طریقت نقشبندیه در قزاقستان
طریقت نقشبندیه
طریقت نقشبندیه که یکی دیگر از طریقت های صوفیه در آسیای مرکزی است توسط خواجه بهاءالدین محمد نقشبندی بخارایی (۷۹۱-۷۱۸ ه.ق) با الهام از طریقت یسویه و صوفیان خراسان مخصوصا خواجه یوسف همدانی تثبیت شد. در حقیقت طریقت نقشبندی آمیختهای شد از تعالیمعبدالخالق غجدوانی و بهاءالدین بخارایی،
۲۱۲ زندگینامه یسوی
https://fa.wikipedia.org/wiki
۲۱۳ طریقت یسویه در آسیای مرکزی، مهدی سنایی، مانامه ایراس ۱۳۸۴، شماره ۶ http://www.ensani.ir/fa/content/79123/default.aspx
۲۱۴ صوفیان نخستسن در ادبیات ترک، پروفسور محمد فواد کوپریلی، ترجمه توفیق. ه. سبحانی، انتشارات انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.۱۳۸۵ص۱۵۴
246
این طریقت که پس ازبهاءالدین خلفای او خواجه علاءالدین عطار(متوفی ۸۰۲) و محمد پارسا (متوفی۸۲۲) و یعقوب چرخی (متوفی ۸۵۱) ادامه یافت به سرعت در ماوراءالنهر منتشر شد.۲۱۵
یکی از تفاوت های اساسی نقشبندیه با طریقتهای دیگر در "ذکر" است که به صورت خفیه انجام میگیرد.. تمامی اذکار طریقت های مختلف به صورت جهر اجرا میشود. ذکر خفیه، یعنی ذکر درونی که توسط لطایف انجام میگیرد، اما ذکر جهر، یعنی ذکری که لسانی است و با زبان ادا میگردد. نقشبندیه طریقتی است سهل الوصول. یك شیخ نقشبندی پس از رسیدن به مراتب طریقت خود، به راحتی از عهدهی ذکر دیگر طریقتها برمیآید.
امروزه طریقت نقشبندیه در بسیاری از کشورهای آسیای میانه، ایران، افغانستان، پاکستان، هند، ترکیه، عراق و... رواج دارد. در ایران طریقت نقشبندیه، گذشته از اقوام دیگر مانند کردها، در میان ترکمنها نیز از دیرباز رواج دارد. ۲۱۶
مهمترین وجه تمایز یسویه با اخلاف خواجگانی و معاصران نقشبندی خود در نحوه برگزاری مراسم ذکر بوده است. یسویه هوادار ذکر جلی ( جهری ) بودهاند و به همین سبب آنان را «علانیه» یا«جهریه» « نیز گفتهاند، حال آن که نقشبندیه و خواجگان بیشتر بر ذکر خفی تأکید داشتهاند.