ورود فرهنگ هندی به چین

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۱۹ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''ورود جنبه­های مختلف فرهنگ هندی به چین'' == همراه با گسترش فرهنگ بودایی هندی، سایر زمینه­های فرهنگی هند مثل زبان، هنرهای بودایی، علوم پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فلسفه­ی هندی نیز در چین گسترش یافت. رد­پای ترجمه­های دو طرفه از زبان­های هند...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

ورود جنبه­های مختلف فرهنگ هندی به چین

همراه با گسترش فرهنگ بودایی هندی، سایر زمینه­های فرهنگی هند مثل زبان، هنرهای بودایی، علوم پزشکی، ستاره شناسی، ریاضیات و فلسفه­ی هندی نیز در چین گسترش یافت. رد­پای ترجمه­های دو طرفه از زبان­های هندی و چینی به یکدیگر را می­توان تا دوران بین سلسله­های هان غربی و هان غربی(589-220 میلادی) مشاهده کرد. راهب­های بودایی چین هم­چنین تراش مجسمه و احداث غار­معبدها را از هندي­ها آموختند. راهب هایی همچون لِه زون[1] و فالیانگ[2]عصرِ سلسله­ی چین (394-352 میلادی) مجسمه­های بودا را در غارهای کوه مینگ­شا[3] در دونخوانگ[i] از سنگ تراشیدند. این­ها نخستین مجسمه­های سنگی بودند که در غارهای موگائو[4] ی دونخوانگ ساخته شدند و آغازی بر ساخت مجسمه­های غول پیکر در چین به شمار می­آیند. در دوران سلسله­ی تانگ، ستاره شناسانی از هند در چین به عنوان مدیران مراکز ستاره شناسی اشتغال داشتند. در سال 718 میلادی، یکی از آنان به نام گوتاما سیدا[5] مأمور شد تا کتاب تقویم هندی«گراهای نه گانه[6]» را که بعداً بخشی از کتاب بزرگ تقویمی کَی یوان[ii] شد، به چینی ترجمه کند. در نتیجه، فرهنگ هندی نه تنها اندیشمندان بودایی، بلکه معماران، ستاره شناسان و حسابگران تقویمی را هم به همراه خود آورد.


[1] - Le Zun

[2] - Fa Liang

[3] - Mingsha

[4] - Mogao

[5] - Gautama cida

[6] - The Nine Graha


[i] - Dunhuang  ( مجموعه غار های دونهوانگ در استان کَنسو از مهمترین آثار تاریخی و فرهنگی آیین بودا در چین است که مجسمه ها و نقاشی های فوق العاده نفیس و ارزشمند موجود در آن گنجینه ی گرانبهایی است که نمونه ی آن را در کمتر جایی می توان مشاهده کرد. مترجم). 

[ii] - The Kaiyuan Great Calender Book