبان ملّی، ادبیات و زمینههای مختلف هنری، استفاده کرده و در راستای غنی سازی فرهنگ ملی گام بردارد.
اصل 24 قانون اساسی
این اصل از قانون اساسی بیان میدارد که دولت باید از تمامی معیارها و امکانات موجود برای جلوگیری از بروز کاستی ها، خسارت یا فقدان آثار باستانی تاریخی، اشیاء و اماکن تاریخی استفاده کند. علاوه بر آن دولت باید قوانینی برای حفظ و نگهداری اشیاء تاریخی کشور تصویب کند. (لازم به ذکر است اداره موزهها و باستانشناسی بنگلادش برای اجرای این قوانین از سوی دولت منصوب شده است).
همه مؤسسات فرهنگی و هنری کشور قادر به فعالیت در حیطه اختیارات قانونی خود میباشند، دولت نیز می بایستی به طرحریزی قوانین برای هر یک از این مؤسسات اقدام کند و به نظارت بر فعالیت های فرهنگی این مؤسسات بپردازد[۲]
نیز نگاه کنید به
مدیریت فرهنگی ژاپن؛ مدیریت فرهنگی کانادا؛ مدیریت فرهنگی کوبا؛ مدیریت فرهنگی مصر؛ مدیریت فرهنگی چین؛ مدیریت فرهنگی تونس؛ مدیریت فرهنگی روسیه؛ مدیریت فرهنگی سنگال؛ مدیریت فرهنگی سوریه؛ مدیریت فرهنگی زیمبابوه؛ مدیریت فرهنگی اسپانیا؛ مدیریت فرهنگی اردن؛ مدیریت فرهنگی قطر؛ مدیریت فرهنگی سیرالئون؛ مدیریت فرهنگی آرژانتین
کتابشناسی
- ↑ برگرفته ازhttps://dhaka.mfa.ir/portal/generalcategoryservices/4787
- ↑ توسلی، محمد مهدی، علی زاده کندی، عزیز، توسلی، سینا(1391). جامعه و فرهنگ بنگلادش. تهران: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی( در دست انتشار)