نقش متقابل هنر بودایی و چینی در توسعه هنرهای چینی

از دانشنامه ملل
نسخهٔ تاریخ ‏۱۴ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۲۶ توسط Samiei (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی « == ''نقش متقابل هنر بودایی و چینی در توسعه­ی هنرهای چینی'' == زمینه­های هنری بودایی، هم­چون پیکر تراشی و نقاشی تصاویر بودا، و ایجاد بتکده­ها نیز از هند به چین معرفی  شده است. در دوران وِی، جین و سلسله­های جنوبی و شمالی، اگرچه مهارت طراحی مجسمه­ها...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

نقش متقابل هنر بودایی و چینی در توسعه­ی هنرهای چینی

زمینه­های هنری بودایی، هم­چون پیکر تراشی و نقاشی تصاویر بودا، و ایجاد بتکده­ها نیز از هند به چین معرفی  شده است. در دوران وِی، جین و سلسله­های جنوبی و شمالی، اگرچه مهارت طراحی مجسمه­ها تحت تأثیر گاندهارا و اوپاگوپتای هندی بود، ولی درعین حال، مجسمه­های مدل چینی ویژگی خاص خود را داشتند، مثل مجسمه­های اولیه­ي موجود در غارمعبدهای لونگ­مِن[1] که با سبک و مشخصه­ی عالمانه و پرشکوهش از مجسمه های متأثر از سبک هندی متمایز هستند.

طی دوران سلسله­های سووی و تانگ، هنر بودایی چینی، روند چینی­سازی خود را نیز پشت سر گذاشت. تعداد بی شماری از مجسمه­های بودا با تلاش عالمان هنرمند بلند مرتبه­ی چینی ساخته شدند. نمونه­ی آن­ها روکانا­های بودا در معبد فِنگ شیان در لونگمِن است. این پیکره­های عظیم بودا، لباس کاسایا­های چینی را پوشیده با گردنی گِرد، با وقار و با قلبی مهربان به نظر می­رسند، و دارای سیمایی زیبا و چاق و چشمانی به وضوح مهربان و با فراست هستند. این مشخصات دقیقاً منبعث از ایده­های محسنات کنفوسیوسی است که در پی جمع کردن میان پرهیز کاری و زیبایی درونی و بیرونی با هم است را به نمایش می­گذارند.

چگونگی مبادلات بین فرهنگ آیین بودایی چینی و خارجی نشان می­دهد که برای رواج یافتن یک فرهنگ خارجی در سرزمین چین، فرهنگ خارجی باید با ویژگی­های فرهنگ سنتی چین کنار بیاید. در عین حال، برای فرهنگ سنتی چین مواجهه و هضم و هم­سان سازی فرهنگ خارجی در خود، سخت و ترسناک نیست.


[1] - Longmen