بنادر گرجستان
بنادر
بندر باتومي
بندر باتومي پايتخت جمهوري خودمختار آجاريا و يكي از بنادر مهم گرجستان در كنار درياي سياه واقع شده است. اين بندر كه يكي از مهمترين بنادر درياي سياه به شمار ميرود، اصولاً برا ي حمل و نقل نفت و فرآورده هاي نفتي تأسيس شده است. باتومي، نقطه پاياني شبكه خط آهن قفقاز جنوبي است. بندر باتومي با 136 هزار نفر جمعيت، داراي فرودگاه بوده و از مراكز صنايع گرجستان به شمار مي رود. به علت موقعيت جغرافيايي خود و اقليم مناسب، داراي مراكز استراحتگاهي و آسايشگاهي است و در دوران شوروي از شهرهاي توريستي بود.
از صنايع مهم باتومي مي توان از پالايشگاه نفت نام برد كه با استفاده از نفت دريافتي از طريق لوله نفتي باكو باتومي، نفت خام منابع نفتي آذربايجان را تصفيه و صادر ميكرد. ماشين سازي، صنايع سبك، صنايع محصولات غذايي، كارخانه توليد چاي، توليد كنسانتره مركبات، توليد آسفالت و بتون، ادوات الكترونيكي و مجتمع توليدي صنايع چوبي از جمله شاخه هاي مهم صنعت در باتومي است.
از مراكز علمي و فرهنگي شهر مي توان از دانشگاه باتومي، تئاتر نمايشي، شعبه آكادمي علوم گرجستان، انستيتو علوم و تحقيقات دريايي، موزه و تعدادي ديگر را نام برد. باتومي در محل ويرانه هاي قلعه اي تاريخي مربوط به قرون وسطي شناخته شده است كه اين قلعه "باتوم" نام داشت. باتومي در قرن هفدهم توسط ترك هاي عثماني اشغال شده و در سا ل 1878 به تصرف امپراطوري روسيه درآمده و جزو قلمرو اين امپراطوري شد. پس از تأسيس راه آهن باتومي باكو در سال 1883 و احداث خط لوله انتقال نفت باكو ـ باتومي درسال 1907، اين شهر به بندري مهم تبديل شد.
اقليم باتومي گرم و مرطوب است. متوسط درجه حرارت سالانه آن به 14 درجه سانتي گراد ميرسد. بارندگي سالانه آن به طور متوسط 2500 ميلي متر است و داراي زمستان هاي معتدل و تابستان هاي گرم است. اين شهر داراي مراكز استراحت گاهي، آسايشگاهي، درماني و توريستي است. فصل شنا در سواحل باتومي از ماه مي تا ماه اكتبر است.
بندر پوتي
پوتي يكي از بنادر عمده درياي سياه است كه در استان سامقره لو قرار دارد. در منابع يونان باستان از اين بندر به نام "فازيس" ياد شده و آن را به عنوان يكي از مراكز اقتصادي و فرهنگي ذكر كرده اند. سابقه آن به بيش از دو هزار سال پيش تخمين زده مي شود. همان طور كه در افسانه هاي باستاني آمده، درست در همين نقطه بود كه كشتي "آرگونات" لنگر انداخته است. در روزگاران كهن راه هاي بازرگاني اروپا به هندوستان از دهانه رود فازيس (پوتي ) مي گذشت. براي دريانوردان يونان، فازيس نقطه اصلي بازرگاني و حمل و نقل در درياي سياه به ويژه پس از به زير آب رفتن "ديوسكوريا" بود. فازيس دردوره باستان به جهت آكادمي خود معرو ف بود. جواناني از نقاط دور دست براي آموزش فلسفه، دستور زبان، علوم ديني و حساب به اين مدرسه مي آمدند. نام امروزي شهر پوتي، از منابع كتبي گرجي قرن 8 ميلادي بدست آمده است. در قرن 16 ميلادي سلطان عثماني در اينجا دژي بنا كرد كه از آن بنا، برجي بجاي مانده است. در سال 1828 توسط سپاهيان روسيه تزاري تسخير شد و در سا ل 1858 به عنوان شهر بندري شناخته شده. در اين زمان قايقهاي ماهيگيري از كريمه، كشتيهاي بادباني ترك و پاره اي اوقات كشتي هاي رومي و شركت هاي بازرگاني خارجي در اين بندر پهلو مي گرفتند.
در پايان سده 19 ميلادي در ارتباط با ساخت راه آهن از تفليس به پوتي، بندر عميق تر شده و براي دسترسي كشتي هاي بزرگ آماده شد. مسئول طرح راه آهن و تعريض "نيكونيكولادزه" يكي از نويسندگان و شخصيت هاي برجسته گرجي بود.
امروز پوتي يكي از بزرگترين بنادر درياي سياه است. در لنگرگاه بندر مي توان تعداد زيادي از شناورهاي تجاري را با پرچم كشورهاي گوناگون مشاهده كرد. مهمترين كالاهايي كه از بندر بارگيري مي شود سنگ منگنز معادن "چياتورا" است. غله، الوار، سيمان، ذغال سنگ، اتومبيل، چاي، شراب، و ديگر كالاها نيز از بندر پوتي بارگيري مي شود. اداره ماهيگيري گرجستان در اين بندر مستقر شده است در پائيز و زمستان، ماهيگيران دام گستر از بندر پوتي براي ماهيگيري در آبهاي اقيانوس اطلس و آرام آماده مي شوند.
پس از فروپاشي شوروي، پوتي شاهد درگيري ها و جنگهاي داخلي گرجستان بود. پس از تعطيلي فعاليت هاي بندر سوخوم ي به علت جنگ هاي داخلي آبخازيا، بندر پوتي به بندري فعال تبديل شده و همه روزه بر اهميت بيشتر آن افزوده مي شود.
طرح هاي ساختماني بزرگي در پوتي در دست اجرا است كه ظرفيت تخليه و بارگيري بندر را افزايش خواهد داد. در آينده اي نزديك پوتي با امكانات بندري خود و دارا بودن فضاي مناسب جغرافيايي براي گسترش زير ساخت هاي بندري، جاده و راه آهن، نقطه نهايي دالان ترانزيتي "آسيا اروپا" و نقطه ارتباطي مهم قفقاز جنوبي با ايران و آسياي مركزي خواهد شد. جمعيت شهر پوتي در سال 1993 به 60 هزار نفر رسيد.